«Võin teile teatada, et riigi osalus Creditanstaltis müüakse parima pakkumuse teinud osalejale, kelleks on Bank Austria,» ütles kantsler Franz Vranitzky, lõpetades koalitsioonivalitsuses teravaid pingeid tekitanud erastamisdraama, mis ähvardas kukutada vaevalt aasta ametis olnud valitsuse.
Seitse aastat väldanud Euroopa pikim erastamisprotsess kätkeb enamat kui pelgalt riigihõbeda müüki. Protsess tõi päevavalgele suured lõhed Austrias Teise maailmasõja lõpust kehtinud süsteemis, kus riigi majandus on ära jagatud sotsiaaldemokraatide ning konservatiivse rahvapartei vahel. «Proporzi» nime all tuntud süsteemi markantsemaid näiteid oli ka tihedalt konservatiivsete töösturitega seotud Creditanstalt, mis on seni kindlalt püsinud rahvapartei leeris.
Sotsiaaldemokraatide kontrolli all oleva Bank Austria poolt konservatiivsele pangale tehtud pakkumust ja väljavaadet kunagise Habsburgide perekonna panga langemisest «vasakpoolsete» kontrolli alla oli konservatiividel raske alla neelata.
Tänaseks on selge, et majanduse ning olulisemate institutsioonide selge joondumine poliitiliste eelistuste alusel on lõppemas. Esimesed lõhed tulid ilmsiks, kui needsamad kaks parteid ei jõudnud kokkuleppele eelarvekärbetes, mis pidid kindlustama Austriale koha Euroopa majandus- ja valuutaliidus. Austria majanduse avanemine ning ühinemine Euroopa Liiduga nõuab vana korra muutmist.
Eile sõlmitud tehingu järgi omandab Bank Austria seni riigile kuulunud 70 protsenti pearivaali hääleõiguslikest aktsiatest. Ka ülejäänud 30 protsenti on kavas aktsionäridelt üles osta. Samuti seab leping tingimuseks hetkel Viini linna ning osaliselt riigi kontrolli all oleva Bank Austria täieliku erastamise. Creditanstalt jätkab iseseisva pangana veel viis aastat.
Austria kahe juhtiva panga liitumisel tekkiva suurpanga varade koguväärtuseks kujuneb 1400 miljardit shillingit (126 miljardit dollarit). Riigi pankadest küllastunud jaepangandusturul tõuseb uus pank kindlaks liidriks. REUTER-ÄP
Seotud lood
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele