Brand ja kaubamärk
Sageli aetakse segamini mõisted kaubamärk ja brand, kuigi neil on suured erinevused:
- kaubamärgiks võib olla nimi, termin, sümbol, kujundus või nende kombinatsioon eristamiseks konkurentidest;
- brand on kontseptsioon, mis kätkeb endas funktsionaalseid kasusid, lisaväärtust ja lubadust, mida mõned tarbijad väärtustavad piisavalt, et tema peale raha kulutada, ehk brand- on n-ö lubadusemärk.
Peale materiaalsete atribuutide, nagu toode, pakend ja hind, omab brand ka mittemateriaalseid atribuute: nimi, logo, pakendi kujundus, maine ja personaalsus. Brand'i ehk margitoote peamised funktsioonid on:
- identifitseerida toode/teenus, määratleda margitoote füüsiline olemus;
- eristada toode/teenus kuvandiliselt koos lisaväärtuse lisamisega, st eristades margitoode konkurentidest psühholoogiliselt.
Niisiis, brand ei eksisteeri füüsiliselt -- see on pigem kujutlus. Brand'i ehitamine on kujutluse valitsemine.
Autor: Ants Lusti