Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mootorsaanid tulevad Eestisse tagasi

    Mootorsaanid jäid Eestis vahepeal unustusse. Möödunud talvel aga, koos suure lume ja inimeste elujärje paranemisega, oli neid jälle näha, eriti Lõuna-Eestis, Võru ja Otepää kandis.
    Uuemad mootorsaanid on peamiselt USA päritolu või valmistatud Põhjamaades, kuid ka siis on kaubamärgi omanikud jänkid. Üks valmistaja -- Yamaha -- on Jaapanist. Arctic-Cat, Polaris, Ski-Doo ja Lynx on Ameerika päritolu, kaht viimast pannakse kokku ka Soomes.
    Kõigi saanide ühisteks joonteks on kaks juhtsuuska, üks veolint. Mootorid on kahetaktilised, kahe- kuni neljasilindrilised, õhk- ja vesijahutusega, käigukast puudub, veojõud lindile antakse edasi variaatori kaudu. Kõigil on veolindid ja juhtsuusad varustatud hüdrauliliste amortisaatoritega.
    Sõidetakse ka hangitud kasutatud mootorsaanidega. Nende ja uute kasutamisel peaks silmas pidama mõningaid nõuandeid (numbrid tähistavad vastava sõlme asukohta saanil):
    1. Veolint peab olema parajalt pingutatud ja jooksma sirgelt. Lõtv lint võib hüpata üle veohammaste, halvemal juhul puruneb hammasülekanne. Kui lint jookseb viltu, kulutab see liialt teise poole tugirulle;
    2. Pidureid tuleb pidevalt kontrollida ja reguleerida. Hüdraulilised pidurid seaduvad automaatselt. Peab jälgima piduriklotside seisukorda. Mehaanilisi pidureid tuleb peale keerata.
    3. Variaatoririhm peab olema õige pingusega ja jooksma otse. Kui rihm on lõtv, läheb saan liikuma suure ülekandesuhtega ja sellega läheb kaduma tippkiirus. Rihm kulub kiiresti, sest liikumise alustamisel mõjuvad talle liiga suured jõud. Kui rihm on liiga pingul, üritab saan kogu aja liikuma hakata ja ka sellest kulub rihm. Sirgjoonelisust saab seada ainult spetsiaalses töökojas.
    4. Õhutemperatuuri väga suurte kõikumiste korral on soovitav vahetada karburaatori düüsid. Düüside valiku juhendtabel asub variaatoririhma kaitse peal.
    5. Ventilaatori rihm (õhkjahutusega mudelitel) on sa-muti kuluv osa ja selle seisukorda peab jälgima. Soovitav on hoida varurihm kaasas.
    6. Peaülekandekett tuleb pingutada mudelitel, millel see on pingutatav. Lõtv kett võib põhjustada purunemisi. Uuematel mudelitel on siiski enamasti automaatne ketipingutus.
    7. Õhuavad tuleb hoida lumest puhtad. Sulav lumi võib sattuda veena silindrisse ja põhjustada probleeme, isegi kuni kolvi purunemiseni. Saani transportimisel lahtise treileriga tuleks kasutada katet, sest maanteeprügi sattudes katte alla imetakse hiljem silindrisse ja toob kaasa tõsiseid probleeme;
    8. Jahutusvedelik -- tankimisel kontrolli ka jahutusvedeliku olemasolu. Kaasaegsetel kõrgeltforsseeritud mootoritel võib jahutusvedeliku puudus tuua kaasa kinnijooksmise;
    9. Juhtvardaid tuleb vahetevahel kontrollida. Kulunud sharniir raskendab juhtimist. Kontrollida tuleb iga kord, kui on sõidetud vastu mingit takistust.
    Kindlasti peab jälgima, et kasutatakse spetsiaalset täissünteetilist mootorsaaniõli. Odav ja kehv õli moodustab tahma ja külma ilmaga võib hanguda. Kui omanikul tekib raskusi ja ta kahtleb oma oskustes, on parem pöörduda spetsiaalsesse töökotta.
    Performance -- siia kuuluvad võimsad sport- ja lõbusõidusaanid. Suure võimsusega, hea kiirendusega, kuid ka kõige kallimad. Hinnad 80 000--140 000 krooni.
    Mägisaanid -- samuti suure võimsusega spetsiaalse veolindi ja toitesüsteemiga, järskudel tõusudel ja langustel liikumiseks. Eestisse ei tooda.
    Touring -- nn reisisaanid, erinevad teistes kahe istekoha poolest, mõeldud rendikeskustele ja teistele kasutajatele pikemate retkede sooritamiseks suurema seltskonnaga. Varustatud tagurpidikäiguga ja kallimad ka elektristarteriga. Hinnad 70 000--110 000 krooni.
    Töösaanid -- tugevdatud raamiga, kahekohalised, eest kaitseraua ja tagant veokonksuga, vedrustus suurendatud jäikusega. Suuskade vahe kitsam. Mõeldud metsas ja mujal raskendatud tingimustes liikumiseks, jahipidamiseks, metsaveoks või muudeks transporditöödeks. Hinnad 70 000--100 000 krooni.
    Peresaanid -- lihtsama ehitusega, väiksema võimsusega, kogupere saanid. Odavamad, just sellised, mida võib pidada suvilas või maakodus. Sobib loodusmatkadeks või laste suusamäkke üles vedamiseks. Hinnad 60 000--70 000 krooni.
    Lastesaan -- nelja- kuni kümneaastase lapse sõiduvahend. Lõbusõiduks või sõidu õppimiseks. Ohutuse tagamiseks ei liigu kiiremini kui 10--15 km/h. Toodab ainult Arctic-Cat nime Kittycat all. Hind 28 000 krooni.
    Võimsamad saanid sõidavad juba üle 200 km/h.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Apranga esimese kvartali käive kasvas üle 10%
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.