• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • ST
  • 12.10.17, 08:30

Ringmajandus kui uus megatrend?

Mäletate suurepärast ideed jätkusuutlikkusest, mida ärimaailmas kutsuti ingliskeelse tähe­kombinatsiooniga CSR (loe: sii ess aar ehk Corporate Social Responsibility)? See umbmäärase definitsiooni ja laia tegevusevalikuga sõna oli juhtkonnale suur peavalu, mis sageli jäigi kommunikatsiooni tasemele. Nüüd on püünele kerkimis uus megatrend: ringmajandus ehk Circular Economy.
Tooted korduskasutatavas taaras jae jaotuskeskuses.
  • Tooted korduskasutatavas taaras jae jaotuskeskuses. Foto: Bepco OÜ
Helsingis toimunud esimesel Maailma Ringmajanduse Foorumil tutvustati Euroopa Keskkonnaagentuuri raportit, mis toob välja tänase tarbimise valukohad. Tooda rohkem! Tarbi kiiremini! Viska minema! Korda ja kiirenda! Teisisõnu esitleti ülevaadet tohutust ressursside raiskamisest. Ringmajanduse idee on aga vähendada ebaratsionaalset tarbimist ja ressursikasutust, et seeläbi tõsta toodete väärtust võimalikult kõrgele ja võimalikult pikaks ajaks. Et neid oleks võimalik kokku koguda, parandada, uuendada ja taaskasutusse võtta.Praegu domineerib enamikus valdkondades lineaarse majanduse “tooda-kasuta-hülga” mudel, mis on mugav, lihtne ja pealiskaudsel vaatlusel ka odav. Tegelikult on see hirmuäratavalt tupiklik lähenemine. Näide: olen sõitnud oma autoga varsti 11 aastat, aga tean ettevõtteid, kes vahetavad tänu liisinguperioodi mugavusele kogu autopargi välja iga kolme aasta tagant. Ehk samal perioodil on nad ostnud juba kolm uut autot. Auto kaalub umbes 2 tonni ehk kiire arvutis ütleb, et üks inimene, kümme aastat ja 6 tonni materjale. Ainult auto. Milline materjalikulu?!
Ühekordne transpordipakend jaeketi jaotuskeskuses
  • Ühekordne transpordipakend jaeketi jaotuskeskuses Foto: Bepco OÜ
Kes maksab kinni ületarbimise?
Peaaegu 50% toidukaubandusega seotud prügist on transpordipakend – kartongist, puidust, plastist ühekordsed kastid ja ümbrised. Ja enamik tõesti ainult üheks korraks kasutamiseks. Kuigi neid pakendeid kogutakse kokku, on nende ümbertöötlemine uueks tooteks ikkagi äärmiselt ressursimahukas.Aga Eestis on juba olemas väga efektiivselt toimiv hea ringmajanduse näide. Rohkem kui  90% pandiga joogipudelite pakenditest jõuab ringlusse tagasi. Klaas läheb korduskasutusse, plast ja metall töödeldakse ümber. See on suurepärane näide efektiivsusest, vastutusest ja motivatsioonist. Ettevõtjad on loonud motiveeritud süsteemi, riik on loonud soodustatud keskkonna maksuvabastuse näol ja asi toimib.Miks mujal selliseid süsteeme ei kasutata? Miks me ei loo efektiivseid süsteeme prügi sorteerimiseks ja taaskasutatavate materjalide kogumiseks? See eeldab muidugi pakendite suurt standardiseerimist, mis läheb vastuollu ettevõtete turundusosakonna ideega olla eristuvad. Kui kaugele standardiseerimisega peaks minema? Elektripistikud, mobiililaadijad, pirnisoklid, kaubaalused, merekonteinerid on kõik standardiseeritud. Ka piima- ja mahlapakid on standardiseeritud, mis võimaldab tootmisel ja tarneahelatel olla efektiivsem.Suur põhjus muutuste tagasihoidmisel on mugavus ja suure pildi vastutuse puudus. Tootja tahab võimalikult efektiivselt ja efektselt tooted teele saata. Tarbija tahab võimalikult mugavalt tooted kätte saada ja tarbida. Keegi ei taha rohkem pingutada ja vaadatakse ainult oma mätta otsast. Ja kogu selle loo maksab lõpuks kinni lõpptarbija.
Mida tegelikult saaksime teha?
Materjali jäätmete käitlemise hierarhias on kolm taset:1.  Esimene prioriteet on vältida. Kui kriitiliselt vajame üksiktooteid koondavat multipakendit?2. Teine prioriteet on korduskasutada. Suurepäraselt toimiv näide on klaaspudelite ringlus või korduskasutatav plastist taara, mis teeb üle 150 ringi eluaja jooksul.3. Kolmas prioriteet on taaskasutada ehk ümbertöödelda. Näiteks kogu ühekordse pakendi kasutamine materjalina uute toodete tootmiseks.Esimene võimalus on osapoolte kokkulepe, milline on efektiivseim ja loodussäästlikem viis tarneahelas tegutseda. See võib aga jääda erinevate osapoolte motivatsiooni taha. Teine variant on ergutada või stimuleerida ehk tekitada mingit laadi kohustus.Usun enim kombinatsiooni motivatsioonist ja stimulatsioonist. Vanaviisi tegutsemist suurtes süsteemides pole võimalik muuta mõistlikult lühikese aja jooksul. See omakorda tähendab vajadust selliste tingimuste loomeks, mille järgi harjumuspõhiselt toimetada enam ei saa. Mis omakorda tähendab uusi seadusi, konkreetseid kokkuleppeid, vajadusel ka makse lineaarmajanduse pidurdamiseks.Ringmajandus tundub tõesti olevat hoopis konkreetsem projekt või liikumine, kui lihtsalt hajus ja laialivalguv termin jätkusuutlikkus. Kui vaid ettevõtjatel, tarbijatel ja riigijuhtidel jätkuks julgust, tarkust ja pealehakkamist jõulisemalt tegutseda!Mõelgem, kui lihtne oleks vähendada rekkade sõidetud kilomeetreid, prügiga täidetud kilekottide arvu või prügimägede kõrgust, kui võtaksime ringmajandust tõsiselt ning annaksime renditeenustele, jagatud tarneahelatele ja korduskasutust soosivatele ärimudelitele suurema tõuke?

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele