Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarbuse väärtus seisneb turuosas ja kinnisvaras
Tarbuse eelmise aasta kahjum oli ligi 11 miljonit krooni ja ettevõttel on kütusefirmadele kütuse eest võlgu ligi 10 miljoni krooni eest.
«Tegelikku müügitulemust ei mõjuta võlad, vaid saadav turuosa,» märkis Tarbuse juhatuse aseesimees Valter Keis. Tarbuse turuosa kaugliinide osas on ligi 14%, Tarbusele kuulub ettevõtte enda hinnangul ligi pool Tallinna--Tartu bussiliini turuosast.
99,5% Tartu linnavalitsusele kuuluva Tarbuse aktsiate alghind on 1,7 mln krooni.
Tartu abilinnapea Kaarel Sahki sõnul lähtus linnavalitsus alghinna määramisel konservatiivsuse põhimõttest ja auditeeritud bilansist. «Kui arvata kokku Tarbuse omahind ja ostjalt nõutavad pangagarantiid, tuleb ettevõtte hinnaks vähemalt 10 miljonit krooni, rääkimata muudest kohustustest,» nentis Sahk.
Tarbuse aktsiatest on teiste seas huvitatud AS Sebe, kelle turuosa Tallinna--Tartu liinil on peaaegu võrdne Tarbuse omaga.
Sebe juhatuse esimees Toivo Leht ütles, et Tarbus on väga kehvas seisus, sest juhtkond on sooritanud liialt kõrge riskiga tehinguid. Lehe sõnul on Sebe osalusest küll huvitatud, kuid 11 miljoni kroonine kahjum paneb järele mõtlema.
ASi MootorReis juhatuse esimees Hugo Osula hinnangul võib Tarbuse ostjat ähvardada pankrot, sest lisaks võlakoormusele tuleb uute busside soetamisse investeerida veel üle 25 mln krooni.
Kuid Osula lisas, et ka MootorReisil on kavas Tarbuse enampakkumisel osaleda. Osula sõnul teeb Tarbuse ahvatlevaks ka hea asukoht, mille tõttu on ettevõttest huvitatud kinnisvarafirmad.
Tarbusil on 20% osalus Emajõe Ärikeskuse ASis, ülejäänud 80% kuulub Estikole. Tarbuse müügiga erastab linn lõplikult seega ka ärikeskusele kuuluva bussijaama.
«Imelik tundub see, et linn oma 3,6 miljonit krooni väärt osalust Emajõe Ärikeskuses enne Tarbuse müüki välja ei võtnud,» ütles ASi Estiko juht Kalju Hellenurm. «Ma kahtlen, et varsti on see 20% osalus mingi kolmanda firma omandis.»
Tarbuse omanikevahetus võib kaasa tuua ligi 200 töötaja vallandamise. Osaluse ostu-müügitingimused kohustavad uut omanikku tagama kolme aasta jooksul pärast lepingu sõlmimist tööhõive praegusest viiesajast töötajast vähemalt kolmesajale ja jätkama tegevust bussiettevõttena viie aasta jooksul. Tingimustes ei ole öeldud, mis mahus peab vedu toimuma.
Autor: Anu Jürisson