Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mootorsaanid tulevad Eestisse tagasi

    Mootorsaanid jäid Eestis vahepeal unustusse. Möödunud talvel aga, koos suure lume ja inimeste elujärje paranemisega, oli neid jälle näha, eriti Lõuna-Eestis, Võru ja Otepää kandis.
    Uuemad mootorsaanid on peamiselt USA päritolu või valmistatud Põhjamaades, kuid ka siis on kaubamärgi omanikud jänkid. Üks valmistaja -- Yamaha -- on Jaapanist. Arctic-Cat, Polaris, Ski-Doo ja Lynx on Ameerika päritolu, kaht viimast pannakse kokku ka Soomes.
    Kõigi saanide ühisteks joonteks on kaks juhtsuuska, üks veolint. Mootorid on kahetaktilised, kahe- kuni neljasilindrilised, õhk- ja vesijahutusega, käigukast puudub, veojõud lindile antakse edasi variaatori kaudu. Kõigil on veolindid ja juhtsuusad varustatud hüdrauliliste amortisaatoritega.
    Sõidetakse ka hangitud kasutatud mootorsaanidega. Nende ja uute kasutamisel peaks silmas pidama mõningaid nõuandeid (numbrid tähistavad vastava sõlme asukohta saanil):
    1. Veolint peab olema parajalt pingutatud ja jooksma sirgelt. Lõtv lint võib hüpata üle veohammaste, halvemal juhul puruneb hammasülekanne. Kui lint jookseb viltu, kulutab see liialt teise poole tugirulle;
    2. Pidureid tuleb pidevalt kontrollida ja reguleerida. Hüdraulilised pidurid seaduvad automaatselt. Peab jälgima piduriklotside seisukorda. Mehaanilisi pidureid tuleb peale keerata.
    3. Variaatoririhm peab olema õige pingusega ja jooksma otse. Kui rihm on lõtv, läheb saan liikuma suure ülekandesuhtega ja sellega läheb kaduma tippkiirus. Rihm kulub kiiresti, sest liikumise alustamisel mõjuvad talle liiga suured jõud. Kui rihm on liiga pingul, üritab saan kogu aja liikuma hakata ja ka sellest kulub rihm. Sirgjoonelisust saab seada ainult spetsiaalses töökojas.
    4. Õhutemperatuuri väga suurte kõikumiste korral on soovitav vahetada karburaatori düüsid. Düüside valiku juhendtabel asub variaatoririhma kaitse peal.
    5. Ventilaatori rihm (õhkjahutusega mudelitel) on sa-muti kuluv osa ja selle seisukorda peab jälgima. Soovitav on hoida varurihm kaasas.
    6. Peaülekandekett tuleb pingutada mudelitel, millel see on pingutatav. Lõtv kett võib põhjustada purunemisi. Uuematel mudelitel on siiski enamasti automaatne ketipingutus.
    7. Õhuavad tuleb hoida lumest puhtad. Sulav lumi võib sattuda veena silindrisse ja põhjustada probleeme, isegi kuni kolvi purunemiseni. Saani transportimisel lahtise treileriga tuleks kasutada katet, sest maanteeprügi sattudes katte alla imetakse hiljem silindrisse ja toob kaasa tõsiseid probleeme;
    8. Jahutusvedelik -- tankimisel kontrolli ka jahutusvedeliku olemasolu. Kaasaegsetel kõrgeltforsseeritud mootoritel võib jahutusvedeliku puudus tuua kaasa kinnijooksmise;
    9. Juhtvardaid tuleb vahetevahel kontrollida. Kulunud sharniir raskendab juhtimist. Kontrollida tuleb iga kord, kui on sõidetud vastu mingit takistust.
    Kindlasti peab jälgima, et kasutatakse spetsiaalset täissünteetilist mootorsaaniõli. Odav ja kehv õli moodustab tahma ja külma ilmaga võib hanguda. Kui omanikul tekib raskusi ja ta kahtleb oma oskustes, on parem pöörduda spetsiaalsesse töökotta.
    Performance -- siia kuuluvad võimsad sport- ja lõbusõidusaanid. Suure võimsusega, hea kiirendusega, kuid ka kõige kallimad. Hinnad 80 000--140 000 krooni.
    Mägisaanid -- samuti suure võimsusega spetsiaalse veolindi ja toitesüsteemiga, järskudel tõusudel ja langustel liikumiseks. Eestisse ei tooda.
    Touring -- nn reisisaanid, erinevad teistes kahe istekoha poolest, mõeldud rendikeskustele ja teistele kasutajatele pikemate retkede sooritamiseks suurema seltskonnaga. Varustatud tagurpidikäiguga ja kallimad ka elektristarteriga. Hinnad 70 000--110 000 krooni.
    Töösaanid -- tugevdatud raamiga, kahekohalised, eest kaitseraua ja tagant veokonksuga, vedrustus suurendatud jäikusega. Suuskade vahe kitsam. Mõeldud metsas ja mujal raskendatud tingimustes liikumiseks, jahipidamiseks, metsaveoks või muudeks transporditöödeks. Hinnad 70 000--100 000 krooni.
