Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rootsi turule minekuks varu kannatust
Rootsi pole kiire müügivajaduse korral parim turg. Rootsi turgu „nuusutav“ Eesti ettevõtja peaks mõtlema hoopis sellele, kuidas seal kanda kinnitada, enda mainet kujundada, häid partnereid leida ja oma äri seal rahulikult kasvatada, jagab oma kogemust EASi ekspordinõunik Rootsis Christa Torm.
Olen praeguseks töötanud EASi ekspordinõunikuna Rootsis üle 2,5 aasta. Kogemus ütleb, et Eesti ettevõtjad soovivad tegutseda äris kiiresti, tihti pöörduvad nad minu poole ühe konkreetse palvega – et leiaksin Rootsist ettevõtted, kes nende tooteid osta sooviksid. Rootslased seevastu vajavad pikemat mõtlemisaega ja kiirustavad harva. Nemad otsivad Eestist tõsiseltvõetavaid ja usaldusväärseid äripartnereid.
Sellega ei taha ma öelda, et eestlaste teadlikkus ei ole rootslastega samal tasemel. Ma mõistan Eesti ettevõtete vaatenurka, nende finantsolukord on sageli keeruline ja isegi kui nad teavad, et see ei pruugi olla kõige parem strateegia, vajavad nad ellujäämiseks kiireid müügivõimalusi. Erinev mõtteviis võib samas tulla ka sellest, et nende ettevõtete seas, kellega ma töötan, on Eesti päritolu firmad enamasti Rootsi omadest väiksemad.
EASi ekspordinõunik Rootsis Christa Torm tõdeb, et alates esmasest otsusest Rootsi turule laieneda kuni esimese lepingu sõlmimiseni kulub enamasti 1–2 aastat. Tema soovitusi, kuidas ehitada rootslastega üles usaldavad suhted, loe pikemalt tänase Äripäeva paberväljaandes.