Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eakad gasellid: vea saad teha vaid korra

24. veebruar 2014, 10:19

Vigadest tuleb õppida ja neid mitte korrata, kõlab pikaealiste gasellfirmade üks tarkusi kasvu tagamiseks ka pärast aastakümneid tegutsemist.

Äripäeva Kiiresti kasvavate firmade pingereast ehk Gaselli TOPist leiab kümneid kiiresti kasvavaid firmasid, mis tegutsevad teist või kolmandat aastakümmet. Nad on kiire arenguga eeskujuks nii alles alustavaile kui juba tegutsevale ettevõtjale.

Milles peitub sääraste ettevõtete tänase kiire edenemise saladus, milliseid õppetunde on oma tegutsemisaja vältel läbi elatud ja millise elukogemuse nendest õppetundidest on endasse ammutanud nende firmade juhid ja omanikud?

TASUB TEADA
Kuidas kasvule püsivalt hoog sisse saada?

Ettevõtja peab olema julge ja enesekindel
Müüt, et raha tuleb raske tööga, tuleb ümber sõnastada enda jaoks. Raha tuleb väga kergelt! Julge pealehakkamine on pool võitu. Kui olete mõelnud, et võiks oma ettevõtte luua, soovitavad ettevõtjad selle kohe ära teha, sest siis saab varem majanduslikult sõltumatuks.
Esimesi samme tegevale ettevõtjale kuluvad ära kõrge tahe eesmärgini jõudmiseks. Töötegemist ei tohi karta.

Hinda keerukust.
Sektorite lõikes võivad 3-5 aasta perspektiivid olla erinevad. Tootmisettevõtet alustades tuleks arvestada, et see ei oleks tööjõumahukas. Ettevõtjad loodavad, et Euroopa majandus hakkab jõulisemalt kasvama, kuid samas tuleks äriplaanis arvestada keerulisemate aegadega ning riske tuleks põhjalikumalt hinnata. Kuna tööjõukulud kasvavad, siis tuleks põhjalikult hinnata iga uue töökoha loomist.

Paista silma.
Unikaalne toode või konkurentsieelis kui tahes nišiturul, kui sellel õnnestub olla maailmatasemel tegija, on täiesti piisav, et toita kenasti ära iseend ja oma töötajaid. Ei pea alati taga ajama jackpoti, sest seda teevad paljud;

Plaani kasvu, aga pea hoogu.
Äris ei pruugi olla otsteid - stabiilsus ja järjepidevus on siiski kindlaimad teed edule, ei ole häbiasi areneda järk-järgult. Silmad tuleb suunata ikka kohe alguses ekspordile.

Hakka kohe mainet ehitama.
Visioon võiks olla ambitsioonikas ja turgu tuleks vaadata loomulikult laiemalt, kuid alguses tuleks ikka liikuda sihipäraselt ja vastavalt valitud strateegiale. Samuti tuleks kohe alguses mõelda reputatsiooni ehitamisele, sest reputatsioon on väga oluline, kui tahetakse välisturgudel läbi lüüa. Kui on keerulised ajad majanduses või ettevõttes, siis ei tohiks mingil juhul arendus-ja turundus-tegevust unarusse jätta, sest need tegevused toovad kindlasti edu pikemas perspektiivis.

Investeeri kasum.
Kasumit ettevõttest kasvuperioodil välja võtta ei tohi. Suurem kordaminek on, et üldse julgesin alustada oma ettevõttega tegevust, mida ma armastan.

Ole aus.
Kõige olulisem on lähtuda oma väärtustest ja lahendada ka keerulisemad probleemid lähtuvalt oma eetilistest tõekspidamistest. Oluline on olla aus, eetiline, tolerantne ja osata olla tänulik. Need põhimõtted on mind palju aidanud, nad töötavad sõltumata kohast, inimestest või probleemidest.

Iga tegevus viigu sihile.
Näha ja töötada suurema eesmärgi nimel. Igapäevased tegevused  peaksid olema osa suuremast visioonist ja suuremasse tuleb uskuda. Kui ei usu, tuleb seda korrigeerida, täpsustada visioon, sõnastada see ümber. Kui puudub visioon, siis asjad ei edene ja ettetulevad langused võtavad liiga palju energiat, et uuesti rajale saada. Seetõttu on oluline hoida kindlat visiooni, olla sellest kogu aeg teadlik ja liikuda selles suunas.

Hoia töötajaid.
Firma suurim väärtus on meeskond, eriti aastaid koos olnu ja arenenuna. Tiim peaks omama ühiseid väärtuseid, eetilisi tõekspidamisi ja pidevat arengusoovi.

Allikad: OÜ Jäätmeproff juht ja omanik Silvar Algpeus, OÜ Sõbra Kinnisvara juhatuse liige Ergo Mõttus, OÜ Intelligentne Grupp juhataja Eike Tõnismäe (pilt lisatud), Tahe Kayaks juht ja osanik Janek Pohla.

KOMMENTAARID
Meditsiini kasumlikkus avalikkuses halva maiguga
Madis Tiik, OÜ Terviseagentuur juht ja omanik

Avalikkus taunib tervishoius käibe kasvu ja eriti kasum teenimist, vähemalt selline on levinud arvamus.
Terviseagentuuril on palju vaenlasi, kes igal sammul on valmis õli tulle valama, mistõttu on mõistetav, et soovin hoida avalikkuses maksimaalselt madalat profiili.
Käibe kasv on tingitud uue teenuse käivitamisest, mis kahjuks mõlemal tegevusaastal 2012. ja 2013. aastal on jäänud kahjumisse, kuid on väga suuresti tõstnud käivet. Kasum on aga suurenenud traditsioonilisel tegevusalal ehk siis üldarstiabi osutamisel, eeskätt tänu kulude optimeerimisele ja seetõttu, et ettevõte juhtimine on olnud efektiivne.
Aasta aastalt on filiaale juurde tulnud. Kasvule on kaasa aidanud ka tervishoiu parem rahastamine viimasel paaril aastal. Oleme ka suutnud kulud hoida kontrolli all ja varasematel aastatel tehtud investeeringud on hakanud ennast tasuma.

Bürokraatia lisandumine pärsib arengut
Jan Niilo, ASi Generaator juhataja

Meie ettevõtet võib nimetada arhailiseks, samas aga püüame ettevõttes kasutatava tehnoloogia osas käia uuenduste teed.
Mäletan firma asutajate repliiki, et omal ajal oli soov hüdroenergeetika sektoris tegutsemisest mõnu ja rõõmu tunda, kuid nüüd tuleb üha enam võidelda bürokraatiaga, mistõttu põhitegevuseks jääb järjest vähem aega.
Kordaminekuks võiks nimetada uute tootmisüksuste käivitamist. Mõned projektid oleksid realiseerunud kiiremini, kui oleksime kasutanud varasemate pakkumiste oluliselt kallimaid lahendusi, kuid lõppkokkuvõttes oleksime tänaseks rohkem tulu suutnud teenida. Selline lähenemine aga ei kehti alati ja otsuseid ei saa ega tohigi uisapäisa kiirustades langetada, eriti energeetika valdkonnas. Tuleb seada pikemaajalisi eesmärke ja näha tulevikku laiemalt ja üsnagi paindlikult, mitte praakida kohe alguses erinevaid lahendusi välja.
Miks just nendel aastatel on ettevõtte areng kiire olnud, selle põhjused tulenevad ühe pikaajalise projekti realiseerumisest.
Praeguseks on energeetika sektoris tegutsemine muutunud spetsiifiliseks ja probleemid selles valdkonnas on keerulisemad, kui kõrvaltvaatajale paistab.

Vigu tuleb tunnistada ja neist õppust võtta
Janek Pohla, OÜ Tahe Kayaks juht ja osanik

Kindlasti ei ole Tahe Kayaksi viimaste aastate kiires arengus tegemist millegi väga juhuslikuga. Sellesse perioodi mahub küll ühe Rootsi ettevõtte ülevõtmine, mis aitas meil veelgi tugevdada oma positsiooni Skandinaavias, kuid samas ei saa välja tuua, et ettevõttel oleks olnud sellel perioodil mõni väga suur projekt käsil või mõni üliedukas toode lansseeritud.
Eksportiva tootmisettevõtte edule eelneb aastatepikkune eeltöö ning järjepidev ja sihipärane tegevus. Meie uuendasime ettevõtte ärimudelit 2007. aastal ja püstitasime ambitsioonikad eesmärgid. Sellest tulenevalt ka selline areng ja tulemused perioodil 2010-2012.
Ettevõtte ajalugu ulatub aastasse 1989 ja 25 aastat on kindlasti märkimisväärne vanus ühe Eesti ettevõtte jaoks. Toodame Tahe Kayaksis samu tooteid, millega 25 aastat tagasi ettevõte alustas. Vahepeal  on revolutsiooniliselt arenenud toodete disainid ja materjalid. Näiteks Prantsusmaa ettevõtte, mille 2013. aastal üle võtsime, on asutatud 50 aastat tagasi. Ettevõtte algusaastatel toodeti turvavarustust teetöölistele ja raudteelastele, tänaseks ollakse aga Euroopa suurim aerude tootja. See näitab, kuidas muutustele turul tuleb reageerida. Konkurents on nii tugev, et kui sa ei ole piisavalt kiire ja innovaatiline, siis paratamatult kaod.
See, et sul on suurepärane toode siin ja praegu ei garanteeri sulle veel edu järgmiseks viieks aastaks. Mina ja vend Marek liitusime Tahe Kayaksiga 2007. aastal ja siiani on see olnud väga keeruline periood, kui Euroopas oli majanduskriis. See aeg on andnud suurepärase kogemuse, mida koolipingist ei ole võimalik saada.
Oleme teinud vigu nii tootearenduses, kui strateegiates. Samas oleme saanud oma toodete eest ka mitmeid auhindu ja meid on tunnustatud innovatsiooni eest. Mitmetele turgudele sisenemiseks oleme valinud mitte just parima strateegia ja pärast viie-kuue aasta pikkust pingutamist ei saa me nendel turgudel ikka veel tulemustega rahul olla, kuid me ei ole ka loobunud. Oleme strateegiat muutnud ja pingutame edasi. Meie sektoril on võibolla ka veidi paremini läinud, sest me ei pidanud kriis ajal töötajaid koondama ega ka nende töötasu langetama. Inimesed veetsid ikka aktiivselt puhkust, hoolimata kriisist. Ostsid endale seljakoti, telgi ja kanuu ning puhkasid kodumaal.

Välisturul määrab edu parim pakkumine
Siim Talmar, TÜ Falco juhataja

Falco on järjepidevalt samade inimestega tegutsenud aasta 1988 jaanuarist olles üks taasiseseisvunud Eesti esimestest eraettevõtetest. Kiire areng on tegelikult toimunud 2000. Aastate algusest peale.
Viimased kümme aastat oleme järjepidevalt kasvanud 10-15% aastas. Seega seal gaselli piiril oleme olnud ehk juba ka varem. See, et mahtusime edetabelisse just nüüd on seotud ilmselt meie üsna heade tulemustega välisturgudel. Oleme püsinud alati oma liistude juures ja tasapisi eksportinud järjest enamatesse riikidesse, hoides samal ajal toote suurepärase, hinna hea ja klienditeeninduse meie sektori kohta iseäranis väljapaistva.
Et viimastel aastatel on internet info levitamisele palju kaasa aidanud, siis on Falco jaoks kätte jõudnud meie ajaloo kiireimad ajad just nüüd - jutt tõenäoliselt turu parimast hinna ja kvaliteedi suhtest levib kiiresti ja soovijaid on hetkel tõepoolest rohkem kui teha jõuame. Seega peaks meie tugevuseks kõige enam järjepidevust oma suuna ajamisel.
Peamiselt välisturgudele suunatus on meid alati hästi teeninud ja seda soovitaksin meile ka juhul kui peaksime uuesti algusest alustama.
Lisaks peame oluliseks ka pidevat püüdlust parema pakkumise suunas. Nõnda oleme parendanud oma tooteid, protsesse ja klienditeenindust ning õnneks on kliendid meid nende ettevõtmiste eest alati täiendavate tellimustega premeerinud.
Vibuvarustuse tootmine on valdkond, kus tuleb tõepoolest iga ühik oma hinge ja higiga valmis teha ja otseteid eriti ei ole. Praegu ütleme selle kohta ehk isegi "õnneks", sest säärases üks-ühik-korraga tootmises maksavad kogemused ja personaalne touch väga palju. Meile on see tendents kasulik.

TASUB TEADA
1982. aastal asutati tänavuse Gaselli TOPi vanim firma. 21 inimesele tööd andev masinaehitusfirma BHC AS tegutseb Viljandimaal.

9 Gaselli TOPi firmat on asutatud 1980. aastatel.

----

Sel nädalal selgusid Eesti kõige kiiremini kasvavad ettevõtted, kirjutas Äripäev uudises Need firmad kasvavad kõige kiiremini.

Järjekorras 14. edetabelisse jõudmiseks pidid firmad kasvatama aastail 2010-2012 käivet ja kasumit vähemalt 50% võrra. Kõige kiiremad kasvajad aga paisutasid majandusnäitajaid kordades.

Kokku jõudis tänavusse edetabelisse 1115 kiiresti arenevat ettevõtet. Suures osas sektoritest kaubandus, ehitus, transport, aga jõuliselt on esindatud ka põllumajandus ja erinevad tööstusharud.

Gasellfirmade edetabel ilmus tellijatele 20. veebruaril Äripäeva erilehes Gaselli TOP, kus saab lisaks teada, mis nippidega osad ettevõtted konkurentidest paremini kasvavad, millised on kiire kasvu võimalused ja ohud, kuidas ettevõttele leidlik nimi panna ja palju muud.

Äripäeva edetabeleid saab ka töödeldaval kujul osta Äripäeva infopangast Agent.


Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
26. February 2014, 13:00
Otsi:

Ava täpsem otsing