Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pankrot sõltub omanikust ja juhist
Eelmisel esmaspäeval kuulutati välja ekspedeerimisfirma AS Tähven pankrot. Bilansi järgi 1,7 miljonit krooni võlgu oleva firma omanik ja tegevjuht Margus Tammest väidab, et tema on pankrotis vaid süütu firma kaotanud kannataja ning jätkab ekspedeerimisäris uue ettevõttega MT & Transport.
11 aastat Viru hotellis autojuhina ning hiljem Baltspedi juhtkonnas töötanud Margus Tammest hakkas ühisäri ajama valede kaaslastega. Ta asutas Tähveni 1996. a koos Baltspedi kolleegi Andres Oro ja Rain Raimoga -- üks teda ei usaldanud, teine pettis.
Kahtlustatakse, et Tammest ajas segi enda ja firma rahakoti. Andres Oro otsustas oma Tähveni osaluse Tammestile müüa, kui viimane asus Baltspedi direktori kohalt Tähveni direktoriks. «Meie äritegemises olid mõningased teisitimõtlemised,» kommenteeris Oro oma loobumist Tähvenist. Erinevalt saadi aru näiteks sellest, mida kanda firma kuludesse ja mis on isklikud kulud. Ka Baltspedi praegune juhatus uurib Baltspedi raha kasutamist Margus Tammesti juhtimise ajal. Esialgu pole midagi taunimisväärset suudetud tõestada.
Tammesti teine äripartner Rain Raimo osutus aga ise petiseks. Kohe pärast Oro müüs oma aktsiad Tammestile ka Rain Raimo (mõlema osaluse müügi kohta on olemas dokumendid, kuid muudatused on äriregistris siiani tegemata).
Tammest sai firma ainuomanikuks. Paraku oli firma varanduses toimunud eelnevalt oluline muudatus. Raimo oli müünud ka Mercedese veoki, mis oli tema osa firma algkapitalis. Raha jättis ta endale ja on praeguseni sellega kadunud.
Tammest peabki tema seljataga tehtud automüüki paarisajatuhandese võla ja sellest tuleneva pankroti peapõhjuseks. Paraku on pankrotihaldur Tiina Miti andmetel Tähveni bilansi järgi võlausaldajate nimekiri kaks lehekülge ning 10 000--30 000kroonised võlad annavad Tähveni koguvõlaks 1,7 miljonit krooni. Mitt on nõus, et firma põhjamineku üheks põhjuseks oli kolmeveokilisest masinapargist ühe veoki mahamüümine. Kui puuduvad tootmisvahendid, on raske ka toota. Kuid on küsitav, kas nii pikk võlglaste nimekiri saab tekkida ühe auto müügist.
Andres Oro arvates võis pankroti põhjustada firma liiga suured ülalpidamiskulud. Paljud ekspedeerijad lasevad ennast petta suurest käibest. Tegelikult peab ekspedeerija maksma enamiku kliendilt saadud rahast edasi vedajatele.
Kuigi Tammesti osa pankrotis selgub menetluse käigus, ei piirdu see firma ainuomaniku ja tegevjuhi puhul kindlasti vaid süütu kannataja rolliga. Osta kokku firma aktsiad, kontrollimata, palju on firmal vara järel, ning jätta osaluse muutumine äriregistris registreerimata -- see viitab hoolimatusele, mille eest ei ole kaitstud Tammesti edaspidisedki äriettevõtmised.