• OMX Baltic−0,38%292,1
  • OMX Riga−0,09%889,93
  • OMX Tallinn−0,39%1 856,17
  • OMX Vilnius−0,25%1 135,09
  • S&P 5000,64%5 675,12
  • DOW 300,85%41 841,63
  • Nasdaq 0,31%17 808,66
  • FTSE 1000,56%8 680,29
  • Nikkei 2251,34%37 898,2
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,1
  • OMX Baltic−0,38%292,1
  • OMX Riga−0,09%889,93
  • OMX Tallinn−0,39%1 856,17
  • OMX Vilnius−0,25%1 135,09
  • S&P 5000,64%5 675,12
  • DOW 300,85%41 841,63
  • Nasdaq 0,31%17 808,66
  • FTSE 1000,56%8 680,29
  • Nikkei 2251,34%37 898,2
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,1
  • 08.06.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jälgi Incotermsi kuldreegleid

Rahvusvaheline kaubanduskoda (ICC) on koostanud Incotermsi tarneklauslite kasutajale kuldreeglite nime all kontroll-lehe, mille järgimine võimaldab vältida tüüpvigu, mida «Incoterms 90» kasutamisel on tähele pandud.
1. Lepingusse Incotermsi tarneklauslit inkorporeerides kasuta kindlat formuleeringut, nt: FCA Tallinn Incoterms 1990. Alati lisa tarneklauslile sõnad: Incoterms 1990
2. Oma kättesaadavana Incotermsi täistekst rahvusvahelise kaubanduskoja originaalväljaandena.
- FAS -- Free Alongside Ship;
- FOB -- Free On Board;
- CFR -- Cost and Freight;
- CIF -- Cost, Insurance and Freight;
- CPT -- Carrige Paid To (named place);
- CIP -- Carrige and Insurance Paid to (named place);
- DAF -- Delivered At Frontier;
- DES -- Delivered At Frontier;
- DEQ -- Delivered Ex Quay;
- DDU -- Delivered Duty Unpaid;
- DDP -- Delivered Duty Paid;
Tea, et tarneklauslid FOB Airport ja FOR/FOT on asendatud üldisema tarneklausliga FCA. Väldi teisi mittestandardseid variante, nagu franco named place, free named place või C&F.
4. FAS, FOB, CFR, CIF, DES, ja DEQ kehtivad ainult laevaveol. Neid tarneklausleid tuleb kasutada ainult traditsioonilisel mereveol, st kaupade puhul, mida laaditakse üle laeva reelingu. Muudel juhtudel tuleb ka laevaveol kasutada kõigi veoviiside universaalklausleid: EXW, FCA, CPT, CIP, DAF, DDU ja DDP.
5. Pea meeles, et Incoterms on mõeldud kasutamiseks müügilepingus müüja ja ostja vahel, mida ei tohi segi ajada kaasneva veolepinguga müüja (ostja) ja vedaja vahel. Müügilepingu pool, kes sõlmib veolepingu, peab andma vedajale täpse juhise müügilepingus valitud tarneklausli kohta, et vältida lahknevusi müügi- ja veolepingu vahel.
6. Lisaks Incotermsi tarneklauslile tuleks täpsustada:
- kuidas tarne täpselt toimub, eriti kes peab kauba peale ja kes maha laadima;
- milline on kindlustuskate, mida soovid; kust ja millal kindlustus algab ja kus ning millal lõpeb;
- millised on erinõuded transpordi osas (külmutuskonteinerid, dekil mitte vedada jms);
- hoolitse, et müügilepingus oleksid vääramatu jõuga asjaolude, vastutusest vabastuse ja tähtaja pikenduse klauslid juhul, kui vastutad impordi tollipuhastuse eest ja tarnekoht on sihtriigi sisemaal;
7. Pea meeles, et tarneklauslite CFR, CIF, CPT ja CIP puhul läheb vastutus kauba eest müüjalt ostjale mitte kauba saabumiskohas, vaid lähtekohas ekspordimaal.
Autor: Tiit Tammemägi

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele