Rainer Saad • 23 september 2015

Aastate suurim skandaal automaailmas

Kas Volkswageni skandaal on alles automaailma jäämäe tipp?  Foto: EPA

Volkswageni skandaal on nii suur, et see raputab Euroopa ja USA autootjaid ning kahtluse alla on seatud ka Saksa autofirma püsimajäämine sellisena, nagu oleme harjunud.

Eelmisel reedel tabas Volkswagenit skandaal, kui USA keskkonnaamet leidis, et autohiid on petnud heitgaaside näitudega, kasutades selleks spetsiaalset tarkvara. Leiti, et Volkswageni tarkvara abil oli testide ajal diiselautode heitgaaside näit tegelikkusest kümneid kordi väiksem. Kuna rikkumine on tõsine, algatas USA keskkonnaamet Volkswageni vastu juurdluse ning ähvardab 18 miljardi dollarilise trahviga.

Aastakümneid nii maailma kui ka Euroopa autoturu tipus olnud Volkswagenile oli see suur löök. Esmaspäeval reageeris autotootja aktsia Frankfurdi börsil 20protsendise langusega, teisipäeval oli langus sama suur, kuna ilmnesid skandaali uued asjaolud. Volkswagen andis kasumihoiatuse ning teatas, et paneb juurdluse tõttu kõrvale üle kuue miljardi euro. Samuti teatas autotootja, et heitgaasi probleem puudutab 11 miljonit autot maailmas. Skandaal võib laieneda ka teistele Volkswageni gruppi kuuluvatele autodele nagu Audi ja Porsche.

USA keskkonnaamet on võtnud fookusse alates 2008. aastast müüdud diiselautod, mida on peaaegu 500 000. Kuna trahv võib tulla kuni 18 miljardit dollarit, tähendaks see iga auto kohta 37 500 dollarit. Selline nõue ähvardab Volkswagenit ainuüksi Ameerika Ühendriikides. Juurdlust on alustatud juba ka Itaalias, Šveitsis ja Lõuna-Koreas. Samuti plaanitakse Volkswageni kodumaal Saksamaal hakata autosid uuesti testima.

Volkswagen on Toyota järel suurim autotootja.

Kontserni kuuluvad veel sellised autofirmad nagu Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley, Porsche, Bugatti.

Tegevjuht Martin Winterkorn.

Töötajaid 600 000.

Ettevõtte käive (2014): 202,5 mld eurot, kasum (2014): 10,85 mld eurot.

Aktsia dividenditootlus 4,5%.

Mis saab Volkswagenist?

Tõenäoliselt on see on lõpp sellele Volkswagenile, millega oleme harjunud. Kuigi reitinguagentuur Fitch ei usu, et Volkswageni trahv USAs ulatuks maksimumini ehk 18 miljardi dollarini ning mõned suurpangad soovitavad endiselt autotootja aktsiat osta, on aktsiaturg Volkswagenit juba karistanud ning suure löögi on saanud ka ettevõtte maine.

Volkswagen müüs aastaid autosid, mille tegelik heitkoguse piirmäär ei vastanud tõele. See on tarbijate ja regulaatorite petmine ning selline ettevõte on seesmiselt katki. Kala hakkab ikka peast mädanema ning seetõttu peaksid tõsised muutused toimuma eelkõige Volkswageni juhtkonnas, aga ka ettevõtte hoiakutes. Autohiiu skandaal mõjub negatiivselt ka „Made in Germany“ lausele ning Briti ajaleht The Telegraph on nimetanud Volkswagenit lausa automaailma Lance Armstrongiks.

Renault-Nissani tegevjuht Carlos Ghosn ütles investorportaalile The Street, et Volkswageni ellujäämine sõltub sellest, kuidas ettevõte praeguse olukorraga ümber käib. „Nissan ei tooda ega müü diiselmootoreid Ameerika Ühendriikides, seetõttu pole praegune skandaal meie mure. Meile valmistab aga muret kogu autotööstuse maine,“ ütles Ghosn.

Ta lisas Volkswageni ellujäämise kohta, et paljud autofirmad on sattunud aastate jooksul raskustesse. „Seetõttu sõltub nende püsimajäämine sellest, kuidas nad praeguse olukorraga toime tulevad. Liiga vara on öelda, kas Volkswagen jääb püsima või mitte,“ ütles Ghosn.

Volkswagen tunnistas süüd

Volkswageni juht Martin Winterkorn ütles pühapäeval, et on mures firma maine pärast. „Mul on väga kahju, et oleme kuritarvitanud meie klientide usaldust,“ ütles ta ning lisas, et Volkswagen teeb koostööd regulaatoritega.

Volkswageni USA üksuse juht Michael Horn ütles esmaspäeval, et firma keeras tõsise käki kokku. „Meie ettevõte oli ebaaus ja me keerasime täieliku käki kokku,“ ütles Horn New Yorgis uue Passati esitlusel. „Me peame tegema asju õigesti koos valitsuse, avalikkuse, klientide, töötajate ja edasimüüjatega.“

Horn lisas, et kogu Volkswagen Group on pärast intsidenti alustanud usalduse taastamisega. „Meie tulevik sõltub sellest, kas suudame praeguse juhtumi pöörata võimaluseks ja sellest õppida. Volkswagen teeb kõik, et praegune olukord lahendada,“ ütles Horn.

Mõju teistele autotootjatele

Reaktsioon börsidel näitab, et Volkswageni skandaal mõjutab ka teisi autotootjaid. Sel nädalal on järsult langenud Daimleri, BMW, Peugeot SA ja Renault SA aktsiad, mis on kõik kukkunud üle viie protsendi. „Kõiki painab küsimus, et kui Volkswagen tegi nii, siis kas teised autofirmad on ka samamoodi eksinud,“ ütles IG turuanalüütik Joshua Mahony eile MarketWatchile.

Löögi alla on sattunud kõik, mis on autotööstusega seotud, alates rehvitootjatest kuni erinevate varuosade tootjateni. Volkswageni turuväärtus langes nädala kahe esimese päevaga peaaegu 30 miljardit dollarit. Aktsia, mis maksis reedel veel üle 160 euro, libises kolmapäeval alla 100 euro taset.

Kas investoril tasuks osta Volkswageni aktsiat?

Esmaspäeval kirjutas investor Toomas, et Volkswageni aktsiat ei tasuks veel ostma minna, kuna skandaal alles rullub lahti. Samas ütles ta, et firma on põnev, kuid ootab ostmisega.

Kuid leidub analüütikuid, kelle arvates on Volkswageni aktsia hea ost. Näiteks ütles CNBC-le DeVere Groupi investeerimisstrateeg Tom Elliott, et tõenäoliselt ei satu Volkswagen poliitilise ja meedia surve alla ning praegustelt hinnatasemetelt tasuks aktsiat osta. UBSi analüütik Philippe Houchois arvates on Volkswageni aktsia odav. Analüütik pole skandaali jooksul muutnud enda „osta“ soovitust ega hinnasihti, mis püsib 290 eurol. JPMorgani analüütik Jose Asumendi sõnul on Volkswagenil diiselautode osakaal väiksem kui näiteks konkurentidel Daimleril, BMW-l või Peugeot’l.

Hetkel kuum