Kuigi kaugeltki kõik Eesti pered ei pruugi imporditud pühi tähtsaks pidada, loob kaubandus tarbijale mulje, et halloweenist alguse saavast aastalõpu osturallist on võimatu kõrvale jääda, rääkis Tartu Ülikooli psühholoogia instituudi käitumisteadlane Heidi Reinson Äripäeva raadios.
Reinson tõdes saates “Äripäeva arvamusliider”, et Ameerika päritolu spooky season on Eestis tõepoolest kanda kinnitanud. See on kaubanduse ja popkultuuri edukas koostöö jutumärkides, spiraali lisanduvad koolides ja asutustes toimuvad üritused.
Reinson tunneb tarbijakäitumise teadlasena erilist huvi allahindluskampaaniate agressiivsuse vastu. “Vanasti oli nii, et hooaja lõpus müüdi allahindlusega maha kaupa, mis niiöelda üle jäi, et nüüd kasutatakse allahindlust selleks, et inimesed ette ostaksid, rohkem ostaksid,” ütles Reinson.
Ta tõi näiteid manipulatsioonist, kus isegi parimal ostuhetkel pakutakse tooteid 50% soodustusega, mis viitab tihti sellele, et algne hind oli juba ette kõrgem.
Kaubandus loob mulje, et tarbimine on rituaali pärisosa, tekitades sotsiaalse ootuse, et kingitusi peab tegema, kuna kõik teised teevad. Tarbijakäitumist mõjutab ka nn FOMO (hirm millestki ilma jääda), eriti kui naabrid pidutsevad ja kingitusi teevad. “Tunne, et peo ajal tahaks natuke laristada, on väga inimlik,” ütles Reinson.
Samas on rahatarkuse seisukohalt endiselt olla kasulik ostuotsuseid tehes oodata kõrghooaja järel allahindlusi, mida paljud tarbijad ka kasutavad.
Küsis Neeme Korv.
Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.