• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 17.03.15, 17:30

Kaos Eesti Raudtees kõigutab juhi tooli

Eesti Raudtee varustusosakonnas valitsenud korralageduse tõttu võib olla riigile kuuluvast ettevõttest kadunud või varastatud kuni kümne miljoni euro väärtuses vara.
Eesti Raudtee juhatuse esimees Ahti Asmann.
  • Eesti Raudtee juhatuse esimees Ahti Asmann. Foto: Andras Kralla
Kuid samas võib vara - erinev ehitusmaterjal - ka alles olla, sest materjali arvestuses valitses totaalne kaos ning siiani pole suudetud selles selgust luua. Küll aga võib selle ümber toimuv viia ametist Eesti Raudtee juhatuse esimehe Ahti Asmanni.
Äripäeva käsutuses olevast õigusarvamusest selgub, et eelmise aasta augustis Eesti Raudtee juhatuse liikmeks ja infrastruktuuriteenistuse direktoriks saanud Parbo Juchnewitschi hinnangul puudus ettevõtte varustusosakonnas kasutatud materjalide üle arvepidamises ja käitlemises varem igasugune regulatsioon.
Mis on mis
AS Eesti Raudtee on riigile kuuluv raudtee administratsiooni rolli täitev äriühing, kes hoolitseb raudteetaristu arendamise ja korrashoiu, liiklusjuhtimise ja ohutuse eest.
Eesti Raudtee juhatusse kuuluvad Ahti Asmann – juhatuse esimees-peadirektor, Toomas Virro – juhatuse liige, finantsdirektor, Parbo Juchnewitsch – juhatuse liige, infrastruktuuridirektor, Sergei Fedorenko – juhatuse liige, liiklusdirektor.
Eesti Raudtee nõukogu liikmed on Raivo Vare, Urmas Sõõrumaa, Aivar Sõerd ja Indrek Paal.
Muu hulgas võib Tallinn-Keila-Paldiski-Riisipere teelõigu kapitaalremondi käigus Eesti Raudteele tagastatavate kasutuskõlblike rööbaste puudujääk olla üle 20 kilomeetri. Sellest tulenevalt hindas Juchnewitsch kaotatud või varastatud vara kahju suuruseks vanarauana 300 000 kuni miljon eurot. Ent kasutatud teesõrestiku maksumusena võib kahju ulatuda kuni 10 miljoni euroni.
Asmann: umbmäärane süüdistamine
Asmann pidas seda hinnangut aga jamaks. "Parbo Juchnewitschi poolt võimaliku kahju hindamine 10 miljoni euroni jääb küll tema südametunnistusele - Eesti Raudtee juhatust pole Parbo sellest informeerinud ning samme kahtlustuste ja süüdistuste täpsustamiseks pole ta astunud. Kahjuks on uus infrastruktuuridirektor Parbo Juchnewitsch ettevõtte arendamise ja probleemide lahendamise asemel võtnud suuna enda vastutusest vabastamiseks läbi teiste isikute umbmäärase süüdistamise," leidis Asmann.
Juchnewitsch ütles vastu, et see on Asmanni lahendamata jäänud probleem, millega temal tuli tööle asudes ühena esimestest asjadest tegelema hakata.
Igatahes tellis Eesti Raudtee advokaadibüroolt Eipre & Partnerid õigusarvamuse, et selgitada, kes on vara võimaliku kadumise eest vastutavad isikud ja milline on nende vastutus.
Üks küsimus
Kas kavatsete juhtunu tõttu vastutuse võtta ja Eesti Raudtee juhatuse esimehe kohalt tagasi astuda? Ahti Asmann, Eesti Raudtee juhatuse esimees
Ajakirjanikule on lekitatud informatsiooni, mis on olnud kättesaadav AS Eesti Raudtee nõukogu liikmetele. Informatsiooni on esitatud poolikult, puudulikku ja valeinformatsiooni on esitatud tõe pähe. Informatsiooni lekitaja tegelike soovide üle võin vaid spekuleerida. Eesti Raudtee nõukogule on saadetud kogu informatsioon seisukoha võtmiseks. Juhatuse esimehe osas võtab otsused vastu nõukogu.
Arvamuse koostajal puuduvad andmed selle kohta, et Eesti Raudtee juhatus oleks isiklikult teinud tollasele varustusosakonna juhatajale Ruudo Liisile korralduse osakonna töö parandamiseks või ümberkorraldamiseks ja töötaja oleks selle tööülesande täitmata jätnud, kirjutas Eipre & Partnerid vandeadvokaat Terje Eipre. Ka märkis Eipre, et Eesti Raudtee juhatuse liikmete tsiviilvastutus varude kadumisega tekitatud kahju eest Eesti Raudtee kaudu oleks võimalik, kui oleks teada kahju täpne suurus ja selle tekkimise aeg.
Asmanni sõnul on ettevõtte juhatus aga viimase kahe aasta jooksul teinud palju samme infrastruktuuri haldamise ja arendamise korra parandamiseks. "Oleme hinnanud kõiki üleskerkinud kahtlusi varade kuritarvitamisest ja me pole tuvastanud ühtegi teadlikku ja ettevõttele suuremat kahju põhjustanud juhtumit, välja arvatud üks vanametalli varguse juhtum, mille kohta on algatatud ka kriminaalasi," teatas Asmann.
Võimuvõitlus ettevõttes?
Paistab, et juhatuse liikmete Asmanni ja Juchnewitschi vahel koostööd ei ole ning Asmann viitab pidevalt oma jutus, et teatud seltskond soovib iga hinna eest temast vabaneda. Seetõttu hoitakse Asmanni sõnul ka seda korralageduse teemat üleval, kuigi reaalselt ettevõttest midagi kadunud ei ole. Õigeaegselt oli arvele võtmata jäänud u 300 tonni vanametalli, kuid kordusrevisjoni käigus võeti täiendavalt arvele 1000 tonni materjali kas vanametalli või taaskasutatava materjalina, teatas Asmann.
Järgmisel kolmapäeval koguneb seda probleemipundart lahti harutama Eesti Raudtee nõukogu. "Ma olen nõus, et see on tõsine teema ja nõukogus me seda arutame," sõnas reformierakondlasest Eesti Raudtee nõukogu liige Aivar Sõerd. Nõukogu esimees Raivo Vare ütles, et ettevõttes valitsenud korralagedus võimaldas tekitada olukorra, kus enam ei osata täpselt öelda, palju sellest varast on nii-öelda arvele võetud või arvele võtmata jäänud ning kui palju on tegelikult kadunud.
Äripäeva andmetel on Asmanni jätkamine Eesti Raudtee juhatuse liikmena praegu väga suure küsimärgi all.
Tasub teada
Audit tuvastas probleeme
Esiteks: Eesti Raudtee riskijuhtimise ja siseauditi osakonna auditi käigus tuvastati, et Tallinn-Keila-Paldiski-Riisipere teelõigu kapitaalremondi objektidele väljastati saatedokumentide kohaselt kokku 91,6 km rööpaid, kuid tagastuvaid rööpaid on varustusosakonna laoarvestuses kajastatud u 21,4 km (kokku nii rööbaste kui ka teesõrestikuna) vähem.
Sõrestiku ja rööbaste tagastamise kohta olid töövõtja aktid, mille kohta audit vastavaid laokandeid ei tuvastanud. Kuna materjalide liikumise dokumenteerimine on olnud puudulik, siis pole tänaseni peetud võimalikuks täpse hinnangu andmist puudu- või ülejäägi kohta.
Teiseks: Raudteest välja võetud puitliiprid on osaliselt kasutatavad/müüdavad ning müügiks kõlbmatud liiprid tuleb utiliseerida kui keskkonnakahjulik materjal ning seetõttu on liipreid ära antud ka tasuta.
7. veebruaril 2014 lähetati Tamirogrupp OÜ-le 960 kolmanda sordi puitliiprit. Polarwerk OÜ-le lähetati veebruaris-märtsis kokku 1500 puitliiprit. Eesti Raudtee riskijuhtimise- ja siseauditi ning turvaosakonna töötajad ei suutnud tuvastada, et nendele ettevõtetele oleks selle eest arveid väljastatud või milliste dokumentide alusel üldse tehinguid tehti.
Eesti Raudtee juhtkonna selgituse kohaselt olid nimetatud "tasuta tehingud" kooskõlastatud ettevõtte tollase infrastruktuuridirektoriga (Arvo Smiltinš, praegu töötab Eesti Raudtee tehnoloogiadirektorina - toim). Varustusosakonnas paiknevate turvakaamerate videopildist selgus, et üks vedu toimus pühapäeva õhtul kella 19.48st kuni 21.55ni, saatelehed olid eelnevalt vormistatud ning veoauto liikus territooriumil järelevalveta.
Allikas: Advokaadibüroo Eipre & Partnerid õigusarvamus
Vare: sisetunne ütleb, et tõenäoliselt pole varastatud
Eesti Raudtee nõukogu esimees Raivo Vare ütles, et kord oli ettevõttes puudulik, kuid tõenäoliselt pole materjal kadunud ning teemat hoitakse kuumana võimuvõitluse tõttu.
Kuidas Te kommenteerite Eesti Raudteel valitsenud väidetavat korralagedust?
Asjaga tegeletakse ja see teema on 25. märtsil nõukogu istungil. Arutame seda ja siis kommenteerime.
Kuidas selline asi sai kõik need aastad võimalik olla?
Kord oli puudulik ja korda tagatipuks ei täidetud piisava hoolsusega.
Kas Teie arvates on senised töötajate lahkumised olnud piisavad või peaks keegi veel selle asja eest vastutama?
Arutame seda nõukogus ja kommenteerime pärast seda.
Tuli see Teile halva üllatusena?
Loomulikult tuli.
Endiselt pole ju selge, kas vara on puudu ainult paberil või on see reaalselt kadunud-varastatud. 
Nõukogus arutame, siis kommenteerime. Mul ei ole midagi lisada praegu. Saage aru, siin on mitu tagapõhja. Üks teema on asi ise ja teine teema on see, miks seda teemat praegu kuumana hoitakse.
Miks seda hoitakse kuumana?
Raudteel on võimuvahetuse teema aktuaalseks muutumas mingil põhjusel.
Kas käib võimuvõitlus?
Ei, Eesti Raudtee sees ei käi võimuvõitlus. See on kuumashoidmise teema seepärast, et see annaks võimaluse tõenäoliselt hakata ründama isikuid, kes ei ole lahkunud.
Taust
Eelmise aasta augustis Eesti Raudtee juhatuse liikme ja infrastruktuuriteenistuse direktorina tööle asunud Parbo Juchnewitsch on varustusosakonna töö peamiste puudustena välja toonud:
Materjalide liikumise, käitlemise ja dokumenteerimise kord puudus täielikult või oli väga puudulik;
Materjalide väljastamisel lepingulistele töövõtjatele puudus igasugune ülevaade objektile jõudnud kogustest;
Varustusosakonnast objektidele minevate materjalide tellimuste kogusumma ei vastanud objektide tegelikele vajadustele;
Materjalide liikumise kanded, mis tehti raamatupidamisprogrammi, ei olnud alati kooskõlas töövõtjate poolt allkirjastatud dokumentidega;
Materjalide liikumise üle (kvaliteet, kogused, dokumendid), mis suunati otse tootjatelt objektile, puudus kontroll;
Diislikütuse mahakandmisel puudusid normatiivid, st kõik, mis paaki kallati, läks ka kuludesse;
Dokumentide ja regulatsioonide puudumine ei võimaldanud jälgida materjalide liikumist, jättes piiramatud võimalused ASile Eesti Raudtee kuuluva vara (ettevõtte varude) kõrvaldamiseks/varastamiseks.
Allikas: Advokaadibüroo Eipre & Partnerid õigusarvamus
Kas Te peate silmas Ahti Asmanni?
Ma ei kommenteeri rohkem, ma lihtsalt ütlen seda. Sellepärast nõukogu ei saagi kommenteerida neid asju, sest nõukogu peab kõigepealt arutama. Nõukogu on palunud tellida ka õigusarvamuse.
Ma ütlen Teile, et see, mida üritatakse välja lugeda, et ära on virutatud sadades tuhandetes eurodes, tõenäoliselt ei vasta tõele. Seda ütleb minu sisetunne. Aga korralagedus võimaldas tekkida olukorral, kus me ei oska enam täpselt öelda, palju sellest varast on nii-öelda arvele võetud või jäänud arvele võtmata ning kui palju on tegelikult kadunud.
Millel põhineb Teie sisetunne?
Eks ma natuke tunnen seda süsteemi ka. Selles süsteemis ei ole kõik vargad, vaid selles süsteemis on elatud oma elu väga kaua ja see ei ole käinud mitte korra järgi, selle sisulises tähenduses, vaid tutvuse ja usalduse järgi. Ponjatje - nagu venelased ütlevad.
Kas praeguseks on reegleid muudetud?
Jah. See on praegu kõik paigas, õppust on võetud.
Kas Te politseisse pöördumist olete kaalunud?
Õigusarvamuse üks eesmärke oligi selle kohta arvamus saada. Pikalt kestnud segadustes ongi see kõige suurem probleem, et korraga on vaja tuvastada nii objektiivne kui ka subjektiivne pool ja see on ülikeeruline.
Ikkagi, kui on arvamus, et on kahju tekkinud, kuigi Teie sisetunne ütleb, et ei ole… 
(katkestab) Mina ütlen, et ma ei tea seda, aga see kahju ei ole kindlasti see number, mis on arvepidamise puuduses välja tulnud. See oli minu väide. Samal ajal võeti arvele asju, mis ei olnud arvel. Ja võrreldavates kogustes. Kust need siis tekkisid?
Siis tuleks selgus luua?
Loomulikult, sellega ka tegeletakse. See ei käi üleöö. Ja see ristilöömise loogika, et saame asja ära algatada, et kedagi süüdistada ja siis ongi asi lahendatud - see ei ole minu jaoks lahendus.
Terje Eipre õigusarvamuses on välja toodud juhatuse vastutus, milline on Teie seisukoht?
Nõukogu arutab seda.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele