• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 18.05.17, 07:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kes peab kartma robotit?

Ei maksa karta, et robotid või automatiseerimine eestlase töö ära võtab, julgustab Rimi Eesti juht Vaido Padumäe.
Rimi Eesti tegevjuht Vaido Padumäe.
  • Rimi Eesti tegevjuht Vaido Padumäe.
  • Foto: Rimi
Selle asemel et laduda ostukorv kaupa täis üks kord nädalas, nagu on tavaks suurtes riikides, meeldib eestlastele toidupoes käia iga päev. Me eeldame, et kauplus on avatud südaööni ning personal alati valmis teenindama.
Sageli supermarketit külastav klient teeb kaupmehele loomulikult rõõmu. Nüansse arvesse võttes on klientide ootused aga liiga kõrged, millega kaasnevad kaupmehele suured kulud ning tasakaalu leidmine ei ole kergete killast. Klient on siiski kuningas ning otsustab, kui kaua peab müüja kassas olema, milline peab olema kaubavalik ning kus kauplus asuma peab.
Jaekettide kõige suurem valukoht on pikka aega olnud usaldusväärse ja lojaalse teenindaja tööjõuturult leidmine. Tulevikutrendid aga viitavad, et võib-olla 20 aasta pärast on supermarketites tööjõus ülekaal robotite käes.

Artikkel jätkub pärast reklaami

McKinsey Instituudi uuringu kinnitusel on kaubandus üks esimesi valdkondi, mida on võimalik täielikult mehhaniseerida. Uuringust selgub, et tänapäeval ei asenda robotid inimest ainult füüsilise töö tegemisel, vaid nad on võimelised edukalt hakkama saama ka kognitiivsete ülesannetega.
Inimene ei peaks tegema tühja tööd
Automatiseerimine ei juhtu muidugi üleöö, uuringus loetletakse viis põhilist faktorit, mis mängivad rolli automatiseerimisele üleminekul – automatiseerituse sobitamine taustsüsteemi, arenduste ja lahenduste väljatöötamise maksumus, tööjõuturu dünaamika ning majanduslik kasu.
Just majanduslik tõhusus on see, mis sunnib kaupmeest tegudele. 
Logistikaga tegelevad ettevõtted investeerivad iga aastaga aina rohkem logistikakeskustes kasutatavasse tehnikasse, tõstukitesse ja teistesse abivahenditesse, mis vähendavad füüsilise tööprotsessi osa, muudavad töö tõhusamaks ja säästavad inimeste tervist. Robotid on juba jõudnud ka müügisaalidesse – valdav osa poekülastajaid on kokku puutunud iseteeninduskassaga. 
Käibe järgi on kaupluses kõige rahulikum aeg esimesed ja viimased paar tundi, kuid tihedas konkurentsis ei saa keegi lubada, et paneb poe teistest varem kinni, sest iga klient on kulla hinnaga. Tulevikus võiks olla üks võimalus see, et vahetult enne sulgemist saab maksta ainult iseteeninduskassas – mõistlikumaks muutuks ka müüjate tööaeg. Kõik võidavad.
Osa ostjaid väärtustab anonüümsust
Iseteeninduskassad on üsnagi aktiivselt kasutuses, kuid alati on neid, kellele uus tehnoloogia ja süsteem on harjumatud, eriti torkab see silma vanemate inimeste hulgas, kelle jaoks on tähtis suhtlus müüjaga. Kliendile on automaatkassa puhul oluline anonüümsus ning kiire ja lihtne ostmine.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Astudes paar sammu edasi, jõuame nutikate ostukärudeni. Praegu töötab selliseid kärusid välja Wal-Mart. Käru aitab külastajal riiulitelt üles leida vajaminevad tooted, sõidab ise vajalikku kohta ning leiab tee tagasi kliendi juurde. 
Wal-Mart usub, et uute tehnoloogiate kasutuselevõtmisse tuleb panustada, kuna nad peavad tõhusamalt konkureerima suurte e-poodidega, näiteks Amazoniga, mis kasutab oma ladudes juba 30 000 roboti abi. Amazonis tegutseb ka suur IT-spetsialistide armee ning see kasvab igal aastal.
Ka kauplused muutuvad IT-firmadeks
Inglise online-supermarket Ocado võttis eelmisel aastal lisaks 200 kvalifitseeritud insenerile tööle 200 uut tehnoloogiaeksperti, kasvatades nende arvu ligi tuhandeni. Järgmisel aastal loodavad nad tööle värvata veel sadakond IT- ja tehnoloogiaspetsialisti ning veenda rahvusvahelisi jaemüüjaid kasutama just nende tarkvara ja tehnoloogiat. IT pealtung on kaubanduses totaalne.
Kui ettevõtte kulud on tänu automatiseeritud tööle väiksemad, aga teenust või toodet müüakse ikka sama hinnaga, suureneb ettevõtte kasum. Kasu on sellest samuti teenindajatele. 
Tuleviku töökohad on kindlasti teistsuguse iseloomuga, kui praegu oleme harjunud nägema. Töö otsa ei saa. Ta muutub lihtsalt kogu aeg targemaks.
Autor: Vaido Padumäe

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele