1993. a tankeriga Braer juhtunud õnnetuse järel maksti välja ligikaudu 1,4 miljardit krooni. Seekord võib kahjusumma kujuneda suuremaks, kuna õnnetuse tagajärjed on raskemad ning pikaajalised.
Üksnes kaluritelt laekunud kahjunõuded ületavad hetkel juba 350 miljonit krooni. Mitteametlike allikate teateil maksavad päästetööd üksi 90 miljonit krooni, samas kui puhastustöödeks kulub 55 miljonit krooni päevas.
«Teil on õigus nõuda kahjutasu. Helistage meile tasuta nõuande saamiseks. Lowless & Lowless advokaadibüroo,» seisab kohalikus ajalehes avaldatud kuulutuses. Naftaleket ei ole veel jõutud peatada, kuid advokaadid on juba kohal.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kuulutusele reageeriti kiiresti. Piirkonnas, kus peamised tegevusalad on kalandus ja turism, ei ole peaaegu ühtegi peret, keda naftakatastroof ei puudutaks. Kalamehed, hotellipidajad, laevaomanikud, kõik tahavad teada, kuidas edasi elada, kui kala ja turistid piirkonnast kaovad.
Üksi Lääne-Walesi mitmesaja kaluripere nõuded ületavad 350 miljonit krooni. Paljud on võtnud laenu paatide ostmiseks. Keskmiselt maksab üks paat 550 000 krooni ning tihti on sellele lisaks laenatud veel 20 000 krooni varustuse soetamiseks.
Advokaadifirma Lowless & Lowless kavatseb nõudeid kaitsta ühiselt ning on juba võtnud kontakti Braeri katastroofis kannatanute advokaatidega.
Milford Havenis avab elanikkonnalt kahjunõuete vastuvõtmiseks kontori ka IOCP, rahvusvaheline naftareostuse fond. Sarnaselt toimiti ka ?etlandi rannikul tankeriga Braer toimunud õnnetuse järel.
Pärast Braeri karilesõitu tuli IOCP-l lühikese aja jooksul maksta välja suured kahjutasud. Fondist maksti välja kogu raha ning maksed peatati, enne kui kõik taotlejad olid kompensatsiooni saanud.
1971. aasta rahvusvahelise konventsiooni kohaselt piirdub omanike vastutus üksnes 180 miljoni krooniga. Sellele lisaks võib IOCP maksta välja kuni miljard krooni, kusjuures raha tuleb suurematelt rahvusvahelistelt naftafirmadelt. Braeri õnnetuse puhul sellest ei piisanud, Sea Empressi madalikulejooksmise kahju on aga tunduvalt suurem.
Norrale kuuluv Libeeria lipu all sõitev alus Sea Empress jooksis madalikule 15. veebruari õhtul Milford Haveni sadamasse sissesõidul. Õnnetuse hetkel oli laev teel Texaco rafineerimisvabrikusse, lossimaks 130 000 tonni Põhjamere naftat.
Sea Empress kuulub maailma suuremate naftakatastroofide hulka. 1993. a jaanuaris jooksis ?etlandi põhjatipu juures karile tanklaev Braer, millest jooksis merre 80 000 tonni naftat. 1992. aasta detsembris lekkis tankerilt Aagean Sea Põhja-Hispaania sadamalinnas La Corunas sama kogus naftat.
Looduskeskkonnale tekitatud kahju tegelik ulatus ilmneb alles aastate jooksul. Õlilaigud on kandunud Milford Havenist nii lõunasse kui põhja. Neist suurim on 30 miili pikkune ning liigub kuulsate loodusreservaatide Skomeri ja Skokholmi poole. Hülged ja delfiinid, kalad ning merekeskkond on mürgitatud.
Ekspertide hinnangul on ohustatud ligikaudu 8000--10 000 lindu. DN