Juuli Nemvalts • 10 märts 2019

E-poe edu sõltub paljuski usaldusest

Kaubandus kolib üha enam veebi.   Foto: Reuters/Scanpix

Eestis tegutsevate internetipoodide suur hulk tähendab väga tugevat konkurentsi.

Audiitorettevõte KPMG ärinõustaja Tarmo Toiger ütles, et Eestis kasvab e-kaubandus aastas 30%, võrdluseks võib tuua Euroopa, kus kasv on 20%.

Mobipunkt juht Sanders Skorik tõi tugevast konkurentsist rääkides näite, et kui nemad hakkasid Apple'i toodangut müüma, alustasid aktiivse müügitegevusega ka need e-poed, kes müüsid enne kodutehnikat.

"E-poodide kasv võib lähiajal samas tempos püsida, sest arenguruumi on tublisti. Selleks pruugib vaadata, mis hinnaga müüakse riideid, laste kaupasid ja kodutarbeid jaekaubanduses, hinnavahe on märgatav," oli Skoorik tulevikust rääkides kindel.

Kogu maailmas liigub trend sinnapoole, et senine kaubandus peab rohkem teed andma internetikauplustele. "Usun, et rohkem potentsiaali on teenuste kolimisel veebi, sest pole ju mõtet telefoni otsas oodata, et keegi vaataks, millal tehnikul on võimalik tulla riket parandama. Selliseid teenuseid on ju hõlbus online keskkonnas broneerida, kus klient saab sobivat aja valida," lisas ta.

Lünklik seadus

Õigusloome reguleerib e-kaubanduse valdkonda piisavalt ja Skoriku sõnul on turg üsna korrastunud.

Ainult tagastusõiguse seadus on selline, mida sooviksid paljud e-poe pidajad muuta. "See on halvasti reguleeritud ja jätab netikauplused nõrgemasse positsiooni võrreldes tavakauplusega. Seadusse on sisse kirjutatud nõue, et internetist ostetud seadet on kliendil õigus avada ja ta võib toodet kasutada nii, nagu ta seda poes teha saab. Samas teame kõik, et poes on ainult mõned mudelid klientidele tutvumiseks. Seal ei võeta igat arvutit karbi seest lahti, et klient saaks tutvuda tootega," arutles ta. "Kuna see seadus on reguleeritud Euroopa tasandil, siis meie seadusetegijad seda tõenäoliselt muutma ei hakka," oli Skorik skeptiline.

Äripäeva raadios esinedes kommenteeris Mobipunkt juht ettevõtte häid tulemusi ja selgitas, et väga heade tulemuste taga on püsiv töö ja pingutus.

Edu tagab mitme komponendi koostoimimine: kõigepealt hea klienditeenindus ja kiire tarne. Klient soovib, et kaup oleks juba Eesti laos olemas ning tal ei tule oodata kaks-kolm nädalat, kui ese tellitakse Euroopast. Lisaks blogipostitused kodulehel, milles tutvustatakse uusi tooteid, teenuseid või jagatakse tehnika hooldamise nõuandeid.

"Tänapäeval ei loe niivõrd hind kui kiirus. Müüb see, kes on kõige kiirem," kinnitas Skorik.

Usaldus eelkõige

Teine vajalik komponent, mis internetipoele on väga oluline, on hea maine.

Selle saavutamine eeldab tublit tööd ja pingutust, sest uusi ettevõtteid ei kiputa usaldama. Pigem ostetakse kasvõi kallimalt ja suuremast e-poest, mida teatakse, kui tellitakse väikesest tundmatust e-poest.

Skorik rääkis, et ka neil läks paar aastat aega, kui kliendid neid omaks võtsid ja olid nõus arved enne kauba saamist ka ära maksma. "Maine võib kaotada kiirelt, paari kliendi tagasiside põhjal. Seetõttu tegeleme väga hoolikalt klientide probleemidega ja pakume neile sobivamaid lahendusi," rääkis Skorik.

E-poele on oluline ka tarnijate usaldus ja tõsiseltvõetavus. "Kohati on raske Euroopa partneritele selgitada, et me ei osta mobiiltelefone sadade kaupa vaid paari tükki korraga. Seda on ikka ette tulnud, et ei taheta võtta tõsiselt," lisas ta.

Tegemist on kokkuvõttega Äripäeva raadios eetris olnud saatesarjast Äripäeva TOP. Saadete külalisteks olid sügisel ilmunud erinevates valdkonna TOPides kõrgetel kohtadel olnud ettevõtete esindajad ning saatesarja valmimist toetanud audiitorbüroo KPMG eksperdid.

Saateid saab kuulata järele Äripäeva raadio kodulehelt https://raadio.aripaev.ee/

Hetkel kuum