Ettevõtjad tunnistavad oma suuremaid ämbreid

25. oktoober 2016, 08:45
Bikeepi looja Mikk Moses, Click & Grow juht ja asutaja Mattias Lepp, Taxify välja mõelnud Markus Villig ja GoWorkaBiti üks asutajaid Gerli Veermäe rääkisid oma ebaõnnestumistest.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20161025/USEFUL/161029890/AR/0/Mikk-Moses-Mattias-Lepp-Markus-Villig-Gerli-Veermäe.jpg
Ainult tellijale

Neli Eesti ettevõtjat rääkisid avameelselt oma värvikamatest läbikukkumistest.

Ettevõtlusvõistluse Ajujaht vilistlased meenutasid, millised on olnud nende keerulisemad hetked ettevõtte loomisel. Kõik tõdesid, et põrumine on suisa hädavajalik, sest sunnib tehtud vigadega silmitsi seisma ja neist järeldusi tegema.

Värbamine läks aia taha

Lühiajalisi tööpakkumisi vahendava idufirma GoWorkaBit üks loojaid Gerli Veermäe tõdes, et ehkki ettevõtte areng on olnud kiire ja tormakas, on ebaõnnestumisi tuhandeid.

“Üks suuremaid ja markantsemaid näiteid on olnud värbamine,” rääkis Veermäe. “Selge näide on meie Soome müügijuhi palkamine, mida tegime n-ö äriplaani pinnalt. Etteruttavalt võin kohe öelda, et küsimus polnud sugugi valitud inimeses või et tema oleks midagi valesti teinud, vaid hoopis meie endi teadmatuses, keda või mida me siiski vajame ja kuidas peaks uue inimese tegevussuunad ja profiil täpsemalt välja nägema. Nii läksid meie teed vaid kahe kuu pärast lahku,” selgitas Veermäe.

Valesti tehtud värbamisotsuseid oli neil teisigi. “Hiljem olime sunnitud inimesi välja vahetama, kuigi see polnud kaugeltki nende süü,” möönis ettevõtja. Veermäe tunnistas, et ehkki GoWorkaBiti igapäevatöö on personalivahendus ja ka teatav personali­valik, ei kukkunud neil oma meeskonna kokkupanek vähemasti alguses üldse välja.

Veermäe toonitas, et olulisim õppetund sellest oli talle endale ja ettevõttele tervikuna teadmine, et alati tuleb asjad ennekõike iseendale selgeks teha ja detailideni läbi mõelda. “Muidu on ämbrid kiired tulema,” muigas ta.

Uuenduslik leiutis tõmbas politsei tähelepanu

Nutikate lillepottide tootja Click & Grow looja ja juht Mattias Lepp tunnistas, et ka tema on teinud valesid värbamisotsuseid. “Mõneks ajaks võivad sellised ebaõnnestumised võtta igasuguse enesekindluse ja muuta väga ettevaatlikuks,” kostis ta. Sealtpeale kaasab Lepp kolleege kogu värbamisprotsessi senisest rohkem ning ettevõttes on juurutatud süsteem, mille järgi uue töötaja liitumisel saavad kandideerimise kolmandas ringis kaasa rääkida kõik organisatsiooni liikmed.

Veel üks möödalaskmine meenus Lepale ajast, kui ettevõte laienes parasjagu Rootsi. “Kõik sujus, tellijaid tuli tempokalt juurde. Olime äsja turule toonud nutika ürdiaia, millel juures hoiatav SOS-tuluke, andmaks märku, et lillel on vesi otsas ja ta ei tunne end enam hästi,” rääkis Lepp. Kord asetanud keegi nutiaia aknalauale ja ise kodunt ära läinud. “Vesi sai otsa, SOS-tuluke hakkas tööle, jäi mööduvale politseile silma ja põhjustas palju elevust ja ärevust – asi tipnes politsei sissemurdmisega korterisse,” kirjeldas ta.

Samuti saanud keegi tollest samast vilkuvast lambist koguni epilepsiahoo. “Asi oli naljast kaugel ja mõne aja pärast loobusime sellest tehnikaimest,” konstateeris Lepp ja tõdes, et liiga uuenduslik ei tasu ka olla. “Veidi tasuks enne mõelda, kas sinu meelest tohutult innovaatiline ja põnev lahendus päriselt ka tootele lisaväärtust annab. Samas on asju, mida ei ole võimalik ette näha. Kellelgi meist ei tulnud kordagi pähe, et see indikaator võiks haigushoo esile kutsuda,” tõdes ta.

Teise äpardumisena meenutas Lepp osalemist USA kiirendis Y Combinator. “Panime kogu auru sellele, tellides kogu olemasoleva raha eest kõikvõimalikke tehnilisi seadmeid. Kasu sellest kiirendist oli vaieldamatult, kuid kulud olid samas ebaproportsionaalselt suured,” kõneles Lepp.

Leia ise oma turg

Eesti ühe kiiremini kasvava idufirma, taksondust raputanud Taxify rajaja Markus Villigi sõnul oli ka neil algul suur eufooria pea ees suurtele turgudele lennata. “Meie peamine õppetund oli see, et tuleb oma peaga mõelda, mitte alati teisi start-up’e jälgida. Kui tavaliselt soovitatakse minna Suur­britannia ja USA turule, siis meie puhul õnnestus paremini vähem arenenud turgudel laienemine, näiteks Aafrikas ja Ida-Euroopas,” rääkis Villig. Tema soovitus on, et iga idufirma peab ise mõtlema, milline turg tema tootele kõige paremini sobib.

Ka Taxifyl on värbamine ebaõnnestunud. “On momente, kus sellest ei taastugi, kus vale otsus võib maksma minna tohutuid summasid,” tõdes ta.

Piinlik esmaesitlus

Nutirakenduse abil kasutatava jalgrattaparkla Bikeep looja Mikk Moses pajatas loo päevast, kui idufirma tuli oma tootega esimest korda avalikkuse ette ja toimus ametlik esitlus. “Meil oli kõik valmis pandud ja kavas uhke esitlus meediale ja koostööpartneritele. Seisime siis kõik seal rivis, lipsud ees nagu linnutiivad, ning alustasin tähtsa näoga meie parkimissüsteemi demonstreerimisega,” jutustas Moses. “Mingil hetkel taipasin, et asi vist ei avane ega sulgu päriselt… Tõtt-öelda, see ei avanenud üldse!” meenutas ta piinlikku hetke. Selgus, et telefonist ümber ehitatud seade, millele helistades pidanuks parkla tööle hakkama, oli sattunud leviauku ega suutnud toimida.

Õnneks taipas Moses olukorrast üle olla ja tegi enda sõnul näo, nagu midagi poleks juhtunud. Mõne aja pärast oli olukord taas kontrolli all ja esitlus sujus. “Oluline on mitte närvi minna,” soovitas ta. “Kui oleksin hakanud seal rabelema ja paanitsema, oleks kõigile pilt selge olnud ja nalja kui palju. Nüüd aga lahenes kõik soliidselt ja keegi ei saanudki teada.”

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. October 2016, 08:45

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing