Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Leppetrahv sunnib vedajat pingutama
Fagel ei hakanud ekspedeerijalt hilinemise eest trahve nõudma, sest transpordifirma oli nende pikaajaline koostööpartner. Tavaliselt pääsevad transpordifirmad oma klientide käest terve nahaga tänu kliendi taipamatusele nõuda veolepingusse leppetrahve veo viibimise eest.
Transpordis on välja kujunenud trahvimäär 200--250 Saksa marka ööpäevas. Sellist määra kasutatakse nii klientide puhul, kes ei jõua kaupa laadimiseks valmis panna, tekitades sellega veokile lisaseisuaega, kui ka veofirmade puhul, kes ei suuda koormat kokkulepitud ajaks kohale toimetada.
Tänu leppetrahvile pidi ehitusmaterjalide hulgifirma Vipex kokkulepitust nädal hiljem Soomest kohalejõudnud koorma 11 000kroonise veotasu asemel transpordifirmale ainult paartuhat krooni maksma.
Trahvid veolepingus sunnivad ekspedeerijat otsima veovõimalusi teiste transpordifirmade kaudu ka siis, kui endal veovõimalus ära langeb. Kui õigeaegne veovõimalus jääbki leidmata, on klient kaitstud vähemalt otsese tarne hilinemisega seotud materiaalse kahju eest.
Fikseerimata ooteaja tasumäära tingimus jätab automaatselt kehtima CMR-konventsiooni, mille järgi ei saa veo tellija nõuda hüvitust, kui vedaja on kauba kohale toimetanud vähemalt 30 päevaga.
Meie oleme tavaliselt lepingus ettenähtud leppetrahvi välja nõudnud. Kõige selle aluseks on muidugi vedajaga sõlmitud veoleping. Paljude ettevõtjate veod aga põhinevad tihti suusõnalistel kokkulepetel, mis kehtivad senikaua, kuni neist kinni peetakse.
Veolepingus trahvide määramisel lähtume sellest, millised on meie klientide trahvid Vipexile, kui me tarnega hiljaks jääme. Praegu on välja kujunenud, et ooteajal maksab ööpäev 200 Saksa marka.
Vedajatega, kes pole nõus leppetrahve lepingusse sisse võtma, me koostööd ei tee. Kuid trahvide määratlemisega nõustuvaid vedajaid pole raske leida. Meie lepinguvorm on väikeste parandustega töötanud juba kolm aastat.
Kas me iga hilinemise korral trahvi välja nõuame, sõltub ka vedajast. Pikaajalise koostöö puhul ei hakka me seda trahvi täie rauaga nõudma. Kui on aga näha, et ekspedeerimisfirmas meie koormaga keegi ei tegele ja probleemide tekkimisel ei soovita meiega suhelda (vajalik inimene on alati kas koolitusel või lihtsalt kadunud), siis rakendame kindlasti leppetrahvi võimalust.
Veo tellija peab täpselt vormistama veolepingu. Sinna saab sisse panna ka leppetrahvid.
Loomulikult ei tule ükski ekspedeerija vabatahtlikult kliendile leppetrahve pakkuma. Kui aga klient nõuab, siis meie paneme need sisse.
Ekspediitor sanktsioneerib ka kliendi eksimused -- kui laadimisaegadest ei peeta kinni jne. Reeglina tulevad samasugused sanktsioonid ka kliendi poolt transpordifirmale. Kui need jäetakse veolepingus fikseerimata, siis toimub kõik seaduse ehk CMR-konventsiooni järgi. CMR-konventsiooni järgi on transpordifirmal õigus vähemalt kuu aega kaupa kohale toimetada ilma, et kellelgi oleks alust midagi nõuda. Nõudmisteks peab klient eritingimused lepingus alati eelnevalt ära märkima.
Leppetrahvide maksmise vältimiseks peab ekspediitor, kui tunnetab, et asi on imelik, või kardab, et midagi võib puusse minna, kliendile andma pikema veoaja. Mina jätan reeglina sellisel puhul varuks kaks päeva. Kunagi ei tea, milline on olukord piiridel.
Meie autod on sõitnud ka poole koormaga, kuid veo ärajätmisega firmamärki ei riku.