• OMX Baltic0,53%289,97
  • OMX Riga−0,16%875,23
  • OMX Tallinn0,39%1 831,03
  • OMX Vilnius0,45%1 132,24
  • S&P 500−0,29%6 101,24
  • DOW 30−0,32%44 424,25
  • Nasdaq −0,5%19 954,3
  • FTSE 100−0,73%8 502,35
  • Nikkei 225−0,07%39 931,98
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%102,75
  • OMX Baltic0,53%289,97
  • OMX Riga−0,16%875,23
  • OMX Tallinn0,39%1 831,03
  • OMX Vilnius0,45%1 132,24
  • S&P 500−0,29%6 101,24
  • DOW 30−0,32%44 424,25
  • Nasdaq −0,5%19 954,3
  • FTSE 100−0,73%8 502,35
  • Nikkei 225−0,07%39 931,98
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%102,75
  • 21.05.97, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Prantsusmaal süveneb valimiste-eelne skepsis

Arvamusküsitlused näitavad, et valimistel jääb tõenäoliselt võitjaks võimul olev paremtsentristlik koalitsioon, ehkki väiksema enamusega. Samas ei soovi kaks kolmandikku valijatest peaminister Alain Juppe jätkamist, pannes talle süüks nii range kokkuhoiupoliitika, rekordilise tööpuuduse kui kõrged maksud.
Prantslased on rahulolematud ega usalda ei valitseva koalitsiooni ega sotsialistide-kommunistide opositsiooni valimislubadusi. Nii kardetakse, et osa inimesi võib üldse mitte valida või anda hääle protestiks paremäärmuslastele.
Kaks aastat pärast Jacques Chiraci ametisseasumist lubadusega kuulutada sõda tööpuudusele on töötute arv tõusnud sõjajärgse aja rekordini, ulatudes 12,8 protsendini.
Majanduskasv on aeglane, elanikkonna ostuvõime stagneerunud ning maksukoorem tõusis mullu rekordilise 45,7% tasemele SKTst.
Enamik valijaid kahtleb, kas paremtsentristide lubadus palgafondi makse kärpida aitab hõivet suurendada ning ühisvaluuta kehtestamine majanduskasvu ja hõivet stimuleerib.
Niisama ebareaalseks peetakse sotsialistide lubadust luua juurde 700 000 uut töökohta ning lühendada töönädalat 39 tunnilt 35 tunnile palka alandamata.
Hoolimata sotsialistide liidri Lionel Jospini jõupingutustest anda parteile uus nägu ei ole valijad unustanud ega andestanud Francois Mitterandi aegset stagnatsiooni ning korruptsiooniskandaale, mis viis parem-tsentristid ülekaalukale võidule 1993. a parlamendivalimistel.
Prantsusmaa parteide vahelised eraldusjooned on küll hägustunud, kuid siiski selgemad kui USA vabariiklaste ja demokraatide või Briti Tööpartei ja konservatiivide vahel.
Jacques Chirac ja Alan Juppe on kindlalt mõista andnud, et nad ei kavanda Margaret Thatcheri stiilis reforme, vaid senise poliitika jätkamist, mis näeb ette järk-järgulise valitsusaparaadi vähendamise.
Nimelt soovib enamik valijaid tugevat, kaitsvat riiki ning ripub tugevalt riikliku tervishoiu- ja sotsiaalkindlustussüsteemi küljes.
«Milleks korraldada uued valimised ning reklaamida uut algust, kui jätkatakse sama poliitikat sama peaministriga eesotsas,» väljendas üks ärimees levinud arvamust.
Prantsuse sotsialistid on saanud innustust Tööpartei võidust Suurbritannias, kuid erinevalt Tony Blairist ei ole nad teinud radikaalset pööret vabaturu printsiipide poole.
Selle asemel on sotsid lubanud peatada France Télécomi ning kaitseelektroonikatehase Thomson CSFi erastamise ega poolda ka Air France'i erastamist.
Valitsuse senistele katsetele reformida avalikku sektorit või kahjumis riigiraudteed on vastatud ulatuslike streikidega. 24 päeva kestnud transporditööliste streik mullu sügisel sundis Jupped loobuma plaanist pikendada pensioniõiguslikku iga, ehkki ebapopulaarsed sotsiaalkindlustussüsteemi reformid siiski jätkusid. Juppe teenis kiiresti viienda vabariigi kõige ebapopulaarsema peaministri tiitli.
Oma «seaduslike õiguste» kaitseks on välja astunud konduktorid, lennundustöötajad, teenistujad, pangatöötajad jt. Mõnede vaatlejate hinnangul võivad vallanduda uued rahutused, kui Chirac peaks Alain Juppe tagasi nimetama. REUTER-ÄP

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.01.25, 10:38
Telereklaam on tõhus ka sotsiaalmeedia ajastul
Kuula uue turundussarja esimest saadet
Uue saatesarja „Password” avasaates sukeldume emotsionaalse turunduse maailma ning analüüsime, miks emotsioonid mängivad reklaamis ja meedias tihti ratsionaalsest lähenemisest suuremat rolli.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele