9. mai 1996
Jaga lugu:

Tolliamet hoiab saladust

Soome kütusekontserni Neste ja RE Eesti Kütus ühisfirma Estonian Transoil asedirektor Jüri Petter on tolliameti käitumisest nördinud. Nad teatavad ajakirjanduse vahendusel, et on tehtud kindlaks mingid rikkumised, et mingid niidid viivad kolmandate kütusefirmadeni ja piiri taha ning kõik, pahandab Petter. Täpsemalt ei ole nad aga nõus midagi rääkima ja sellepärast ei ole ka selge, keda konkreetselt süüdistatakse, räägib ta.

Kuna tolliameti kommentaarid on olnud väga umbmäärased, siis on ajakirjanduses järeldatud, et rikkumiste taga on EK ja Estonian Transoil. Petteri kinnitusel ei saa Estonian Transoil olla kuidagi illegaalse kütuseäriga seotud, sest firma ei tegele kütuse müügi ega ostmisega, vaid pelgalt selle ladustamisega.

Eelmisel aastal läbis Estonian Transoili terminaali üle 418 000 tonni kütust. Firma ainus klient on Neste, kelle klientideks on teiste hulgas suured lääne kütusefirmad Shell ja Statoil ning Neste Oil Eesti, EK, Eesti Kütus ja Läti, Leedu kütusefirmad.

Estonian Transoili Muugal asuv terminaal on tolli järelevalve all ja kõik kütusekogused, mis sealt välja antakse, peavad olema kajastatud ka tolli enda dokumentides. Kui on avastatud mingeid rikkumisi, siis peavad nendesse olema segatud ka tollitöötajad, väidab Petter.

Ta on seisukohal, et kui terminaalis hoiustatava kütusega midagi ebaseaduslikku juhtub, siis saab see juhtuda pärast Estonian Transoili väravat, kui kütus on koos tollitemplitega välja sõitnud.

Tolliameti järelevalve osakonna juhataja Vello Valm sõnab, et tollil on kütusefirmadest ära viidud dokumentide kontrollimisel tekkinud kahtlusi mõne tolliinspektori suhtes. Nad ei ole aga töötanud Estonian Transoili terminaalis, lisab ta.

Äripäevale on ühe kütusefirma töötaja dokumentide võetust kommenteerides öelnud, et tolli enda andmebaas on puudulik ja selle korrastamise eesmärgil teostatigi EK ja Estonian Transoili dokumentide võetus.

Valm lükkab sellised väited ümber. Ta ütleb, et võetuse eesmärk oli saada kätte kütuse algdokumendid, mille põhjal asja uurida. Samas tunnistab ta, et tolliameti ja kütusefirmade andmebaasides on erinevusi.

EK peadirektorile Henn Pärnale ja õliliidu tegevdirektorile Mart Kutsarile on jäänud mulje, et tolliamet kahtlustab rikkumistes EK kliente.

EK juhatuse esimees Oleg Panfilov lausub, et tema on väidetavatest rikkumistest kuulnud ainult ajakirjanduse vahendusel ja mingit ametlikku teadet või selgitust ta firma omanike esindajana tolliametist ja politseist saanud ei ole.

Tolliameti peadirektor Rein Talvik on EKst ja Estonian Transoilist ära viidud dokumentide kontrollimist kommenteerides öelnud, et tõendust leidsid mitmed rikkumised. Kinnitust leidis ka teatud kütusekoguste Eestisse jäämine nende transiidi korras väljaviimise asemel.

Põhjalikumatest kommentaaridest on ta uurimise pooleli olemisele viidates seni keeldunud. Igasugustest kommentaaridest keeldus ka keskuurimisbüroo majandusgrupp, kes koos tolliametiga uurimisega tegeleb.

Nii Jüri Petteri kui EK ökonoomikadirektori Ardo Ojasalu hinnangul oli dokumentide võetuse näol tegemist tegelikult läbiotsimisega. Mulle jäi mulje, et tegemist oli kellegi tellimustööga, märgib Petter.

EK tegevjuhi Henn Pärna väidetel said illegaalse kütuseäriga seotud isikud läbiviidavast dokumentide võetusest teada juba mõni päev varem ja jõudsid Eestist lahkuda.

Selliseid müüjaid on Eestis kümne ringis ja nende osa siinsel kütuseturul võib ulatuda 40 protsendini, ütles Pärn Postimehele antud intervjuus.

Vello Valm lausub, et tema teada pole ükski kütusemüüja veel Eestist lahkunud. Võib-olla me kõike ei tea ja kütusefirmadel on tollist paremad andmed, ironiseerib ta. Seni ei ole kütusefirmad soovinud oma sellekohaseid andmeid tolliga jagada, ütleb Valm.

Pärna sõnade kohaselt oleks illegaalse kütuseäri vastu suunatud aktsioon olnud tulemuslikum, kui selle korraldajad oleksid pidanud nõu legaalselt tegutsevate kütusefirmadega.

Valm ütleb, et tolliamet pakkus kütusefirmadele, et tulge ja rääkige, seda pakkumust aga vastu ei võetud.

Valm ei oska öelda, millal jõutakse uurimisega nii kaugele, et ka avalikkust oleks võimalik teavitada firmadest, kes on tegelenud illegaalse kütuseäriga. Tema sõnul on tegelikult tegemist rohkem kui ühe juhtumiga.

«Kuna materjali on palju ja selle asjaga on seotud väga palju tegijaid, on uurimine keeruline ja võtab väga palju aega,» ei anna Valm suurt lootust, et ajakirjanikud saavad lähiajal oma küsimustele konkreetseid vastuseid.

Praegu ei ole EKs ja Estonian Transoilis korraldatud dokumentide võetusega seoses veel kellelegi süüdistust esitatud. Kellele süüdistus esitatakse ja milles kedagi süüdistatakse, selle selgitab praegu välja uurija, sõnab Valm.

Rein Talvik on lubanud, et kui dokumentide kontrollimise tulemused selguvad, siis need ka võimalikult kiiresti avalikustatakse.

- Tolliamet teostas koos kaitsepolitseiga prokuratuuri sanktsioneeritud dokumentide võetuse ASis Estonian Transoil ja ASis EK.

Mõlemad kütusefirmad esitasid kaebuse prokuratuurile, kes ei täheldanud seaduserikkumisi tolli ja kaitsepolitsei töös.

- Tolliametis valmis dokumentide kontrollimise vahearuanne, mille tulemusi ei avalikustatud. Materjalidega jätkab tööd uurija.

- Tolliamet arutas vahearuannet ja edasisi tegevussuundi. Tolliameti peadirektor Rein Talvik kinnitas, et osa kütusekoguseid, mis olid deklareeritud transiidina väljaviimiseks, jäid Eestisse. Toll tegi kindlaks ka tollitöötajate osaluse rikkumistes.

Jaga lugu:
Hetkel kuum