Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas käituda kriisisituatsiooni sattudes
Raamatupidamine, kliendiinfo, toodete tellimine, hinnakalkulatsioonid -- need on arvutustehnikal toimivad äritegevuse tuiksooned, mida ähvardab ühel päeval krahh. Arvutivõrgu server, mis on juba paar aastat truult teeninud, seiskub äkki või on ta vargapoistele ette jäänud ja hoopis kadunud.
Kas ollakse selliseks situatsiooniks valmis või seiskub firma elu täielikult? Üsna tavaline vastus küsimusele on, et me ju teeme oma andmebaasidest varukoopiaid ning kasutame nüüd neid. Aga kui paljud arvutivõrkude administraatorid on üldse enne proovinud andmeid varulindilt taastada? Kas teatakse firmas, kaua see aega võtab.
Kõigepealt tuleks koostada plaan selle kohta, kes millega kriisisituatsioonis tegeleb. Siin sõltub palju firma arvutiinimeste ja hooldusfirma koostööst. Igal firmal peaks olema nimekiri oma ülesannete prioriteetidest. Näiteks taastame kõigepealt raamatupidajate töö, seejärel käivitame lao ja alles viimases järjekorras vaatame, et sekretär ka arvutil trükkida saaks. Hea oleks omada ka paberil ülevaadet erinevate programmide käivitusparameetrite ja kasutusõiguste kohta. Sest selline ülevaade arvutis ei aita -- mis ei tööta, see ei tööta.
Tavaliselt võtabki kõige rohkem aega programmide uuestiinstalleerimine varuarvutile ja tema parameetrite määratlemine. Andmebaaside sisu taastamine koopialt on selle kõrval pisiasi. Loomulikult tuleks enne suure pahanduse tekkimist kontrollida, kas koopialt taastatud andmebaase on üldse võimalik kasutada. Tegevusplaan tuleb läbi arutada ka hooldefirmaga. Lepitakse kokku, millised varuosad peavad olema kogu aeg saadaval hooldefirma laos, kui kaua võtab aega tellimine emafirmast jne. Kohe pärast rikke esialgset lokaliseerimist tuleb otsustada, kas asuda kiirelt riket parandama või tuleb vahepeal süsteemi töö taastada varuarvuti abil. Ka tuleb kokku leppida varuarvuti kättesaadavuses, selle parameetrites ning installeeritud tarkvaras.
Soovitan firmajuhtidel järele mõelda, millised firma protsessid arvutustehnikast sõltuvad ja kuidas on tagatud protsesside kulgemine tehnilise rikke korral.