Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vaidlus läheb segasemaks
Markus Kamps ütles, et Pareveki kütusetehingutest kuulis ta esimest korda mai lõpus, mil ta käis tollis tunnistusi andmas. Märtsis seotatud firma kogu asjaajamise oli ta kohe edasi volitanud Sten Saanile. Peeter Sinkelit, kes eile kohtus tunnistuse andis ja kes Pareveki esindajana tolli taotlusel juuni alguses vahistati, nägi Kamps kohtus esimest korda.
Peeter Sinkel kinnitas, et tema tegutses Saanilt saadud volikirja alusel. Sinkeli väitel oli toll teadlik asjaolust, et Pareveki toodud kütus läheb üle ASidele Vegelar ja Amenom, kellel olid kütuseterminaalidega sõlmitud hoiustamislepingud. Sinkel ütles, et ta ei osanud oma juriidilise oskamatuse tõttu tolliinspektorite süüdistustele midagi vastata ning kirjutas koostatud protokollile lihtsalt alla.
Pareveki esindaja vandeadvokaat Monika Mägi oli arvamusel, et toll oli ligi 15 miljoni kroonise kütusekoguse konfiskeerinud ebaseaduslikult. Parevek oli Mägi väitel tasunud kõik vajalikud maksud nii raudteele kui ka riigile, et eeldeklaratsiooni alusel kütus raudteetsisternidest terminaali ümber paigutada.
Käibe- ja aktsiisimaksu lõplikuks tasumiseks, millest kõrvalehiilimises toll kütusefirmat süüdistab, oli Parevekil aega kümme päeva pärast lõppdeklaratsiooni esitamist, mida aga ei lastud Mägi sõnul teha: Sinkel oli trellide taha pandud ja kütus erikonfiskeeritud. Olgu öeldud, et 10päevase maksesoodustuse oli Parevekile andnud toll, kusjuures sel ajal ei olnud sellist õigust isegi ASil EK.
Tolliameti esindaja vandeadvokaat Jüri Leppik juhtis kohtu tähelepanu sellele, et Parevekil ei ole kunagi olnud lepingut hoiuterminaalidega. Kütuse kasutuselevõtt pole tolliseaduse alusel lubatud enne, kui pole tasutud kõik vajalikud riigimaksud. Leppiku väitel ei olnud Pareveki kütuse üleminek Vegelarile ja Amenomile tolliga kooskõlastatud.
Pärast seda, kui Parevek kaotas igasuguse õigusliku võimu sissetoodud kütuse üle, oli ta kütuse Leppiku arvates ka kasutusele võtnud. Tolli ülesanne ongi selles, et kontrollida riigimaksude tasumist enne kauba vabakäibesse laskmist, sõnas Leppik.
Ta osutas ka sellele, et erikonfiskeerimisele kuuluv kütus ei pea tingimata salakaup olema. Leppik kinnitas sedagi, et protsessi kannatanutena kaasatud ASide AA-Trading, Eriõli, M&V ning EK esindajate väited, et nende poolt edasimüüjatelt saadud kütuse pealt oli tasutud kogu käibe- ja aktsiisimaks, ei vasta tõele.
Pareveki ja tolliameti kohtuvaidlus jätkub täna.