Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kes peab kartma robotit?

    Rimi Eesti tegevjuht Vaido Padumäe.Foto: Rimi

    Ei maksa karta, et robotid või automatiseerimine eestlase töö ära võtab, julgustab Rimi Eesti juht Vaido Padumäe.

    Selle asemel et laduda ostukorv kaupa täis üks kord nädalas, nagu on tavaks suurtes riikides, meeldib eestlastele toidupoes käia iga päev. Me eeldame, et kauplus on avatud südaööni ning personal alati valmis teenindama.
    Sageli supermarketit külastav klient teeb kaupmehele loomulikult rõõmu. Nüansse arvesse võttes on klientide ootused aga liiga kõrged, millega kaasnevad kaupmehele suured kulud ning tasakaalu leidmine ei ole kergete killast. Klient on siiski kuningas ning otsustab, kui kaua peab müüja kassas olema, milline peab olema kaubavalik ning kus kauplus asuma peab.
    Jaekettide kõige suurem valukoht on pikka aega olnud usaldusväärse ja lojaalse teenindaja tööjõuturult leidmine. Tulevikutrendid aga viitavad, et võib-olla 20 aasta pärast on supermarketites tööjõus ülekaal robotite käes.
    McKinsey Instituudi uuringu kinnitusel on kaubandus üks esimesi valdkondi, mida on võimalik täielikult mehhaniseerida. Uuringust selgub, et tänapäeval ei asenda robotid inimest ainult füüsilise töö tegemisel, vaid nad on võimelised edukalt hakkama saama ka kognitiivsete ülesannetega.
    Inimene ei peaks tegema tühja tööd
    Automatiseerimine ei juhtu muidugi üleöö, uuringus loetletakse viis põhilist faktorit, mis mängivad rolli automatiseerimisele üleminekul – automatiseerituse sobitamine taustsüsteemi, arenduste ja lahenduste väljatöötamise maksumus, tööjõuturu dünaamika ning majanduslik kasu.
    Just majanduslik tõhusus on see, mis sunnib kaupmeest tegudele. 
    Logistikaga tegelevad ettevõtted investeerivad iga aastaga aina rohkem logistikakeskustes kasutatavasse tehnikasse, tõstukitesse ja teistesse abivahenditesse, mis vähendavad füüsilise tööprotsessi osa, muudavad töö tõhusamaks ja säästavad inimeste tervist. Robotid on juba jõudnud ka müügisaalidesse – valdav osa poekülastajaid on kokku puutunud iseteeninduskassaga. 
    Käibe järgi on kaupluses kõige rahulikum aeg esimesed ja viimased paar tundi, kuid tihedas konkurentsis ei saa keegi lubada, et paneb poe teistest varem kinni, sest iga klient on kulla hinnaga. Tulevikus võiks olla üks võimalus see, et vahetult enne sulgemist saab maksta ainult iseteeninduskassas – mõistlikumaks muutuks ka müüjate tööaeg. Kõik võidavad.
    Osa ostjaid väärtustab anonüümsust
    Iseteeninduskassad on üsnagi aktiivselt kasutuses, kuid alati on neid, kellele uus tehnoloogia ja süsteem on harjumatud, eriti torkab see silma vanemate inimeste hulgas, kelle jaoks on tähtis suhtlus müüjaga. Kliendile on automaatkassa puhul oluline anonüümsus ning kiire ja lihtne ostmine.
    Astudes paar sammu edasi, jõuame nutikate ostukärudeni. Praegu töötab selliseid kärusid välja Wal-Mart. Käru aitab külastajal riiulitelt üles leida vajaminevad tooted, sõidab ise vajalikku kohta ning leiab tee tagasi kliendi juurde. 
    Wal-Mart usub, et uute tehnoloogiate kasutuselevõtmisse tuleb panustada, kuna nad peavad tõhusamalt konkureerima suurte e-poodidega, näiteks Amazoniga, mis kasutab oma ladudes juba 30 000 roboti abi. Amazonis tegutseb ka suur IT-spetsialistide armee ning see kasvab igal aastal.
    Ka kauplused muutuvad IT-firmadeks
    Inglise online-supermarket Ocado võttis eelmisel aastal lisaks 200 kvalifitseeritud insenerile tööle 200 uut tehnoloogiaeksperti, kasvatades nende arvu ligi tuhandeni. Järgmisel aastal loodavad nad tööle värvata veel sadakond IT- ja tehnoloogiaspetsialisti ning veenda rahvusvahelisi jaemüüjaid kasutama just nende tarkvara ja tehnoloogiat. IT pealtung on kaubanduses totaalne.
    Kui ettevõtte kulud on tänu automatiseeritud tööle väiksemad, aga teenust või toodet müüakse ikka sama hinnaga, suureneb ettevõtte kasum. Kasu on sellest samuti teenindajatele. 
    Tuleviku töökohad on kindlasti teistsuguse iseloomuga, kui praegu oleme harjunud nägema. Töö otsa ei saa. Ta muutub lihtsalt kogu aeg targemaks.
    Autor: Vaido Padumäe
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Facebooki emafirma ületas ootusi ja valmistas pettumust üheaegselt
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taristufirma müüs osa ärist soomlastele
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
SEB kolme kuu kasum kahanes 31 miljoni euroni
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.