• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 08.11.96, 00:00

Mootorsaanid tulevad Eestisse tagasi

Mootorsaanid jäid Eestis vahepeal unustusse. Möödunud talvel aga, koos suure lume ja inimeste elujärje paranemisega, oli neid jälle näha, eriti Lõuna-Eestis, Võru ja Otepää kandis.
Uuemad mootorsaanid on peamiselt USA päritolu või valmistatud Põhjamaades, kuid ka siis on kaubamärgi omanikud jänkid. Üks valmistaja -- Yamaha -- on Jaapanist. Arctic-Cat, Polaris, Ski-Doo ja Lynx on Ameerika päritolu, kaht viimast pannakse kokku ka Soomes.
Kõigi saanide ühisteks joonteks on kaks juhtsuuska, üks veolint. Mootorid on kahetaktilised, kahe- kuni neljasilindrilised, õhk- ja vesijahutusega, käigukast puudub, veojõud lindile antakse edasi variaatori kaudu. Kõigil on veolindid ja juhtsuusad varustatud hüdrauliliste amortisaatoritega.
Sõidetakse ka hangitud kasutatud mootorsaanidega. Nende ja uute kasutamisel peaks silmas pidama mõningaid nõuandeid (numbrid tähistavad vastava sõlme asukohta saanil):
1. Veolint peab olema parajalt pingutatud ja jooksma sirgelt. Lõtv lint võib hüpata üle veohammaste, halvemal juhul puruneb hammasülekanne. Kui lint jookseb viltu, kulutab see liialt teise poole tugirulle;
2. Pidureid tuleb pidevalt kontrollida ja reguleerida. Hüdraulilised pidurid seaduvad automaatselt. Peab jälgima piduriklotside seisukorda. Mehaanilisi pidureid tuleb peale keerata.
3. Variaatoririhm peab olema õige pingusega ja jooksma otse. Kui rihm on lõtv, läheb saan liikuma suure ülekandesuhtega ja sellega läheb kaduma tippkiirus. Rihm kulub kiiresti, sest liikumise alustamisel mõjuvad talle liiga suured jõud. Kui rihm on liiga pingul, üritab saan kogu aja liikuma hakata ja ka sellest kulub rihm. Sirgjoonelisust saab seada ainult spetsiaalses töökojas.
4. Õhutemperatuuri väga suurte kõikumiste korral on soovitav vahetada karburaatori düüsid. Düüside valiku juhendtabel asub variaatoririhma kaitse peal.
5. Ventilaatori rihm (õhkjahutusega mudelitel) on sa-muti kuluv osa ja selle seisukorda peab jälgima. Soovitav on hoida varurihm kaasas.
6. Peaülekandekett tuleb pingutada mudelitel, millel see on pingutatav. Lõtv kett võib põhjustada purunemisi. Uuematel mudelitel on siiski enamasti automaatne ketipingutus.
7. Õhuavad tuleb hoida lumest puhtad. Sulav lumi võib sattuda veena silindrisse ja põhjustada probleeme, isegi kuni kolvi purunemiseni. Saani transportimisel lahtise treileriga tuleks kasutada katet, sest maanteeprügi sattudes katte alla imetakse hiljem silindrisse ja toob kaasa tõsiseid probleeme;
8. Jahutusvedelik -- tankimisel kontrolli ka jahutusvedeliku olemasolu. Kaasaegsetel kõrgeltforsseeritud mootoritel võib jahutusvedeliku puudus tuua kaasa kinnijooksmise;
9. Juhtvardaid tuleb vahetevahel kontrollida. Kulunud sharniir raskendab juhtimist. Kontrollida tuleb iga kord, kui on sõidetud vastu mingit takistust.
Kindlasti peab jälgima, et kasutatakse spetsiaalset täissünteetilist mootorsaaniõli. Odav ja kehv õli moodustab tahma ja külma ilmaga võib hanguda. Kui omanikul tekib raskusi ja ta kahtleb oma oskustes, on parem pöörduda spetsiaalsesse töökotta.
Performance -- siia kuuluvad võimsad sport- ja lõbusõidusaanid. Suure võimsusega, hea kiirendusega, kuid ka kõige kallimad. Hinnad 80 000--140 000 krooni.
Mägisaanid -- samuti suure võimsusega spetsiaalse veolindi ja toitesüsteemiga, järskudel tõusudel ja langustel liikumiseks. Eestisse ei tooda.
Touring -- nn reisisaanid, erinevad teistes kahe istekoha poolest, mõeldud rendikeskustele ja teistele kasutajatele pikemate retkede sooritamiseks suurema seltskonnaga. Varustatud tagurpidikäiguga ja kallimad ka elektristarteriga. Hinnad 70 000--110 000 krooni.
Töösaanid -- tugevdatud raamiga, kahekohalised, eest kaitseraua ja tagant veokonksuga, vedrustus suurendatud jäikusega. Suuskade vahe kitsam. Mõeldud metsas ja mujal raskendatud tingimustes liikumiseks, jahipidamiseks, metsaveoks või muudeks transporditöödeks. Hinnad 70 000--100 000 krooni.
Peresaanid -- lihtsama ehitusega, väiksema võimsusega, kogupere saanid. Odavamad, just sellised, mida võib pidada suvilas või maakodus. Sobib loodusmatkadeks või laste suusamäkke üles vedamiseks. Hinnad 60 000--70 000 krooni.
Lastesaan -- nelja- kuni kümneaastase lapse sõiduvahend. Lõbusõiduks või sõidu õppimiseks. Ohutuse tagamiseks ei liigu kiiremini kui 10--15 km/h. Toodab ainult Arctic-Cat nime Kittycat all. Hind 28 000 krooni.
Võimsamad saanid sõidavad juba üle 200 km/h.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.06.24, 14:15
Milline on ettevõtte roll riigikaitses? Coop Pank: reservisti palga säilitamine on hea algus
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele