Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tesla kasseeris rekordkahjumi
Kui Tesla oma kolmanda kvartali majandustulemusi avaldama asus, ei oodanud ükski analüütik, et Elon Muski kontsern plussi jõuda suudaks. Kuid põletatud raha hulk osutus kardetust hulga suuremaks.
Teslat on sel aastal tabanud mitu häda seoses kauaoodatud „rahva-elektriauto“ Mudel 3 tootmisega. Kuigi kontserni juht Elon Musk kinnitas juba mitu kuud tagasi, et tänaseks peaks olukord tehastes olema niikaugel, et iga nädal veereb vabrikutest välja 5000 uut elektriautot, siis tarneprobleemid on sellele ambitsioonikale plaanile kriipsu peale tõmmanud.
Septembris sai vast nii mõnigi Tesla aktsionär šoki, kui Elon Musk teatas, et teaduskuul suudeti toota vaid 260 Model 3 seeria masinat. Kas ei kuulutanud Musk aasta teist poolt hirmutava nimega „tootmispõrguks“?
Kuid neljapäeva õhtul aktsionäridele saadetud kirjas nentis Musk, et Tesla niinimetatud gigatehas Nevada kõrbes, kus autode jaoks vajalikke akusid valmistatakse, tegeleb hoopis kontsernile probleemide valmistamisega.
Paraku ei osanud kontserni juht ka investoreid lohutada sellega, millal probleemid lahendatakse ning Tesla kui kellavärk tööle hakkab. „On raske ennustada, millal on võimalik kõikidest pudelikaeladest vabaneda. Ei ole ka teada, millised võivad juurde tekkida,“ ütlesid Musk ja finantsjuht Deepak Ahuja investoritele.
Kahjum ligi 3 dollarit aktsia kohta
Tootmisprobleemidest tuleb otsida ka Tesla kehvade kvartalitulemuste põhjuseid: kui analüütikud ootasid kontsernilt kvartalikahjumiks 2,31 dollarit aktsia kohta, siis Tesla suutis seda „ületada“ ning kasseeris sisse 2,92 dollari suuruse kahjumi väärtpaberi kohta. Absoluutnumbrites oli kontserni käive 2,98 miljardit dollarit – 30 protsenti mullusest rohkem –, kahjum aga 619 miljonit dollarit.
Teisisõnu: tellimusi justkui jaguks ja klientide huvi on Tesla vastu suur, aga Musk panustab innovatsiooni selliste summadega, mille puhul on raske näha, kunas või kuidas need tagasi teenitakse: viimases kvartalis kulutas Tesla investeeringuteks 1,4 miljardit dollarit, järgmises plaanib Musk investeerida miljardi.
Investoreid ei rõõmustanud ka Tesla päikesepaneelide üksuse numbrid: kolmandas kvartalis installeeriti Bloombergi andmetel 109 megavati ulatuses süsteeme, mis on mulluse 187 megavatiga võrreldes korralik langus. Samal ajal teatas Tesla, et inimesed on aina rohkem valmis juba installeeritud süsteeme päriseks ostma, mitte lihtsalt liisima.
Küsimus, kui kauaks Teslal raha jagub, vaevab mitmeidki investoreid: alles mõni päev tagasi ennustas suurpank UBS meedias, et järgmise aasta lõpuks on Teslal näpud põhjas. Musk võitleb rahanappuse vastu võlakirjade emissiooniga – viimane toimus alles augustis ja tõi Teslale sisse 1,8 miljardit dollarit. Kokku on Tesla kukrus praegu ligikaudu 3,5 miljardi dollari jagu vabu vahendeid.
Oodatust tublisti suurem kahjum lõi valusalt Tesla aktsiat: järelturul kukkus väärtpaber kuue protsendi jagu 301 dollari juurde. Alates septembri keskpaigast, mil aktsia jõudis 385 dollarini, on aktsia väikesemate vahedega langenud. Kuna aastat alustas väärtpaber napilt 200 dollari juurest, tähendab see varem sisenenud investori jaoks siiski ligikaudu 50protsendist võitu. Lisaks Tesla enda aktsiale asusid investorid müüma ka Tesla Hiina komponentide tarnijate aktsiaid ja surusid need Bloombergi andmetel langusesse.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.