Äripäeva arvates on Euroopa oma kõrge maksukoormaga selgelt ummikus, samasugusesse tupikusse ei maksa Eestil ronida.
Soome kui meie lähim naaber ja suurim kaubanduspartner on iseendaga väga rahulolematu. Ettevõtjad ei taha enam olla lojaalsed Soome riigile, makstes 29protsendilist ettevõtte ja kuni 59protsendilist üksikisiku tulumaksu. Mõtted lähevad peakorterite ja tootmisüksuste ärakolimise peale, sealhulgas Eestisse.
Kindlasti ollakse kursis siinsete arengutega, kus ettevõtte investeeringute tulumaks puudub ja füüsiliste isikute maksumäär on ühetaoline. Norras ja Taanis kukkusid pikka aega valitsenud sotsiaaldemokraadid, kes on ühiskonnas peamised maksukoorma tõstmise pooldajad. Aga praegusel hetkel pole nende ideed õnneks populaarsed.
Seepärast võib Soome (ja Euroopa laiemalt) oma rahulolematusega Eestit tänuväärselt abistada. Et maksude alandamise teema on teravalt päevakorral, teeb see maksukoormuse tõstmise jutu Eestis ebapopulaarseks. Seni on ju Mõõdukate, Rahvaliidu ja Keskerakonna üks argumente olnud, et rikastes riikides on kõrged maksud. Väide on ainult osaliselt õige. USAs, kus on kõrgeim sisemajanduse koguprodukt per capita, on maksud mõistlikul tasemel, ja lähevad veelgi alanemise teed. Milles meie sotsiaaldemokraadid eksivad, on aga arvamus, nagu tagaksid kõrgemad maksud iseenesest suurema rikkuse. Ainult parun Münchhausenil läks korda iseend juukseid pidi soost välja tõsta.
Kahetsusega tuleb nentida, et Eesti on läinud Euroopast ette sotsiaalmaksu protsendi poolest, sest 33 on üks kõrgemaid määrasid, mis garanteerib ja säilitab ühtlasi kõrge tööpuuduse taseme.
Sotsiaalmaksu määr tuleb Euroopa keskmisega ühtlustada. Tagasiminek on 20protsendilise tulumaksumäära nõudest loobumine füüsilise isikule, see kivi läheb Reformierakonna kapsaaeda. Ilma tulumaksumäära alandamiseta pensioni II sammas ei käivitu.
Meenutades 2001. aasta eelarvet, mis täitus 2protsendilise ülejäägiga, on madalama maksukoormuse eelised veelgi veenvamad. Taas kord leidis kinnitust seaduspära, et madalamad maksumäärad kindlustavad maksude parema laekumise, mistõttu tegelikud maksusummad suurenevad. Iseenesest mõista tuleb ka kõik kehtestatud maksud kokku koguda. Kui madalamad maksumäärad ja edukas kogumine annavad ülejäägiga eelarve, siis on õige maksumäärasid veelgi alandada. See suurendab konkurentsivõime tõusu Eesti kõigi peamiste makromajanduslike näitajate kaudu ja kindlustab tuleviku kasvu.
Eesti ennetas, või siis päästis paisu tagant, maksumäärade alandamise trendi. Kuna nt Soome maksukoormuse tase jääb veel kauaks Eesti omast kõrgemaks, siis niikaua säilivad ka Eesti eelised. Samas planeerib makse alandada ka Läti, ja on teinud juba radikaalselt Venemaa, mistõttu võrreldes nende riikidega võime kaotada oma konkurentsieelise. Peamine on siiski olla moodsalt vajaliku trendi algataja Euroopas.
Seotud lood
Julgus kihutas sektori lapsekingadest kiirelt kõrgustesse
VentureWave Capitali partner Kaidi Ruusalepp ennustab Eestile lähiaastateks kolme trendi, mis märgivad uue võbeluse faasi. Algab start-up-kevad. Ka Soraineni partner Toomas Prangli näeb idusektori turu elavnemist läbi kahe trendi.