• OMX Baltic−0,49%299,81
  • OMX Riga−0,19%891,79
  • OMX Tallinn−0,23%2 063,95
  • OMX Vilnius0,32%1 203,4
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,37%8 807,56
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,13
  • OMX Baltic−0,49%299,81
  • OMX Riga−0,19%891,79
  • OMX Tallinn−0,23%2 063,95
  • OMX Vilnius0,32%1 203,4
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,37%8 807,56
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,13
  • 10.12.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sama kaubamärgiga saab kaitsta viina ja vett

Viimasel ajal on palju kära tekitanud ühe alkoholtooteid tähistava tuntud kaubamärgi võimalik registreerimine ka alkoholivabadele jookidele. Ollakse seisukohal, et selle kaubamärgi registreerimine alkoholivabadele jookidele oleks ebaeetiline. Tekib küsimus, kas nii soovitakse piirata tuntud kaubamärkide omanike võimalust kaitsta märki laiemalt ja karistada neid selle eest, et nad on palju vaeva näinud kaubamärgi ülestöötamisel?
Selline suhtumine pole mujal maailmas levinud. Ollakse seisukohal, et mida tuntum on kaubamärk, seda haavatavam see on, seega tuleb leida rohkem võimalusi selle laiemaks kaitsmiseks. Nii on kaitsnud oma kaubamärgid Eestis ja mujal paljudele eri kaupadele ja teenustele tuntud märkide Martini, Hennessy, Metaxa, Marlboro, Nike, Coca-Cola omanikud. Samas teame, et need märgid on tuntud vaid kindlate toodete tähistamisel.
Vahel pole laiema kaitse taotlemine seotud sooviga märki laiemalt kasutada, kuigi kaubamärgiseadus sellise kohustuse märgiomanikule paneb. Seaduse § 18 lg 1 sätestab, et omanik on kohustatud märki kasutama neil toodetel, millele märk registreeritud on. Samas saavad selle kohustuse täitmise üle kontrolli teostada vaid huvitatud isikud, esitades märgi registreerimise kehtetuks tunnistamise kaebuse apellatsioonikomisjonile. Kaebajad peavad põhjendama ka huvitatust, st selgitama, miks vaidlusaluse kaubamärgi kasutamata jätmine toodetel nende õigusi piirab.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tuntud kaubamärkide registreerimine toodetele ja teenustele, millel omanik seda kasutada ei taha, on tingitud vaid soovist saada kindlust ja õigust keelata teistel kasutamast sarnast kaubamärki sama- või ka eriliigilistel toodetel. Sest sageli üritavad teised ettevõtted leida võimalusi jäljendada tuntud kaubamärki oma kaubamärgi kujundamisel. See võib mõjutada tarbija valikuid. Kannatajaks jääb tuntud kaubamärgi omanik, kes on suuri summasid investeerinud oma märgi ülestöötamisse, samuti tarbija, kes toodete valikul võib olla eksitatud sarnastest märkidest.
Kas mõni tarbija on Saku Vischy`it ostnud õlle pähe või vastupidi? Arvatavasti mitte. Ei tohiks alahinnata tarbijat, kes valikuid tehes ei lähtu üksi kaubamärgist, vaid ka toote kirjeldusest, pakendist. Kui teatud tootega (nt viin) tuntud kaubamärgi omanik plaanib turule tulla teist liiki tootega sama kaubamärgi all, annab ta tavaliselt sellest tarbijale teada.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 22 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele