• OMX Baltic0,61%306,9
  • OMX Riga0,00%875,55
  • OMX Tallinn0,57%1 908,44
  • OMX Vilnius0,69%1 189,09
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 100−0,37%8 732,46
  • Nikkei 2250,00%39 150,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,5
  • OMX Baltic0,61%306,9
  • OMX Riga0,00%875,55
  • OMX Tallinn0,57%1 908,44
  • OMX Vilnius0,69%1 189,09
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 100−0,37%8 732,46
  • Nikkei 2250,00%39 150,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,5
  • 28.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Turu reguleerimine on tarbija huvides

Sügisel lõpetas tegevuse erastamisagentuur. Üha suurem tähelepanu koondub riigi rollile ärimaastiku reguleerija ja järelevalvajana.
Turujärelevalvest ja tarbijakaitsest on rohkem kõneldud, kuna sellega puutuma igapäevaelus sageli kokku. Kas see armas mänguasi, mille ma ostan oma lapsele on ikka ohutu? Aga see lift, mida ma koju minnes kasutan? Sadade selliste küsimustega tegelevad tarbijakaitseamet ja tehnilise järelevalve inspektsioon, kelle ülesanne on kaitsta meid kahju eest, mis võib tekkida ohtliku toote või teenuse kasutamisel.
Tururegulatsioon keskendub ennekõike nende ettevõtjate tegevusele, kes on turgu valitsevas seisundis. Esmapilgul näib regulatsioonil olevat selge ja kiirelt saavutatav eesmärk ? tagada teenuse võimalikult madal hind. Paraku on regulaatoritel ka tunduvalt raskemini saavutatavaid eesmärke. Näiteks:
1. Kui reguleeritav ettevõtja osutab infrastruktuuriteenust, siis peavad teenuste hinnad tagama tasakaalustatud arengu ehk katma nii jooksvad kulutused kui ka pikaajaliseks arenguks vajalikud investeerimiskulud.
2. Ettevõtja peab tegutsema maksimaalse efektiivsusega, minimaalselt võimalike hindadega ja minimeerides tegevusega kaasneda võivat kahju, sealhulgas keskkonnakahju.
3. Äriühingu omanikule ? ka riigile või kohalikule omavalitsusele ? tuleb lubada teenida põhjendatud kasumit.
Tururegulatsioon on valdkond, kus enamik riike on süsteemi ehitamisega aastaid vaeva näinud. Eestis on viimaste aastatega loodud rida regulaatori funktsioonidega riigiasutusi ? sideamet, raudteeamet, energiaturu inspektsioon.
Meie süsteem on majandussektori põhine nii nagu ka teistes Euroopa riikides. Kui finantsjärelevalve valdkonnas on toimunud funktsioonide ühendamine, mis tuleneb sektori ühe suurenevast kontsentreerumisest, siis traditsioonilisemate majandusharude eripärad on dikteerinud ka erinevad regulatsioonid. Vaatamata rahvusvaheliste kontsernide tugevnemisele Euroopa Liidus puuduvad valdkonniti ühtlustatud printsiibid.
Regulatsioone on võimalik ellu viia kahel viisil: Esiteks otsene reguleerimine, kus regulaator määrab ettevõttele kas tariifide või kasumi piirmäärad. Teiseks kaudne reguleerimine, kus regulaator teostab ettevõtete majandustegevuse järelkontrolli ning ettekirjutuste kaudu sätestab tagantjärgi ettevõtete tegevust.
Vaatame näiteks ühte palju kõneainet pakkunud sektorit ? energeetikat. Otsene reguleerimine on kasutusel näiteks Suurbritannias. Kaudne reguleerimine toimub aga Soomes ja Rootsis, kus regulaator teostab ettevõtete järelkontrolli ning ettekirjutuste kaudu suunab nende majandustegevust.
Levinuim regulatsiooni meetod Euroopas on nn. THI-X, mida kasutatakse laialdaselt nii energeetika- , telekommunikatsiooni, vesivarustuse kui ka teiste infrastruktuuri sektorites. Eestis on seniajani kasutatud metoodikat, kus reguleeritav ettevõte esitab tariifide muutmiseks kalkulatsioonid koos majandustegevuse aruandega ning regulaator otsustab, kas lubada taotletavat tariifi rakendada või mitte.
Koos majanduse stabiliseerumisega on ka Energiaturu Inspektsioon samm-sammult liikunud ajaproovile vastu pidanud THI-X metoodika suunas. THI-X meetod tähendab, et tariifide kaalutud keskmine hinnatõus kokkulepitud perioodil (nt 2-5 aastat) ei saa tõusta kiiremini kui tarbijahinna indeks (THI) miinus koefitsient X. Ettevõtja peab pidevalt suurendama efektiivsust ja reaalhind langeb koefitsiendi X ulatuses.
Reeglina sätestab regulaator vaid hinnalae, millest kõrgemat hinda ei tohi rakendada, kuid hindade langetamine ettevõtja initsiatiivil on lubatud. Meetodi eelis on hindade suhteline stabiilsus pikema perioodi jooksul, millega kaasneb kindlustunne nii tarbijatele kui ka ettevõtjale.
Erinevatel metoodikatel on oma eelised ja puudused, nende praktikas rakendamine sõltub ikkagi konkreetsest vajadusest. Oluline on vaid järjepidevus. Kui usutavasti on kõik tururegulaatorina tegutseva riigiasutused oma metoodika välja töötanud, siis kohalikel omavalitsustel, kes mõnes valdkonnas sama funktsiooni täidavad, on ees veel tõsine tööpõld.
Konkreetse kauba või teenuse hinna üle vaidlemise kõrval tuleb tururegulaatoritel kindlustada pikaajaliste eesmärkide täitmine ja lähtuda ühtsest arusaamast, milline on regulatsiooni metoodika ning millises õiguslikus vormis regulatsioon kehtestatakse. Just see on täna riigi peamine ülesanne tururegulatsiooni valdkonnas.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 31.01.25, 13:23
Puhastusteenused – mida tuleks koristuspartneri valimisel arvestada?
Puhas töökeskkond tõstab inimeste motivatsiooni, mõjub hästi produktiivsusele ning jätab ka klientidele ning külalistele hea esmamulje. Tööruumides veedame väga suure osa oma ajast ning mitte keegi meist ei tunne end hästi ruumides, kus on üldine puhtuse tase madal.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele