Indrek Mäe • 18. september 2017 kell 13:30

Ryanair tekitas teenimisvõimaluse

Ryanairilt oodatakse tulemuste märkimisväärset paranemist.  Foto: Reuters/Scanpix

Iiri odavlennufirma otsus tühistada järgneva 6 nädala jooksul massiliselt lende kukutas aktsia tugevalt punasesse, analüütikute hinnangul võidavad otsusest pikas plaanis nii investorid kui ka ettevõte.

Kuue nädala jooksul iga päev 40-50 lennu tühistamist õigustas Ryanair sooviga anda oma töötajatele Iirimaa seaduste järgi ettenähtud mahus puhkust. „Me oleme pilootide puhkusi valesti planeerinud. Teeme kõik endast oleneva, et seda viga parandada,“ ütles lennukompanii turundusjuht Kenny Jacobs. Täpsemalt on Iirimaa lennuamet teinud Ryanairile ettekirjutuse likvideerida puhkusevõlad selle kalendriaasta jooksul. See aga vähendab pilootide arvu ja võimekust teenindada talvist lennuplaani.

Segadus tulenes Ryanairi majandusaasta arvestamise kalendri muutusest. Kui varem peeti puhkuste üle arvestust aprillist märtsini, siis sellest aastast tehakse seda jaanuarist detsembrini. See põhjustas valearvestusi ja jättis lennufirmale aasta lõppu suure puhkuste jäägi.

Aktsia avanes uudise peale ligi 5protsendilises miinuses. Bloombergi küsitletud analüütikute hinnangul on tegemist ajutise langusega. „Loomulikult on selline käik pettumus,“ ütles üks küsitletud analüütikutest Chiara Remondini. „Pikas perspektiivis pole sel aga ettevõtte fundamentaalnäitajatele mingit mõju.“

Ühekordsed kompensatsioonid

Analüütikute arvutuste järgi puudutavad ära jäänud lennud ligikaudu 2 protsenti ettevõtte klientidest ehk kokku umbes 300 000 inimest. Ajutise negatiivse mõjuna nähakse vaid ühekordsetest kompensatsioonidest tulenevat kahju.

Ryanairi aktsia on tublisti kosunud.  Foto: Äripäev

Iiri lennuamet on juba teatanud, et Ryanair peab maksma kompensatsiooni nendele reisijatele, kellele teatati lennu ära jäämisest vähem kui kaks nädalat ette. Lennureeglites on kirjas, et vedaja ei pea maksma kompensatsiooni juhtudel, mil lennud tühistatakse erakordsete või ettenägematute asjaolude tõttu ning lennufirma on teinud kõik, et neid vältida, kuid lennuameti teatel praegune juhtum selle kategooria alla ei kuulu – tegemist on ettevõttesisese segadusega.

Seni on lendude tühistamisest ette teatamise aeg jäänud paari tunni kuni viie päeva piiresse, mistõttu arvatakse, et Ryanairi vastu tekkivad nõuded on märkimisväärsed. Uudisteportaal RTE kirjutas, et kompensatsioonid algavad 250 eurost 1500kilomeetriste lendude puhul ning pikemate reiside puhul sõltub kompensatsiooni suurus sellest, kas lennatakse Euroopa Liitu või väljapoole, ulatudes 400 või 600 euroni.

Ryanairile jääb võimalus maksta reisijatele poole väiksemat kompensatsiooni, kui tühistatud lend suudetase asendada 2-4 tunni jooksul sõltuvalt vahemaast. Lisaks kompensatsioonikuludele peab Ryanair ka müüdud piletid tagasi ostma. Kokku hinnatakse negatiivse mõju suurust käibele kümnetes miljonites eurodes ja seetõttu vähendati ka müügituluprognoosi 5 protsendi võrra.

Leidub ka pikaajalisi riske

Ajaleht Independent kirjutas, et lendude tühistamisest palju rohkem võib Ryanairi investorit mõjutada pilootide vähesus. Ettevõte ei suuda oma töötajaid paigal hoida, ainuüksi sel aastal on Norwegian Air odavlennufirmalt 140 pilooti üle meelitanud.Samuti teatas Norwegian Air, et avab aasta lõpus lisaks olemasolevale kontorile kohalikus lennujaamas Dublinis ka uue piloodibaasi, kuhu on vaja 40 pilooti.

Ryanairi lendude tühistamine sattus ettevõtte kõige kasumlikumasse perioodi.  Foto: Äripäev

Väidetavalt proovib Ryanair uusi piloote meelitada 10 000 euro suuruse boonusega liitumise eest. Sellele vaatamata on Iiri lennuamet väljendanud muret, kas praegu väljamüüdavaid lende suudetakse ikka teenindada või tuleb needki tühistada.

Veel valmistab Bloombergi küsitletud analüütikutele muret lennufirma maine. Ryanair on viimastel aastatel vaeva näinud, et näida kliendisõbralik ja meelitada enda juurde ka nõudlikumaid tarbijaid. „Maine võib kahjustatud saada pikaajaliselt, sest tuhanded reisijad jäetakse hätta,“ ütles RBC Capitali analüütik Damian Brewer. „Kehv kommunikatsioon võib vähendada broneeringuid tulevikus, seda eriti täpsustundlike äriklientide hulgas,“ arvas ta.

Brewer leidis, et tühistamisi oleks saanud vältida, kui lennufirma poleks agressiivse laienemise käigus oma meeskonda ära kurnanud. Praegu lendab Ryanair 189kohaliste lennukitega ja vedas augustis 12,7 miljonit reisijat. Lennukite täituvus on 97 protsenti.

Usutakse tulevikku

Kuigi ühekordselt väljamakstavad kompensatsioonid, piloodipõud ja lendude ära jätmisest tulenev mainekahju võivad negatiivselt mõjuda Ryanairi järgmise kvartali tulemustele, usuvad investorid jätkuvalt lennufirma helgesse tulevikku. Nii suurenes hoolimata aktsia tugevast kukkumisest börsiettevõtte väärtpaberi käive ning tehinguid tehti päeva esimeses pooles kümme korda rohkem kui viimase kuu ajaga keskmiselt.

Samuti soovib Ryanair muudatustega saavutada 90protsendilise täpsuse lennugraafikutes, mis praeguseks oli langenud alla 80 protsendi. Analüütikud leiavad, et see aitab pikas perspektiivis lennufirma mainet pigem parandada.

Seetõttu jätsid analüütikud muutmata ka Ryanairi hinnasihi.

Hetkel kuum