Kalakontsern PRFoods, mis suvel strateegilste ostude läbi kaks korda suuremaks paisus, võitis käibes, kuid tugevat puhaskasumit tuleb investoritel veel oodata.
- PRFoodsi kala. Foto: PRFoods.
Kolmas kvartal tõi PRFoodsile oodatult võimsa käibekasvu: ligi 71 protsenti 17,99 miljonile eurole. Brutokasum kasvas samuti võimsalt: ligi 400 protsenti 2,47 miljonile.
Samal ajal langes kolmanda kvartali puhaskasum möödunud aasta sama perioodiga võrreldes 1,6 miljonilt 1,15 miljonile eurole. PRFoodsi puhasrentaablus aasta esimese 9 kuu kokkuvõttes oli 0,4%, mis on silmnähtavalt madalam kui mullune 4%. Näitaja kahanemine oli paljuski tingitud suvel kahe Suurbritannia ja suure Soome kalatööstuse ostmisega tekkinud kuludest. Selle aasta kvartalite võrdluses oli kolmas kvartal puhasrentaabluselt kõige parem, saades lahti miinusmärgist ja küündides üle 6 protsendi. PRFoodsi netovõlgnevus pärast firmade soetamist on 16,7 miljonit eurot. Kontserni koondkohustused ulatuvad aga 42,5 miljoni euroni. Grupi omakapitali väärtus on septembri lõpu seisuga 23,7 miljonit eurot.
PRFoodsi ainujuht Indrek Kasela jäi kolmanda kvartali tulemusega väga rahule. Rõõmustav oli käibekasv, aga veelgi enam osade võtmenäitajate paranemine. Näiteks brutomarginaal kasvas 191 protsenti ning jõudis 13,9 protsendipunktini. Arvestades seda, et viimasel ajal polnud see näitaja üle 10 protsendi jõudnud, on tegu olulise arenguhüppega. Samuti tõi Kasela välja, et kolme riigi ettevõtte – PRFoodsi, Trio Tradingu ja Suurbritannia Coln Valley Smokery ja John Ross JR ühinemise järel asuti ka kulusid vähendama: üheksa kuu lõikes vähenesid 9 kuu baasil 11,4 protsendilt 10,5 protsendi peale käibest.
Edu dikteerib kala hind
Kasela hinnangul tuleb tegevusasumlikkuse kasvu taga näha eelkõige tooraine, eelkõige lõhe hinna langust. „See moodustab nüüd enamuse meie käibest,” nentis Kasela. „Teiseks, meie müügitiimi väga hea töö lõpphindade tõstmisel. Kolmandaks, on PRFoods äsjaomandatud ettevõtete John Ross Jr. ja Coln Valley, kaudu sisenenud kõrgema marginaaliga luksustoodete turule,” ütles Kasela. Mis puutub ligikaudu 3 miljoni euroga omandatud Trio Tradingusse, siis muudab värske kala vahendaja suur käibekiirus kogu grupi kala kiirete hinnamuutuste vastu paremini kaitstud. Varem olid jaehinnad fikseeritud pikaks ajaperioodiks ning kontserni võime, neile reageerida, oli kehvem.
„Kalakasvatuste osakaal oli 3. kvartalis väiksem kui eelmine aasta, mis on kooskõlas meie ootustega. Biomassi positiivne juurdehindlus oli 1,07 miljonit eurot, võrreldes 2,90 miljoni euroga aasta tagasi. 2016 3. kvartal oli väga erakordne ja praegu me näeme tooraine hindade stabiliseerumist,” rääkis Kasela. Vikerforell hind püsib Kasela sõnul kõrgena, mis annab PRFoodsile eelise võrreldse teiste samalaadsete tootjatega, kel pole oma kasvatusi. „Meie biomassi väärtus on praegusel hetkel 10,55 miljonit eurot ja realiseeritud kala hulk on mõnevõrra kõrgem kui eelmisel aastal
Kalasektoris midagi „väga põnevat”
Kontserni võlakoormus Kaselat ei heiduta. „Grupi netovõlgnevus on 16,7 miljonit eurot peale ettevõtete omandamisi, kuid grupi üldine finantsstabiilsus on hea ja meie äritegevuse rahavood paranevad” rääkis Kasela. Pealegi on kolme kontserni koostöö tema sõnul edukalt käima läinud ja esimesed skandinaavia-šoti tooted on juba Suurbritannia ja Saksamaa jaekettide lettidele jõudnud. Varasematel esinemistel on Kasela rõhutanud, kui oluline on juurdepääs suurtele turgudele, sest, mis seal salata, London üksi on suurem kui kogu Eesti koduturg ning ühes uute ettevõtetega pääses Kasela hoobilt ligi enam kui kolmekümne riigi turule. Praegu on kontsern Kasela sõnade järgi kalasektoris „midagi väga põnevat ehitamas”. Kavas on tõenäoliselt nii tootmismahtude suurendamine ja ka uute turgude kättevõitlemine. Kasela pole teinud saladust sellest, et sihib plaanib ühel hetkel luksuskaladega põhjatut Hiina turgu sihtima hakata. PRFoodsi ambitsioone toetab suurem nõudlus kala järele maailmaturul. ÜRO toidu- ja põllumajandusorganisatsioon (FAO) eelmisel aastal hinnanud, et iga maailma inimene sööb aastas keskmiselt 20 kilogrammi kala ning see tendents on tõusev. Samal ajal vibutatakse näppu ülekalastamise suunas, mille all kannatavad enam kui 30 protsenti looduslikest kalavarudest.
