Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Toll vajab ajapikendust
Tolliamet taotleb rahandusministrilt nädal aega kehtinud kauba ajutise ladustamise korra muutmist 10. jaanuarini 2000. Tallinna tolliinspektuuri juhataja Toomas Udu ütles, et eile Siim Kallasele tehtud ettepaneku sisu on selles, et impordideklaratsiooni alusel võiks firma aastavahetuseni ladustada saadava kauba oma territooriumil.
«Praegu kehtiv tolliseadus näeb ette, et kui deklaratsiooni on teinud tollimaakler, siis tuleb kaup viia tolliterminali,» selgitas Toomas Udu. «See tõi aga tolliterminalidele kaasa suure koormuse, seepärast leidsime, et tuleks ajutiselt lubada tollimaakleri tehtud deklaratsioonide alusel kauba ladustamine ettevõtte enda laos.»
Inspektuuri juhataja tunnistas, et paljudel tolliterminalidel on juba praegu raskusi kaubavoogudega toime tulemisega ja aasta lõpp suurendab järjekordi veelgi. «Jaanuaris, kui kaubakogused langevad poole võrra, võiks tegutsemist seaduse järgi uuesti katsetada,» lausus Udu.
Toll on ka praegu juba mõnel puhul vaadanud uuele tolliseadusele läbi sõrmede, sest tekkinud kaos ei võimalda seadust järgida. «Me lubame juba piiratud hulgal maakleri tehtud deklaratsiooniga kaupa ettevõtte lattu viia,» ütles Udu. «See on täiesti omavoliline tegevus ja selle eest võib karistada saada.»
Rahandusministeeriumi tollitalituse juhataja Marek Uusküla ei olnud eile veel tolliameti taotlusest rahandusministri määruse peatamise kohta midagi kuulnud. «Tolliseadus ütleb, et ajutisel ladustamisel olevat kaupa võib hoida ainult tolliterminalis või tolli poolt aktsepteeritud hoiukohas,» kinnitas Uusküla. «Mujal seda teha ei saa, nii ütleb seadus.»
Uusküla väitis, et midagi katastroofilist tollis lahti ei ole. «Eks iga reformiga käi kaasas ka teatud tagasilöögid, aga midagi väga hullu lahti ei ole,» sõnas ta.
«Praegusest süsteemist loobumine oleks kindlasti tagasiminek ja see pole enam võimalik, sest seadus on vahepeal muutunud,» märkis Uusküla.
Kauba tolliterminali suunamine on muutnud impordi senisest mitu korda kallimaks, eriti väikeettevõtjatele, kes veavad kaupa väikeste partiidena ja kellele on kauba ladustamistasu märgatav lisakulu.
Ettevõtja Endel Linask, kes veab Soomest töö tarbeks korraga vaid paar rulli spetsiaalset joonispaberit, on välja arvutanud, et paberi maaletoomine maksab senise 660 krooni asemel nüüd 1400 krooni.
«Selle muudatusega suretatakse välja väikesed vedajad,» kurtis Linask. «Isegi kui toon sisse 1500 krooni maksva koopiamasina varuosa, mis mahub peopessa, siis suunatakse ka see tollilattu.»
Liimainet importiva firma omanik Tõnis Kukk sai eelmise nädala alguses Eestisse saabunud auto tollist kätte alles eile lõunal, nii kaua oli aega võtnud deklaratsiooni vormistamine. Kukk ei ole veel kokku arvestanud kahju, mida tolliseisak talle tõi.
Ekspedeerimis- ja transpordifirma Arco Transport juhatuse liige Andrus Kuusk ütles, et tolliprobleemide tõttu seisid vahepeal kõik firma kümmekond kaubaautot tööta. Ühe auto liisimise eest tuleb nädalas maksta umbes 21 000 krooni, millele lisanduvad kindlustusmaksed, autojuhtide ja remondimeeste palgad.
Ühte kaubaautosse mahub kuni 33 alust, kogu partii peale- ja mahalaadimine maksab kokku mitu tuhat krooni. Kuusk ütles, et on esimesed arved selle kohta oma klientidele juba esitanud. «Ei tea, kas nad maksavad kinni,» oli ta ebalev.
Hulgimüügifirma AbeStock logistika divisjoni asejuhataja Alar Väärtmaa ütles, et firma pole veel rahalist kahju kandnud, kuid peaks juba maksma transpordifirmadele trahvi.
ASi Renewo tolliterminalist kinnitati eile, et ladu ei suuda nii palju ladustada, kui on neile suunatud imporditavat kaupa. «Oleme sunnitud paljudele ettevõtjatele ära ütlema, sest meil ei ole nende kaupa kuhugi panna,» rääkis Renewo juhatuse esimees Heiki Eichhorn.
Eile ütles juba mitmendat korda üles tolliameti Tallinna piirkonna server. ASYCUDA arvutiprogrammi rikete tõttu on pandud proovile ka tolliametnike kannatus.
Viimasel nädalal on tollitöötajate päevad veninud kella kümneni õhtul ja nad on sunnitud töötama ka nädalavahetusel.
Samal teemal Äripäevas ilmunud:
05.11.99
04.11.99
03.11.99
02.11.99
22.10.99
Autor: Henrik Ilves