Lennart Käämer • 25 september 2017
Jaga lugu:

Unehäired lähevad kalliks maksma

Unevõlg vähendab töövõimekust.
Unevõlg vähendab töövõimekust.  Foto: PantherMedia/Scanpix

Ebapiisav uni ja unehäired mõjutavad otseselt töö efektiivsust - unevõlg vähendab võimekust ning võib viia märksa tõsisemate tervisekahjustusteni kui lihtsalt klaasistunud kalasilmad.

„Ebapiisav uni tõstab stressihormoonide taset, mis viib hiljem erinevate haigestumisteni. Tagajärgedeks on südame-veresoonkonna haigestumised, ainevahetuse häired koos kaalutõusu ja suhkurtõvesse haigestumise riski tõusuga,“ selgitas Hea Une Keskuse unearst ja psühhoterapeut Tuuliki Hion.

Lisagem siia ritta ka meeleoluhäirete tekkerisk, rahulolu vähenemine elu ja suhete vallas ning initsiatiivilangus, ning tulemuseks ongi nullilähedase teovõimega päevi õhtusse veeretav indiviid.

Positiivse noodina tuleb aga rõhutada, et haigekassa on võtnud valikuliselt üles diagnostiliste uuringute eest tasumise. „Toetades personali unehäirete diagnostikat ja ravi saab tööandja suurendada töötajate tulemlikkust ning vähendada haiguspäevade arvu. See on reeglina odavam kui ravita unehäirete põhjustatud kulud,“ lisas Hion.

Põhjused (töökohal):

Tööstress, kõrge töökoormus, kiire töö.Kõrged nõudmised tööle, ajasurve ja vähene võime ise kontrollida töö käiku.Vähene toetus ja rollikonfliktid tööl, halb õhkkond.Kui tööst saadav kasu või rahuldus ja töösse panustamise määr pole tasakaalus.Rahulolematus tööga, huvi puudumine töö vastu, ebakindlus.

Tagajärjed:

Keskendumise, tähelepanu- ja mäluhäired, hajameelsus.Halveneb arutlemise ja otsustamise võime, töö kiirus võib väheneda.Väsimuse puhul muutub meeleolu muutlikuks, võib sageneda ja halveneda ärevus, muretsemine, kergesti ärritatavus, pidurdamatus.Uneapnoe põhjustab lisaks eelnevale vererõhu ja kaalu tõusu ning unisust.

Hea teada

Kroonilise unetuse levimuseks hinnatakse 6-10% täiskasvanud elanikkonnast. Uneapnoe levimuseks 9-24%, rahutute jalgade sündroomil 5-15%.Kuna une ajal kehaga toimuvad häired ei ole nähtavad, siis ei ole häire all kannataja nendest tihti teadlik. Diagnoosimiseks on vaja uuringut, uneaegse hingamise ja liigutuste salvestamist.

Unehäirete otsesed kulud olid Austraaliale 2004. aasta seisuga 0,8% rahvuslikust koguproduktist ehk 4,524 miljardit dollarit.

Unehäirete diagnoosi ja ravi kulud olid 146 miljonit dollarit (see võeti aluseks võrdluste tegemisel, võttes arvesse, et pole teada mitu % on ravitud või ravimata unehäiretega patsiente).

Unehäiretega seotud ravi ja ja kulud - südamehaigused, diabeet, depressioon, tööga seotud õnnetused, liiklusõnnetused - maksid 313 miljonit dollarit.

Unehäiretega kaasnevad kaudsed kulud on tööga seotud õnnetused, tootmise häired, juriidilised, uurimistegevuste, inimeressursi, reisi-, matuste kulud. Maksumus 1,956 miljonit dollarit, mis ületas ca 10kordselt diagnoosimise ja ravi kulud.

Liiklusõnnetused, sealhulgas pikaaegse ravi kulud, töövõimetus, elukvaliteedi halvenemine, juriidilised kulud, remondid, sõidukite äravedu, reiside hilinemise, juhtimiskulud, politsei, vara rikkumise kulud olid 808 miljonit dollarit.

Muud kulud 808 miljonit dollarit. Lisaks arvestatakse kannatuste kuludeks 2,970 miljardit dollarit.

Allikas: Tuuliki Hion

Mõju ühiskonnale

Ravimata unetus suurendab tööõnnetuste riski.Unetud vajavad kaks korda enam töövõimetuspäevi ja tervishoiukulutusi.Meestel, kellel esineb liigset unisust ja norskamist, on Rootsi riikliku registri andmetel 10 aasta pärast 2,2 korda suurem risk sattuda tööõnnetusse.15-30% liiklusõnnetustest toimub unisuse või väsimuse tõttu.Unisuse tõttu tekkivates liiklusõnnetustes on kolm korda suurem tõenäosus saada surma kui muudes liiklusõnnetustes.

Asjatundja soovitab

Külli Holsting, toitumisnõustaja

Kohvist saab loobuda kahel viisil: vähendades järk-järgult kofeiinirikaste jookide tarbimist või lõpetada paugupealt. Viimase puhul peab arvestama nn ärajäämisnähtudega nagu peavalu, meeleolukõikumine, pahurus. Need mööduvad tavaliselt nädalaga.

Parimad kofeiini aseained:

valge või punane teetaime- või puuviljateeingveritee või mõni muu vürtsiteechaga ehk musta kasepässiku tee, mis on metsameeste ammune toniseeriva toimega jooklastele sobib kakao asemel jaanikaun, mis on kofeiinivaba ja veidi maguspideva kohvitamise asemel võib proovida ka maitsestatud vee joomist. Matisestamiseks sobivad looduslikud vahendid nagukurk, sidrun, apelsin, külmutatud marjad, piparmünt, melisskevadisest loodusest leiab kõrvenägest, nurmenukulehti, jänesekapsast, kuusevõrseid, mustsõstrapungiväsimuse peletamiseks teha lühike jalutuskäik värskes õhus, võimelda ja/või süüa tervislik vahepala

HEA UNE SOODUSTAJAD:

Täiskasvanu peab magama vähemalt 7-8 tundi, laps veel rohkem.Vähene uni toob kaasa immuunsuse languse, suurema söögiisu, aeglustunud ainevahetuse, hormonaalsed muutused.Päeval magamine pole samaväärne ööunega.Klassikalised und soodustavad toidud on soe piim või taimne jook vähese meega, kaeraküpsis rosinatega, banaan. Tavalisest piimast parem mõju on probiootiliste bakteritega hapendatud piimal.Und soodustav toime on ka kaltsiumi- ja magneesiumirikastel lehtviljadel, näiteks rohelised salatid, pähklid, seemned. Sobivad ka kirsid ja kiivid.Liigne magus peletab une. Oluline on hoida tasakaalus veresuhkur, kuna liiga madale langenud veresuhkru tase võib olla üks olulisemaid unetuse põhjuseid.

MEELESPEA:

Magamistuba olgu pigem jahe, tuulutatud, müravaba, täiesti pime.Magamamineku aeg peab olema regulaarne.Mobiiltelefoni ei tasu magamistoas hoida. Ka tiksuv või helendavate numbritega kell segab und.Hea on pidada unepäevikut, mis annab unetundidest täpse ülevaate.

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt