• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,07
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,07
  • 27.02.96, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Walesi naftakatastroofi kahju ulatub miljarditesse

1993. a tankeriga Braer juhtunud õnnetuse järel maksti välja ligikaudu 1,4 miljardit krooni. Seekord võib kahjusumma kujuneda suuremaks, kuna õnnetuse tagajärjed on raskemad ning pikaajalised.
Üksnes kaluritelt laekunud kahjunõuded ületavad hetkel juba 350 miljonit krooni. Mitteametlike allikate teateil maksavad päästetööd üksi 90 miljonit krooni, samas kui puhastustöödeks kulub 55 miljonit krooni päevas.
«Teil on õigus nõuda kahjutasu. Helistage meile tasuta nõuande saamiseks. Lowless & Lowless advokaadibüroo,» seisab kohalikus ajalehes avaldatud kuulutuses. Naftaleket ei ole veel jõutud peatada, kuid advokaadid on juba kohal.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kuulutusele reageeriti kiiresti. Piirkonnas, kus peamised tegevusalad on kalandus ja turism, ei ole peaaegu ühtegi peret, keda naftakatastroof ei puudutaks. Kalamehed, hotellipidajad, laevaomanikud, kõik tahavad teada, kuidas edasi elada, kui kala ja turistid piirkonnast kaovad.
Üksi Lääne-Walesi mitmesaja kaluripere nõuded ületavad 350 miljonit krooni. Paljud on võtnud laenu paatide ostmiseks. Keskmiselt maksab üks paat 550 000 krooni ning tihti on sellele lisaks laenatud veel 20 000 krooni varustuse soetamiseks.
Advokaadifirma Lowless & Lowless kavatseb nõudeid kaitsta ühiselt ning on juba võtnud kontakti Braeri katastroofis kannatanute advokaatidega.
Milford Havenis avab elanikkonnalt kahjunõuete vastuvõtmiseks kontori ka IOCP, rahvusvaheline naftareostuse fond. Sarnaselt toimiti ka ?etlandi rannikul tankeriga Braer toimunud õnnetuse järel.
Pärast Braeri karilesõitu tuli IOCP-l lühikese aja jooksul maksta välja suured kahjutasud. Fondist maksti välja kogu raha ning maksed peatati, enne kui kõik taotlejad olid kompensatsiooni saanud.
1971. aasta rahvusvahelise konventsiooni kohaselt piirdub omanike vastutus üksnes 180 miljoni krooniga. Sellele lisaks võib IOCP maksta välja kuni miljard krooni, kusjuures raha tuleb suurematelt rahvusvahelistelt naftafirmadelt. Braeri õnnetuse puhul sellest ei piisanud, Sea Empressi madalikulejooksmise kahju on aga tunduvalt suurem.
Norrale kuuluv Libeeria lipu all sõitev alus Sea Empress jooksis madalikule 15. veebruari õhtul Milford Haveni sadamasse sissesõidul. Õnnetuse hetkel oli laev teel Texaco rafineerimisvabrikusse, lossimaks 130 000 tonni Põhjamere naftat.
Sea Empress kuulub maailma suuremate naftakatastroofide hulka. 1993. a jaanuaris jooksis ?etlandi põhjatipu juures karile tanklaev Braer, millest jooksis merre 80 000 tonni naftat. 1992. aasta detsembris lekkis tankerilt Aagean Sea Põhja-Hispaania sadamalinnas La Corunas sama kogus naftat.
Looduskeskkonnale tekitatud kahju tegelik ulatus ilmneb alles aastate jooksul. Õlilaigud on kandunud Milford Havenist nii lõunasse kui põhja. Neist suurim on 30 miili pikkune ning liigub kuulsate loodusreservaatide Skomeri ja Skokholmi poole. Hülged ja delfiinid, kalad ning merekeskkond on mürgitatud.
Ekspertide hinnangul on ohustatud ligikaudu 8000--10 000 lindu. DN

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele