Magavast hiiglasest tehnoloogiasektori liidriks

05. jaanuar 2016, 11:00
Microsoftil läheb üha paremini.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160105/BORS/160109978/AR/0/AR-160109978.jpg

Microsoft on pärast allakäiku leidnud uue suuna, mis on investoritele meelepärane olnud.

Ka investor Toomase portfellis tegi aasta suurima tõusu just Microsofti aktsia. 

Veel kaks ja pool aastat tagasi olid investorid Microsofti pärast tõsiselt mures – ettevõte otsis uut tegevjuhti, kes suudaks firmale elu sisse puhuda. Personaalarvutite kasutamine vähenes. Microsoft oli maha maganud ka Apple’i ja Google’i juhitud mobiilirevolutsiooni.

Tehnoloogiahiid leidis oma etteotsa aga Satya Nadella, kes on praeguseks Microsofti strateegia ümber teinud. Ettevõtte aktsia kallines mullu üle 20 protsendi.

Ettevõte pakub pilveteenustes tugevat konkurentsi Amazonile ja ehitab uut riistvara, mis valmistab muret Apple’ile. Lisaks sellele pakutakse uut Windowsi varasematele klientidele esmakordselt tasuta. Esimese 10 nädalaga oli operatsioonisüsteem juba 110 miljonis seadmes.

Analüütikud ütlevad, et ettevõte on muutunud magavast hiiglasest tehnoloogiasektori liidriks. Millega on Microsoft siis hakkama saanud?

Microsofti aktsia

Pilveteenuste arendamine

Microsofti tegevjuht Satya Nadella on terve aasta jooksul fookusesse võtnud pilveteenused – arendatud on nii Mircosoft Azure'i kui ka Office 365 tooteid. Pilveäri on ettevõtte üks kiiremini kasvavaid valdkondi. Kolmandas kvartalis kasvas valdkonna käive 8 protsendi võrra, 5,9 miljardi dollarini.

Ettevõtte edu pilveteenuste äris on ärgitanud analüütikuid börsifirma aktsia hinnasihti tõstma. 2013 aprillis andis Goldman Sachs Microsofti aktsiale müügisoovituse. Alates sellest on ettevõtte aktsia tõusnud üle 90 protsendi. Investeerimispank tunnistas, et nad eksisid ning Microsoft on suutnud pilveteenuste äri edukalt kasvama panna. Goldman tõstis ettevõtte hinnasihi selle kuu alguses 45 dollarilt 57 dollarile. Müügisoovituse asemel on investeerimispank andnud Microsoftile nüüd neutraalse hinnangu.

„Ettevõte on olnud edukas Office 365 arendamisel. Praegu on teenus Amazon Web Servicesi järel teisel kohal. Tegevuskuludega on ümber käidud distsiplineeritult ning kapitali allokatsioon on olnud tugev,“ kirjutasid Goldmani analüütikud.

„Me arvame, et 2016 kujuneb pilveteenuste sektoris väga konkurentsitihedaks. Microsofti positsioon Amazoniga konkureerimiseks on järgnevatel aastatel parim,“ teatas FBR Capital Markets oma eelmise nädala kirjas.

Microsofti aktsia maksab praegu veidi üle 56 dollari. Rekordist on napilt 5 protsenti puudu – 1999. aastal kauples ettevõtte aktsia 58,38 dollari juures. Sellega on Microsoft üks väheseid eelmise sajandi tehnoloogiafirmasid, mille turuväärtus on pärast tehnoloogiamulli taastunud.

Mobiiliüksuse strateegia muutmine

Microsofti mobiiliäri jaoks on aasta käinud üle kivide ja kändude. Prognoositakse, et mobiiliseadmete operatsioonisüsteemi Windows Phone’i turuosa ulatub sellel aastal vaid 2,2 protsendini, selgub uuringufirma IDC andmetest.

Ettevõte otsustas vähendada töökohtade arvu 18 000 võrra – suurem osa koondamisi toimub just Nokialt ostetud mobiiliäris.

Microsoft on müüki toonud ka uued Lumia 950 ja 950 XL telefonid, mis pole märkimisväärset edu näidanud.

„Microsoft on harjunud, et nad domineerivad personaalarvutite turul. 2015. aastal said nad järsku aru, et nutitelefonide valdkonnas on nad kaotanud ja seetõttu tehti strateegia täiesti ümber,“ ütles uuringufirma IHS mobiiliüksuse juht Ian Fogg.

Uue strateegia tõttu tegi Microsoft telefonidele mõeldud tarkvara kättesaadavaks (näiteks Office’i) ka iPhone’i ja Androidi kasutajatele. Ettevõtte juhtkond sai aru, et tarkvara viimine massidesse toob edu.

Microsoft valis Apple’iga sarnase suuna

Oktoobris esitles Microsoft mitmeid uusi tooteid ja seadmeid. Tundub, et ettevõte läheb järjest rohkem Apple’i teed, sest luuakse seadmeid, kus töötab üks ja sama operatsioonisüsteem. Lisaks ühilduvad seadmetega kõik rakendused.

Microsoft pole enam pelgalt tarkvarafirma – aktiivsemalt on hakatud arendama tarkvara jaoks ka erinevaid seadmeid.

„Kõige tähtsam on sinu kogemuse mobiilsus, mitte ühe seadme mobiilsus,“ ütles Microsofti tegevjuht Satya Nadella oktoobris.

Sellel sügisel tutvustati uusi nutitelefone, Surface Pro 4 tahvelarvutit, kantavat fitness-kella, Surface Booki sülearvutit ja HoloLensi peakomplekti.

Surface Booki puhul on tegemist sülearvutiga, milles on kaks toodet koos. See on klassikaline laptop, aga selle saab ekraani eemaldamisel muuta ka tahvelarvutiks. Microsoft väidab, et arvuti on kaks korda kiirem kui MacBook Pro.

Uus Windows avaldab muljet

Windows 8 operatsioonisüsteem sai pärast väljalaset väga palju kriitikat. Sellel aastal tulnud Windows 10 oli analüütikute jaoks aga muljetavaldav. Lisaks sellele oli tegemist Windows 7 ja Windows 8 kasutajate jaoks tasuta tarkvaraga, mis näitab, et ettevõtte eesmärk on see massidesse viia.

Muutunud on mobiilidele mõeldud operatsioonisüsteemide turg. Google on pakkunud oma tarkvara ja teenuseid tasuta – neid rahastatakse reklaamist saadava tuluga. Ka Apple on viimastel aastatel teinud tarkvara- ja operatsioonisüsteemi uuendusi tasuta. Õunafirma katab kulud riistvara müügiga. See on survestanud ka Microsofti, sest Windowsi turuosa nutitelefonide ja tahvelarvutite turul on väike.

Uues kuues Windowsi üheks tähtsamaks omaduseks on Universal Apps, mis lubab tarkvaraarendajatel luua rakendusi, mille lähtekoodi ei pea erinevate seadmete puhul niivõrd palju muutma. Microsoft lõi Internet Exploreri asemele ka uue veebilehitseja Edge. Lisaks loodi ka Cortana, millega saab inimene hääle abil seadmega suhelda. Uus toode suudab vastata küsimustele, anda soovitusi ja täita erinevaid ülesandeid.

Tarkvara töötab nii personaalarvutitel, nutitelefonidel kui ka teistes seadmetes. Microsoft arvab, et järgmise 2-3 aasta jooksul on operatsioonisüsteem installeeritud rohkem kui miljardisse seadmesse.

Innovatsioon on tagasi

Selle aasta üks üllatavamaid tooteid on Microsofti HoloLensi peakomplekt, mis loob reaalsesse maailma hologramme.

Analüütikute sõnul on toode märgilise tähendusega – see näitab, et Microsoft on jätkuvalt innovaatiline.

Tõsi, toode on veel värske ja seda arendatakse. Sellegipoolest on Microsoft teatanud, et HoloLens saadetakse ka Rahvusvahelise Kosmosejaama (ISS) astronautidele. Lisaks sellele sõlmis tehnoloogiahiid lepingu Volvo Carsiga – peakomplekti hakatakse kasutama autotootja müügisaalides.

„Brändi puhul on tähtis näidata, et Microsoft ei ole magav hiiglane, vaid tehnoloogiasektori üks juhtivaid ettevõtteid. Nagu Apple, Google või Facebook,“ ütles Fogg.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. January 2016, 10:59
Otsi:

Ava täpsem otsing