Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ringmajandus kui uus megatrend?

    Tooted korduskasutatavas taaras jae jaotuskeskuses.Foto: Bepco OÜ

    Mäletate suurepärast ideed jätkusuutlikkusest, mida ärimaailmas kutsuti ingliskeelse tähe­kombinatsiooniga CSR (loe: sii ess aar ehk Corporate Social Responsibility)? See umbmäärase definitsiooni ja laia tegevusevalikuga sõna oli juhtkonnale suur peavalu, mis sageli jäigi kommunikatsiooni tasemele. Nüüd on püünele kerkimis uus megatrend: ringmajandus ehk Circular Economy.

    Helsingis toimunud esimesel Maailma Ringmajanduse Foorumil tutvustati Euroopa Keskkonnaagentuuri raportit, mis toob välja tänase tarbimise valukohad. Tooda rohkem! Tarbi kiiremini! Viska minema! Korda ja kiirenda! Teisisõnu esitleti ülevaadet tohutust ressursside raiskamisest. Ringmajanduse idee on aga vähendada ebaratsionaalset tarbimist ja ressursikasutust, et seeläbi tõsta toodete väärtust võimalikult kõrgele ja võimalikult pikaks ajaks. Et neid oleks võimalik kokku koguda, parandada, uuendada ja taaskasutusse võtta.Praegu domineerib enamikus valdkondades lineaarse majanduse “tooda-kasuta-hülga” mudel, mis on mugav, lihtne ja pealiskaudsel vaatlusel ka odav. Tegelikult on see hirmuäratavalt tupiklik lähenemine. Näide: olen sõitnud oma autoga varsti 11 aastat, aga tean ettevõtteid, kes vahetavad tänu liisinguperioodi mugavusele kogu autopargi välja iga kolme aasta tagant. Ehk samal perioodil on nad ostnud juba kolm uut autot. Auto kaalub umbes 2 tonni ehk kiire arvutis ütleb, et üks inimene, kümme aastat ja 6 tonni materjale. Ainult auto. Milline materjalikulu?!
    Ühekordne transpordipakend jaeketi jaotuskeskusesFoto: Bepco OÜ
    Kes maksab kinni ületarbimise?
    Peaaegu 50% toidukaubandusega seotud prügist on transpordipakend – kartongist, puidust, plastist ühekordsed kastid ja ümbrised. Ja enamik tõesti ainult üheks korraks kasutamiseks. Kuigi neid pakendeid kogutakse kokku, on nende ümbertöötlemine uueks tooteks ikkagi äärmiselt ressursimahukas.Aga Eestis on juba olemas väga efektiivselt toimiv hea ringmajanduse näide. Rohkem kui  90% pandiga joogipudelite pakenditest jõuab ringlusse tagasi. Klaas läheb korduskasutusse, plast ja metall töödeldakse ümber. See on suurepärane näide efektiivsusest, vastutusest ja motivatsioonist. Ettevõtjad on loonud motiveeritud süsteemi, riik on loonud soodustatud keskkonna maksuvabastuse näol ja asi toimib.Miks mujal selliseid süsteeme ei kasutata? Miks me ei loo efektiivseid süsteeme prügi sorteerimiseks ja taaskasutatavate materjalide kogumiseks? See eeldab muidugi pakendite suurt standardiseerimist, mis läheb vastuollu ettevõtete turundusosakonna ideega olla eristuvad. Kui kaugele standardiseerimisega peaks minema? Elektripistikud, mobiililaadijad, pirnisoklid, kaubaalused, merekonteinerid on kõik standardiseeritud. Ka piima- ja mahlapakid on standardiseeritud, mis võimaldab tootmisel ja tarneahelatel olla efektiivsem.Suur põhjus muutuste tagasihoidmisel on mugavus ja suure pildi vastutuse puudus. Tootja tahab võimalikult efektiivselt ja efektselt tooted teele saata. Tarbija tahab võimalikult mugavalt tooted kätte saada ja tarbida. Keegi ei taha rohkem pingutada ja vaadatakse ainult oma mätta otsast. Ja kogu selle loo maksab lõpuks kinni lõpptarbija.
    Mida tegelikult saaksime teha?
    Materjali jäätmete käitlemise hierarhias on kolm taset:1.  Esimene prioriteet on vältida. Kui kriitiliselt vajame üksiktooteid koondavat multipakendit?2. Teine prioriteet on korduskasutada. Suurepäraselt toimiv näide on klaaspudelite ringlus või korduskasutatav plastist taara, mis teeb üle 150 ringi eluaja jooksul.3. Kolmas prioriteet on taaskasutada ehk ümbertöödelda. Näiteks kogu ühekordse pakendi kasutamine materjalina uute toodete tootmiseks.Esimene võimalus on osapoolte kokkulepe, milline on efektiivseim ja loodussäästlikem viis tarneahelas tegutseda. See võib aga jääda erinevate osapoolte motivatsiooni taha. Teine variant on ergutada või stimuleerida ehk tekitada mingit laadi kohustus.Usun enim kombinatsiooni motivatsioonist ja stimulatsioonist. Vanaviisi tegutsemist suurtes süsteemides pole võimalik muuta mõistlikult lühikese aja jooksul. See omakorda tähendab vajadust selliste tingimuste loomeks, mille järgi harjumuspõhiselt toimetada enam ei saa. Mis omakorda tähendab uusi seadusi, konkreetseid kokkuleppeid, vajadusel ka makse lineaarmajanduse pidurdamiseks.Ringmajandus tundub tõesti olevat hoopis konkreetsem projekt või liikumine, kui lihtsalt hajus ja laialivalguv termin jätkusuutlikkus. Kui vaid ettevõtjatel, tarbijatel ja riigijuhtidel jätkuks julgust, tarkust ja pealehakkamist jõulisemalt tegutseda!Mõelgem, kui lihtne oleks vähendada rekkade sõidetud kilomeetreid, prügiga täidetud kilekottide arvu või prügimägede kõrgust, kui võtaksime ringmajandust tõsiselt ning annaksime renditeenustele, jagatud tarneahelatele ja korduskasutust soosivatele ärimudelitele suurema tõuke?
  • Hetkel kuum
Asjatundjad: eurotoetuste vennatapp jätkub – kellele see vajalik on?
Riik on jõudnud eurotoetuste tagasinõuetega kulukasse kriisi, nii jätkata ei tohiks, kirjutavad vandeadvokaat Kadri Härginen ja advokaat Mario Sõrm advokaadibüroost Sorainen.
Riik on jõudnud eurotoetuste tagasinõuetega kulukasse kriisi, nii jätkata ei tohiks, kirjutavad vandeadvokaat Kadri Härginen ja advokaat Mario Sõrm advokaadibüroost Sorainen.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eurovalimistel soovib osaleda üheksa erakonda ja kuus üksikkandidaati
Riigi valimisteenistusele laekusid tähtajaks üheksa erakonna ja kuue üksikkandidaadi avaldused Euroopa Parlamendi valimistel kandideerimiseks.
Riigi valimisteenistusele laekusid tähtajaks üheksa erakonna ja kuue üksikkandidaadi avaldused Euroopa Parlamendi valimistel kandideerimiseks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.