Tulemused vastasid küllaltki ootustele. Äritegevuse EBITDA kasvas €1,53 miljoni võrra võrreldes eelmise aasta 3. kvartaliga, tuldi eelmise aasta miinusest välja ja äritegevuse EBITDA jäi 1,21 miljonit, see oli oodatav seoses lõhe hinnalangusega. Puhaskasum oli 1,15 miljonit, ilma ühekordsete kuludeta oleks olnud €1,25 miljonit, mis ka PRFoodsi puhul oodatav seoses kalakasvatuse bioloogiliste varade ehk kalade väärtuse kasvuga. Suvel kalad kasvavad kõige rohkem ja seetõttu kolmas kvartal neil ongi kasumlikkuselt tugevaim olnud.Positiivselt jäi silma see, et ettevõttel on juba sünergia toimima hakkamas, esimesed Skandinaavia-Šoti premium-tooted on juba Suurbritannia ja Saksamaa jaekettides müügil ja on saanud ka mitmeid auhindu. Seda võib-olla nii kiirelt ei oodanudki. Šotimaal toodetud premium-brändide toodetel on ka kõrgem marginaal ja nende toodete osakaalu kasvuga kogu müügist on oodata ka kasumlikkuse edasist kasvu. Juhtkonna sõnul sünergiate juba positiivselt mõjutamas tegevuskasumlikkust ja tegelikult see alles hakkab enda mõju avaldama. Suvel ostetigi Šoti ja Skandinaavia ettevõtted just sünergia saavutamise eesmärgiga ja selles mõttes on tore näha, et ettevõte selles nii kiirelt juba tulemusi saavutamas on. Esimesed märgid on olemas, et siit võib välja kasvada kalasektoris midagi ägedat.
Madis Müür
PRFoodsi investor
Edasiste kuude osas on Kasela positiivselt meelestatud. „Madalamad tooraine hinnad lubavad meil optimistlikult vaadata aasta lõpu osas, eriti meie Skandinaavia üksustes. Nõrgem Suurbritannia nael mõjutab negatiivselt John Ross Jr. ja Coln Valley tulemusi eurodes konsolideeritud tulemustes, aga iseseisvalt võttes tegutsevad meie UK üksused väga hästi,” ütles Kasela.
Muudab majandusaastat
PRFoodsi pikaajalisi aktsionäre rõõmustas tänavu suvel alguse saanud aktsia võimas tõus. Käesoleva aastaga on väärtpaber kallinenud enam kui 50 protsenti. Pikki aastaid külgsuunas kolmekümne sendi peal liikunud aktsia jõudis reedel, tulemuste ootuses ligi 4 protsenti 0,575 euroni. Septembris püüti kinni ka 60 sendi tipp.
Mis puutub dividendidesse, siis varasemates intervjuudes on Kasela kinnitanud, et tema kui üks suuremaid aktsionäre, soovib kindlasti ka ise sealt raha saada. Kuna aga dividendid voolama võiks hakata, on praegu veel ebaselge. Kontserni dividendipoliitika näeb ette, et aktsionäridele makstakse välja 30 protsenti aastasest puhaskasumist.
Aktsionäre ootab 11.detsembril ees erakorraline üldkoosolek, kus tuleb hääletada finantsaasta muutmise üle: kuna nii Suurbritannia kui ka Soome ettevõtted kasutavad aruandeperioodina ajaperioodi juulist juunini, siis soovib ka PRFoods sama süsteemi kasutusele võtta.
Seotud lood
Hoolduskoristus tähendab kõige lihtsamalt öeldes ruumide sisekoristust erinevatel büroopindadel, tootmishoonetes, haridus- ja meditsiiniasutustes, autoremonditöökodades jpt objektidel. Kui kliendid Foruse poole pöörduvad, on mõistagi esimene küsimus – mis meie koristusteenus maksab?