Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sama kaubamärgiga saab kaitsta viina ja vett
Viimasel ajal on palju kära tekitanud ühe alkoholtooteid tähistava tuntud kaubamärgi võimalik registreerimine ka alkoholivabadele jookidele. Ollakse seisukohal, et selle kaubamärgi registreerimine alkoholivabadele jookidele oleks ebaeetiline. Tekib küsimus, kas nii soovitakse piirata tuntud kaubamärkide omanike võimalust kaitsta märki laiemalt ja karistada neid selle eest, et nad on palju vaeva näinud kaubamärgi ülestöötamisel?
Selline suhtumine pole mujal maailmas levinud. Ollakse seisukohal, et mida tuntum on kaubamärk, seda haavatavam see on, seega tuleb leida rohkem võimalusi selle laiemaks kaitsmiseks. Nii on kaitsnud oma kaubamärgid Eestis ja mujal paljudele eri kaupadele ja teenustele tuntud märkide Martini, Hennessy, Metaxa, Marlboro, Nike, Coca-Cola omanikud. Samas teame, et need märgid on tuntud vaid kindlate toodete tähistamisel.
Vahel pole laiema kaitse taotlemine seotud sooviga märki laiemalt kasutada, kuigi kaubamärgiseadus sellise kohustuse märgiomanikule paneb. Seaduse § 18 lg 1 sätestab, et omanik on kohustatud märki kasutama neil toodetel, millele märk registreeritud on. Samas saavad selle kohustuse täitmise üle kontrolli teostada vaid huvitatud isikud, esitades märgi registreerimise kehtetuks tunnistamise kaebuse apellatsioonikomisjonile. Kaebajad peavad põhjendama ka huvitatust, st selgitama, miks vaidlusaluse kaubamärgi kasutamata jätmine toodetel nende õigusi piirab.
Tuntud kaubamärkide registreerimine toodetele ja teenustele, millel omanik seda kasutada ei taha, on tingitud vaid soovist saada kindlust ja õigust keelata teistel kasutamast sarnast kaubamärki sama- või ka eriliigilistel toodetel. Sest sageli üritavad teised ettevõtted leida võimalusi jäljendada tuntud kaubamärki oma kaubamärgi kujundamisel. See võib mõjutada tarbija valikuid. Kannatajaks jääb tuntud kaubamärgi omanik, kes on suuri summasid investeerinud oma märgi ülestöötamisse, samuti tarbija, kes toodete valikul võib olla eksitatud sarnastest märkidest.
Kas mõni tarbija on Saku Vischy`it ostnud õlle pähe või vastupidi? Arvatavasti mitte. Ei tohiks alahinnata tarbijat, kes valikuid tehes ei lähtu üksi kaubamärgist, vaid ka toote kirjeldusest, pakendist. Kui teatud tootega (nt viin) tuntud kaubamärgi omanik plaanib turule tulla teist liiki tootega sama kaubamärgi all, annab ta tavaliselt sellest tarbijale teada.