Selles on küsimus ? või vähemalt üks hulgast küsimustest Eesti Draamateatri uuslavastuses ?Kopenhaagen?, mille Vanalinna Muusikamajas tõi välja Mikk Mikiver.
Autor Michael Frayn on eesti teatrivaatajale tuttav eelkõige hoogsal situatsioonikoomikal põhineva näidendi ?Lavalised segadused? (Noises off) kaudu. ?Kopenhaagen? on aga staatiline, samas meisterlikult komponeeritud ja haarav tekstidraama kahe juhtiva tuumafüüsiku Niels Bohri ja Werner Heisenbergi ning Bohri abikaasa Margarethe kohtumisest II maailmasõja aegses Kopenhaagenis. Miks Heisenberg oma õpetaja üles otsis ning millest mehed omavahel rääkisid, on tänini saladuseks jäänud, seega on näidend üks kujutlus sellest, mis võis toimuda.
Mõlemad teadlased olid seotud tuumapommi loomisega ? Heisenberg Saksamaa, Bohr USA uurimisrühmas. Nende iga sammu jälgiti mõlemalt poolt suurima tähelepanuga, seetõttu kannab jutuajamine eelkõige ettevaatlikkuse hämarat pitserit, millest aeg-ajalt murrab läbi kahe ideekaaslase, õpetlase ja sõbra päikeseline rõõm taaskohtumisest kõigi asjaolude kiuste.
Vanalinna Muusikamaja romantiline saal küdeva kaminaga on näidendi jaoks igati sobiv paik. Näitlejaid ja publikut eraldav ruum on ahtake, osaliste iga pilk, tunde- ja mõttevirvendus niisiis nauditavalt peo peal. Tabasin end etenduse ajal siira vaimustusega sukeldumas kohati kaelamurdvalt keerukasse ja füüsikaterminitest tiinesse tekstimassiivi, elades eneselegi ootamatult täie keskendumisega kaasa aatomituuma lõhustumise imetabasele protsessile.
?Kopenhaagenit? võib julgelt soovitada eeskätt nõudlikumale teatrihuvilisele, kes oskab ja maldab nautida head psühholoogilist näitlejateatrit ning keskmisest üksjagu tihedamat lavateksti.
Autor: Reet Weidebaum
Seotud lood
Küberründed sagenevad
Viimastel aastatel on pangateenused liikunud hoogsalt digilahenduste suunas. SEB ettevõtete segmendijuhi Maarja-Maria Aljase sõnul kasutab juba pea pool äriklientidest lisaks internetipangale ka mobiilipanka ja erinevaid pangaliideseid.