Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ryanair tekitas teenimisvõimaluse

    Ryanairilt oodatakse tulemuste märkimisväärset paranemist.Foto: Reuters/Scanpix

    Iiri odavlennufirma otsus tühistada järgneva 6 nädala jooksul massiliselt lende kukutas aktsia tugevalt punasesse, analüütikute hinnangul võidavad otsusest pikas plaanis nii investorid kui ka ettevõte.

    Kuue nädala jooksul iga päev 40-50 lennu tühistamist õigustas Ryanair sooviga anda oma töötajatele Iirimaa seaduste järgi ettenähtud mahus puhkust. „Me oleme pilootide puhkusi valesti planeerinud. Teeme kõik endast oleneva, et seda viga parandada,“ ütles lennukompanii turundusjuht Kenny Jacobs. Täpsemalt on Iirimaa lennuamet teinud Ryanairile ettekirjutuse likvideerida puhkusevõlad selle kalendriaasta jooksul. See aga vähendab pilootide arvu ja võimekust teenindada talvist lennuplaani.
    Segadus tulenes Ryanairi majandusaasta arvestamise kalendri muutusest. Kui varem peeti puhkuste üle arvestust aprillist märtsini, siis sellest aastast tehakse seda jaanuarist detsembrini. See põhjustas valearvestusi ja jättis lennufirmale aasta lõppu suure puhkuste jäägi.
    Aktsia avanes uudise peale ligi 5protsendilises miinuses. Bloombergi küsitletud analüütikute hinnangul on tegemist ajutise langusega. „Loomulikult on selline käik pettumus,“ ütles üks küsitletud analüütikutest Chiara Remondini. „Pikas perspektiivis pole sel aga ettevõtte fundamentaalnäitajatele mingit mõju.“
    Ühekordsed kompensatsioonid
    Analüütikute arvutuste järgi puudutavad ära jäänud lennud ligikaudu 2 protsenti ettevõtte klientidest ehk kokku umbes 300 000 inimest. Ajutise negatiivse mõjuna nähakse vaid ühekordsetest kompensatsioonidest tulenevat kahju.
    Ryanairi aktsia on tublisti kosunud.Foto: Äripäev
    Iiri lennuamet on juba teatanud, et Ryanair peab maksma kompensatsiooni nendele reisijatele, kellele teatati lennu ära jäämisest vähem kui kaks nädalat ette. Lennureeglites on kirjas, et vedaja ei pea maksma kompensatsiooni juhtudel, mil lennud tühistatakse erakordsete või ettenägematute asjaolude tõttu ning lennufirma on teinud kõik, et neid vältida, kuid lennuameti teatel praegune juhtum selle kategooria alla ei kuulu – tegemist on ettevõttesisese segadusega.
    Seni on lendude tühistamisest ette teatamise aeg jäänud paari tunni kuni viie päeva piiresse, mistõttu arvatakse, et Ryanairi vastu tekkivad nõuded on märkimisväärsed. Uudisteportaal RTE kirjutas, et kompensatsioonid algavad 250 eurost 1500kilomeetriste lendude puhul ning pikemate reiside puhul sõltub kompensatsiooni suurus sellest, kas lennatakse Euroopa Liitu või väljapoole, ulatudes 400 või 600 euroni.
    Ryanairile jääb võimalus maksta reisijatele poole väiksemat kompensatsiooni, kui tühistatud lend suudetase asendada 2-4 tunni jooksul sõltuvalt vahemaast. Lisaks kompensatsioonikuludele peab Ryanair ka müüdud piletid tagasi ostma. Kokku hinnatakse negatiivse mõju suurust käibele kümnetes miljonites eurodes ja seetõttu vähendati ka müügituluprognoosi 5 protsendi võrra.
    Leidub ka pikaajalisi riske
    Ajaleht Independent kirjutas, et lendude tühistamisest palju rohkem võib Ryanairi investorit mõjutada pilootide vähesus. Ettevõte ei suuda oma töötajaid paigal hoida, ainuüksi sel aastal on Norwegian Air odavlennufirmalt 140 pilooti üle meelitanud.Samuti teatas Norwegian Air, et avab aasta lõpus lisaks olemasolevale kontorile kohalikus lennujaamas Dublinis ka uue piloodibaasi, kuhu on vaja 40 pilooti.
    Ryanairi lendude tühistamine sattus ettevõtte kõige kasumlikumasse perioodi.Foto: Äripäev
    Väidetavalt proovib Ryanair uusi piloote meelitada 10 000 euro suuruse boonusega liitumise eest. Sellele vaatamata on Iiri lennuamet väljendanud muret, kas praegu väljamüüdavaid lende suudetakse ikka teenindada või tuleb needki tühistada.
    Veel valmistab Bloombergi küsitletud analüütikutele muret lennufirma maine. Ryanair on viimastel aastatel vaeva näinud, et näida kliendisõbralik ja meelitada enda juurde ka nõudlikumaid tarbijaid. „Maine võib kahjustatud saada pikaajaliselt, sest tuhanded reisijad jäetakse hätta,“ ütles RBC Capitali analüütik Damian Brewer. „Kehv kommunikatsioon võib vähendada broneeringuid tulevikus, seda eriti täpsustundlike äriklientide hulgas,“ arvas ta.
    Brewer leidis, et tühistamisi oleks saanud vältida, kui lennufirma poleks agressiivse laienemise käigus oma meeskonda ära kurnanud. Praegu lendab Ryanair 189kohaliste lennukitega ja vedas augustis 12,7 miljonit reisijat. Lennukite täituvus on 97 protsenti.
    Usutakse tulevikku
    Kuigi ühekordselt väljamakstavad kompensatsioonid, piloodipõud ja lendude ära jätmisest tulenev mainekahju võivad negatiivselt mõjuda Ryanairi järgmise kvartali tulemustele, usuvad investorid jätkuvalt lennufirma helgesse tulevikku. Nii suurenes hoolimata aktsia tugevast kukkumisest börsiettevõtte väärtpaberi käive ning tehinguid tehti päeva esimeses pooles kümme korda rohkem kui viimase kuu ajaga keskmiselt.
    Samuti soovib Ryanair muudatustega saavutada 90protsendilise täpsuse lennugraafikutes, mis praeguseks oli langenud alla 80 protsendi. Analüütikud leiavad, et see aitab pikas perspektiivis lennufirma mainet pigem parandada.
    Seetõttu jätsid analüütikud muutmata ka Ryanairi hinnasihi.
  • Hetkel kuum
Peaasi, et silm säraks ja pirn põleks
Ajal, mil isegi Toompeal antakse õelatele netikommentaatoritele sõnade seadmisel ideid, kulub prominentide julgustav eeskuju normaalse arutelukultuuri edendamisest hädasti ära, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Ajal, mil isegi Toompeal antakse õelatele netikommentaatoritele sõnade seadmisel ideid, kulub prominentide julgustav eeskuju normaalse arutelukultuuri edendamisest hädasti ära, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ärimehed tegid vanast koolihoonest suure hooldekodu
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Pinged Lähis-Idas: Iraan sattus rünnaku alla
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.
Reede varahommikul andis oli Iraanis kuulda plahvatusi ja õhutõrjet töötamas, vahendab välismeedia.