Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sohvrid põgenevad Tulikast
«Kui ma end ära ei toida, ei leia ma põhjust, miks edasi rabeleda,» ütleb anonüümseks jääda sooviv Tulika taksojuht. «Leidub ka paremaid jahimaid.»
Auto kasutamine maksab Tulika taksojuhile nüüdsest 45 krooni töötunni eest, pluss 1 kroon sõidetud kilomeetri kohta.
«Niisuguse süsteemiga ei ole võimalik sohvri ametit pidada,» kommenteerib taksojuht. Iga minuti tagant tõuseb käsi närviliselt kella vaatama, viimane meenutab aga, kui mitu krossi oled oma rahakotist jälle kaotanud, ütleb ta.
Kui arvestada kokku liisingu- ja logo maksed, bensiin ja autohooldus, tuleb autojuhil oma taskust välja käia kuni 15 000 krooni kuus. «See nõuab täielikku pühendumist, mis näiteks pere kõrvalt on võimatu,» nendib taksojuht.
Mõnedele juhtidele on välja pakutud ka uus, kindla kuumaksuga süsteem, mille alusel peab auto kasutaja maksma Tulikale 7500 krooni kuus, kuid kütus tuleb oma raha eest lunastada. «Saab näha, palju mulle nüüd raha kätte jääb,» ütleb taksojuht.
Tulika Takso juhataja Mati Saar nõustub, et võrreldes teiste taksofirmadega on uus kord Tulikas tunduvalt karmim. «Info äraminekust on ka minul, aga me ei karda massilisi lahkumisi,» lisab ta. Saare väitel ei baseeru Tulika tulukus «viina- ja vorstirallile» tulevatel Soome turistidel, vaid lepingute ja kliendikaardi süsteemiga kinnistatud stabiilsel klientuuril.
Saar räägib, et varem võttis Tulika endale taksojuhist tunduvalt rohkem riske. Sageli istusid nad kuskil äärelinnas, tahtmata sõita, sest sõidetud tee eest pidi maksma, põhjendab Saar aja järgi auto rentimise süsteemile üleminekut. «Tunnitasule lisanduv sümboolne kilomeetri hind on kehtestatud, et sõidukit efektiivselt kasutataks,» ütleb Saar.
E-Takso ASi juhatuse esimees Guido Mandre räägib, et paljud Tulika taksojuhid on avaldanud soovi neile tööle tulla, kolm neist on hiljuti ka võetud.
Esra KO OÜ juhataja Heiti Kross väidab, et ka nende juures on mitmed Tulika taksojuhid maad kuulamas käinud.
«Paljud tuleksid kohe, kuid neid hoiab kinni lepingujärgne kahekuuline etteteatamise tähtaeg,» räägib Kross. Tema andmetel tuleb selle rikkumise korral lahkujal Tulikale hüvitada 7000 krooni, mis mitmedki juhid mõtlema paneb.
Krossi ütlusel võivad Tulika töösüsteemide juures vastu pidada veel vaid need, kellel on kindel klientuur ja oma kindlad kohad, mis tagavad neile töö. «Kellel see puudub, neil on kindlasti suured probleemid,» lisab ta.