Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mootorsaanid tulevad Eestisse tagasi

    Mootorsaanid jäid Eestis vahepeal unustusse. Möödunud talvel aga, koos suure lume ja inimeste elujärje paranemisega, oli neid jälle näha, eriti Lõuna-Eestis, Võru ja Otepää kandis.
    Uuemad mootorsaanid on peamiselt USA päritolu või valmistatud Põhjamaades, kuid ka siis on kaubamärgi omanikud jänkid. Üks valmistaja -- Yamaha -- on Jaapanist. Arctic-Cat, Polaris, Ski-Doo ja Lynx on Ameerika päritolu, kaht viimast pannakse kokku ka Soomes.
    Kõigi saanide ühisteks joonteks on kaks juhtsuuska, üks veolint. Mootorid on kahetaktilised, kahe- kuni neljasilindrilised, õhk- ja vesijahutusega, käigukast puudub, veojõud lindile antakse edasi variaatori kaudu. Kõigil on veolindid ja juhtsuusad varustatud hüdrauliliste amortisaatoritega.
    Sõidetakse ka hangitud kasutatud mootorsaanidega. Nende ja uute kasutamisel peaks silmas pidama mõningaid nõuandeid (numbrid tähistavad vastava sõlme asukohta saanil):
    1. Veolint peab olema parajalt pingutatud ja jooksma sirgelt. Lõtv lint võib hüpata üle veohammaste, halvemal juhul puruneb hammasülekanne. Kui lint jookseb viltu, kulutab see liialt teise poole tugirulle;
    2. Pidureid tuleb pidevalt kontrollida ja reguleerida. Hüdraulilised pidurid seaduvad automaatselt. Peab jälgima piduriklotside seisukorda. Mehaanilisi pidureid tuleb peale keerata.
    3. Variaatoririhm peab olema õige pingusega ja jooksma otse. Kui rihm on lõtv, läheb saan liikuma suure ülekandesuhtega ja sellega läheb kaduma tippkiirus. Rihm kulub kiiresti, sest liikumise alustamisel mõjuvad talle liiga suured jõud. Kui rihm on liiga pingul, üritab saan kogu aja liikuma hakata ja ka sellest kulub rihm. Sirgjoonelisust saab seada ainult spetsiaalses töökojas.
    4. Õhutemperatuuri väga suurte kõikumiste korral on soovitav vahetada karburaatori düüsid. Düüside valiku juhendtabel asub variaatoririhma kaitse peal.
    5. Ventilaatori rihm (õhkjahutusega mudelitel) on sa-muti kuluv osa ja selle seisukorda peab jälgima. Soovitav on hoida varurihm kaasas.
    6. Peaülekandekett tuleb pingutada mudelitel, millel see on pingutatav. Lõtv kett võib põhjustada purunemisi. Uuematel mudelitel on siiski enamasti automaatne ketipingutus.
    7. Õhuavad tuleb hoida lumest puhtad. Sulav lumi võib sattuda veena silindrisse ja põhjustada probleeme, isegi kuni kolvi purunemiseni. Saani transportimisel lahtise treileriga tuleks kasutada katet, sest maanteeprügi sattudes katte alla imetakse hiljem silindrisse ja toob kaasa tõsiseid probleeme;
    8. Jahutusvedelik -- tankimisel kontrolli ka jahutusvedeliku olemasolu. Kaasaegsetel kõrgeltforsseeritud mootoritel võib jahutusvedeliku puudus tuua kaasa kinnijooksmise;
    9. Juhtvardaid tuleb vahetevahel kontrollida. Kulunud sharniir raskendab juhtimist. Kontrollida tuleb iga kord, kui on sõidetud vastu mingit takistust.
    Kindlasti peab jälgima, et kasutatakse spetsiaalset täissünteetilist mootorsaaniõli. Odav ja kehv õli moodustab tahma ja külma ilmaga võib hanguda. Kui omanikul tekib raskusi ja ta kahtleb oma oskustes, on parem pöörduda spetsiaalsesse töökotta.
    Performance -- siia kuuluvad võimsad sport- ja lõbusõidusaanid. Suure võimsusega, hea kiirendusega, kuid ka kõige kallimad. Hinnad 80 000--140 000 krooni.
    Mägisaanid -- samuti suure võimsusega spetsiaalse veolindi ja toitesüsteemiga, järskudel tõusudel ja langustel liikumiseks. Eestisse ei tooda.
    Touring -- nn reisisaanid, erinevad teistes kahe istekoha poolest, mõeldud rendikeskustele ja teistele kasutajatele pikemate retkede sooritamiseks suurema seltskonnaga. Varustatud tagurpidikäiguga ja kallimad ka elektristarteriga. Hinnad 70 000--110 000 krooni.
    Töösaanid -- tugevdatud raamiga, kahekohalised, eest kaitseraua ja tagant veokonksuga, vedrustus suurendatud jäikusega. Suuskade vahe kitsam. Mõeldud metsas ja mujal raskendatud tingimustes liikumiseks, jahipidamiseks, metsaveoks või muudeks transporditöödeks. Hinnad 70 000--100 000 krooni.
    Peresaanid -- lihtsama ehitusega, väiksema võimsusega, kogupere saanid. Odavamad, just sellised, mida võib pidada suvilas või maakodus. Sobib loodusmatkadeks või laste suusamäkke üles vedamiseks. Hinnad 60 000--70 000 krooni.
    Lastesaan -- nelja- kuni kümneaastase lapse sõiduvahend. Lõbusõiduks või sõidu õppimiseks. Ohutuse tagamiseks ei liigu kiiremini kui 10--15 km/h. Toodab ainult Arctic-Cat nime Kittycat all. Hind 28 000 krooni.
    Võimsamad saanid sõidavad juba üle 200 km/h.
  • Hetkel kuum
Era- ja riskikapitali ühenduse juht: investeeringutest väljumisi napib, mure lahendamiseks pingutatakse
Investeeringute likviidsuse tagamiseks võtavad fondivalitsejad kasutusele uued strateegiad, kirjutab Eesti Era- ja Riskikapitali Assotsiatsiooni juhatuse esimees Kaari Kink.
Investeeringute likviidsuse tagamiseks võtavad fondivalitsejad kasutusele uued strateegiad, kirjutab Eesti Era- ja Riskikapitali Assotsiatsiooni juhatuse esimees Kaari Kink.
Nvidia tulemuste ärevas ootuses sulgusid USA indeksid õrnalt rohelises
Kui USA turud avanesid teisipäeval punases, siis päeva lõpuks jõudsid indeksid kergelt plussi: S&P 500 tõusis +0,27%, Dow 30 kerkis +0,2% ning Nasdaq edenes +0,22%.
Kui USA turud avanesid teisipäeval punases, siis päeva lõpuks jõudsid indeksid kergelt plussi: S&P 500 tõusis +0,27%, Dow 30 kerkis +0,2% ning Nasdaq edenes +0,22%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Kunman asus juhtima oma suures kahjumis joogiveefirmat
Pudelivee tootja Haage Joogid langes eelmisel aastal 1,9 miljoni euro suurusesse miinusesse ning firma juhatusse jäi vaid selle ainus omanik Vello Kunman.
Pudelivee tootja Haage Joogid langes eelmisel aastal 1,9 miljoni euro suurusesse miinusesse ning firma juhatusse jäi vaid selle ainus omanik Vello Kunman.
Modera juht: elektriautobuumil on pidurid peal
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Modera juht: elektriautobuumil on pidurid peal
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
DelfinGroup aktsiate avalik pakkumine: võimalus osta kasvava ettevõtte 8,3% dividenditootlusega aktsiaid
20. mail 2024 algas Läti finantstehnoloogiaettevõtte DelfinGroupi aktsiate avalik pakkumine. Baltimaade investorid saavad soetada kuni 26,4% DelfinGroupi aktsiatest 12,8% odavamalt võrreldes viimase kolme kalendrikuu keskmise aktsiahinnaga. Avalik pakkumine on suurim võimalus investeerida kasumlikku, kasvavasse ettevõttesse, millel dividenditulu on üks kõrgemaid Balti börsil – 8,3%.
20. mail 2024 algas Läti finantstehnoloogiaettevõtte DelfinGroupi aktsiate avalik pakkumine. Baltimaade investorid saavad soetada kuni 26,4% DelfinGroupi aktsiatest 12,8% odavamalt võrreldes viimase kolme kalendrikuu keskmise aktsiahinnaga. Avalik pakkumine on suurim võimalus investeerida kasumlikku, kasvavasse ettevõttesse, millel dividenditulu on üks kõrgemaid Balti börsil – 8,3%.
Setod protestivad: Koidula piiripunktis ootab sadu veokeid, riik tahab selle aga ööseks sulgeda
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.