    Peresaanid -- lihtsama ehitusega, väiksema võimsusega, kogupere saanid. Odavamad, just sellised, mida võib pidada suvilas või maakodus. Sobib loodusmatkadeks või laste suusamäkke üles vedamiseks. Hinnad 60 000--70 000 krooni.
    Lastesaan -- nelja- kuni kümneaastase lapse sõiduvahend. Lõbusõiduks või sõidu õppimiseks. Ohutuse tagamiseks ei liigu kiiremini kui 10--15 km/h. Toodab ainult Arctic-Cat nime Kittycat all. Hind 28 000 krooni.
    Võimsamad saanid sõidavad juba üle 200 km/h.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Swedbank: tallinlasele on korteri taskukohasus kukkunud 2009. aasta tasemele
Inimeste kindlustunne on langenud veel tugevemalt kui ettevõtete oma: korteri ostmine on pealinnas sama taskukohane kui oli aastal 2009 ning oma rahalist olukorda peetakse sama heaks kui aastal 1993, märkis Swedbanki ökonomist Marianna Rõbinskaja.
Inimeste kindlustunne on langenud veel tugevemalt kui ettevõtete oma: korteri ostmine on pealinnas sama taskukohane kui oli aastal 2009 ning oma rahalist olukorda peetakse sama heaks kui aastal 1993, märkis Swedbanki ökonomist Marianna Rõbinskaja.
Kriisi ajal teevad isegi erinevad arvutused ärevaks
Ehkki rahvaelektri hinnas erinevatele tulemustele jõudmine oli ootuspärane, saadab praegune vaidlus selle üle ühiskonnale siiski vale signaali, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Ehkki rahvaelektri hinnas erinevatele tulemustele jõudmine oli ootuspärane, saadab praegune vaidlus selle üle ühiskonnale siiski vale signaali, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kvartali lõpp kallutas kõik USA kolm peamist indeksit karuturule
Kõik kolm peamist Wall Streeti indeksit langesid pärast ebakindlat kauplemispäeva ligikaudu 1,5%. S&P 500 lõpetas kvartali kahe aasta madalaimal tasemel.
Kõik kolm peamist Wall Streeti indeksit langesid pärast ebakindlat kauplemispäeva ligikaudu 1,5%. S&P 500 lõpetas kvartali kahe aasta madalaimal tasemel.
Reaalajas börsiinfo
Lemeks teenis möödunud aastal rekordilise käibe ja kasumi
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Möödunud aastal oli Lemeks ASi käive 193 miljonit eurot, mis oli 61% suurem tunamullusest käibest. Hea aasta põhjus oli ettevõtte juhatuse esimehe Jüri Külviku sõnul selles, et koroona ajal kulutamata jäänud raha investeeriti Eestis ja Euroopas kodude uuendamisse, mis tõi kaasa puidust toodete müügi hüppelise kasvu.
Coop Eesti juht lahkub ametist
Kolm aastat Coopi kaupluste võrgustikku juhtinud Alo Ivask lahkub oktoobrist Coop Eesti Keskühistu juhatuse esimehe kohalt. Uue juhi otsingud käivad.
Kolm aastat Coopi kaupluste võrgustikku juhtinud Alo Ivask lahkub oktoobrist Coop Eesti Keskühistu juhatuse esimehe kohalt. Uue juhi otsingud käivad.
Ukraina taotleb kiirendatud korras NATO liikmelisust
Ukraina presidendi Volodõmõr Zelenskõi sõnul taotleb Ukraina kiirendatud korras NATOga liitumist.
Ukraina presidendi Volodõmõr Zelenskõi sõnul taotleb Ukraina kiirendatud korras NATOga liitumist.
Septembri elektri börsihind kukkus kolmandiku
Elektri börsihind kukkus septembris võrreldes augustiga Nord Pool Eesti hinnapiirkonnas 33,6 protsenti, 229 euro tasemele megavatt-tunni eest.
Elektri börsihind kukkus septembris võrreldes augustiga Nord Pool Eesti hinnapiirkonnas 33,6 protsenti, 229 euro tasemele megavatt-tunni eest.

Olulisemad lood

Jüri Käo poliitikutele: mis kuradi maksudebatist meil vaja rääkida on?
Ettevõtjat Jüri Käod ajab pahaseks, et sõja ajal ei mõtle poliitikud võimalikele kokkuhoiukohtadele ja reformidele, vaid on hakanud rääkima maksudebatist. „Mis kuradi maksudebatist meil vaja rääkida on? Mille jaoks? See tähendab vaid maksutõuse ettevõtjatele,“ põrutas ta.
Ettevõtjat Jüri Käod ajab pahaseks, et sõja ajal ei mõtle poliitikud võimalikele kokkuhoiukohtadele ja reformidele, vaid on hakanud rääkima maksudebatist. „Mis kuradi maksudebatist meil vaja rääkida on? Mille jaoks? See tähendab vaid maksutõuse ettevõtjatele,“ põrutas ta.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.