Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Brand ja kaubamärk
Sageli aetakse segamini mõisted kaubamärk ja brand, kuigi neil on suured erinevused:
- kaubamärgiks võib olla nimi, termin, sümbol, kujundus või nende kombinatsioon eristamiseks konkurentidest;
- brand on kontseptsioon, mis kätkeb endas funktsionaalseid kasusid, lisaväärtust ja lubadust, mida mõned tarbijad väärtustavad piisavalt, et tema peale raha kulutada, ehk brand- on n-ö lubadusemärk.
Peale materiaalsete atribuutide, nagu toode, pakend ja hind, omab brand ka mittemateriaalseid atribuute: nimi, logo, pakendi kujundus, maine ja personaalsus. Brand'i ehk margitoote peamised funktsioonid on:
- identifitseerida toode/teenus, määratleda margitoote füüsiline olemus;
- eristada toode/teenus kuvandiliselt koos lisaväärtuse lisamisega, st eristades margitoode konkurentidest psühholoogiliselt.
Niisiis, brand ei eksisteeri füüsiliselt -- see on pigem kujutlus. Brand'i ehitamine on kujutluse valitsemine.
Autor: Ants Lusti