Esmaspäeval erastamisagentuuris tööd alustav Eesti Raudtee erastamisnõustaja GIBB Ltd projektidirektor Brian Arrowsmith sai eile Jürgensonilt ülesande valmistada ette 51--66 protsendi raudtee-ettevõtte aktsiate müük koos investeerimiskohustusega.
Jürgensoni nõunik Andrus Villem ütles, et valitsus soovib säilitada osalust Eesti Raudtees poliitilistel põhjustel. «Me ei taha kaotada kontrolli riigile olulise infrastruktuuri ettevõtte üle,» lisas ta.
«Erastamiseks ettevalmistatavad tingimused peavad silmas pidama strateegilist investorit, kellel on raudteeäris pikaajaline rahvusvaheline tegutsemiskogemus,» ütles Arrowsmith. «Peame tagama, et erastaja oleks tingimata erakapitalil põhinev ettevõte.»
Arrowsmithi sõnul pole välistatud Paldiski--Tallinna raudteeliini eraldamine Eesti Raudtee varast, mida taotleb endale Edelaraudtee erastamiskonkursi võitnud Suurbritannia ettevõte GB Railways. Samuti võidakse eraldada Tallinna lähiümbrust teenindav elektriraudtee, mille linnapea Jüri Mõis soovib ühendada trammipargiga ja muuta linna transpordiettevõtteks.
Eesti Raudtee peadirektor Parbo Juchnewitsch ütles, et ta ei poolda Eesti Raudtee tükeldamist enne erastamist, sest ei pea seda kasulikuks.
«Tallinna--Paldiski lõigul saavad opereerida kõik soovijad,» lausus ta. «Kuid ma ei saa nüüd õieti aru, kas GB Railways kavandab Edelaraudteega reisijatevedu või kavatseb hakata kaubavedajaks.»
Juchnewitschi sõnul on ettevõtte tükeldamise ideed liiga toored ning kantud selgest ärihuvist, et neid praegu tõsiselt arutada.
Arrowsmith ütles, et ta on valmis nõuannet koostades arvesse võtma kõikide ostust huvitatute seisukohti. «Juba kolmapäeval USAs lennukile istudes pöördus lennujaamas meie poole kaks ärimeest kumbi oma initsiatiivil, kes tundsid huvi Eesti Raudtee erastamise vastu,» selgitas Arrowsmith. «Oleme koostööks huvilistega avatud.»
GIBB Ltd on 1922. aastal Suurbritannias asutatud konsultatsioonifirma, mille tegevusvaldkond on nõustamine finants-, keskkonnakaitse, transpordi, kaitse ja tsiviilehituse alal.