• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 18.03.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Linnapea auto kulude suurus sõltub volikogu heldusest

Riigikontrolli pressiesindaja Sven Soiveri sõnul olekski keeruline ülesanne rahuldada ühe seadusesättega kõiki vajadusi Tallinnas, maakonnalinnas ja väikevallas. ?Soovitav oleks selle otsustamine jätta kohalikule volikogule, kes tunneb sealseid olusid ja vajadusi,? rääkis Soiver.
Seaduse puudumine on viinud proportsioonid paigast, sageli jääb ka kulude ülemine piir lahtiseks.
Nii maksavad 5000 Sindi elanikku igaüks kuus ligi 2 krooni, et nende linnapea saaks tasuda ametiauto kasutusrendi ja muud kulud. Sindi linnapea ametiauto kulud on samas suurusjärgus mõne suurema, isegi saja tuhande elanikuga linna juhi kuludega. Näiteks umbes sama palju läheb maksma Sindist arvu poolest seitseteist korda suurema Narva linnakantselei kasutuses oleva ametiauto ülalpidamine.
Kui aga linnapea ametiauto ja esinduskulud oleks suhestatud linnaelanike arvuga, oleks tuhande või paari tuhande elanikuga linna juhi olukord tragikoomiline. Suure-Jaanis elab vähem kui poolteist tuhat inimest, mis tähendaks seda, et linnapeal tuleks asju ajada jalgrattaga. Praegu kuulub linnale 1995. aasta Kia Sephia. Ametiauto ülalpidamiskulud on seal tagasihoidlikud, aga elanike vähesuse tõttu on summa ühe inimese kohta võrreldes rahvarohkemate linnadega mitu korda suurem.
Pärnu linnapea Einar Kelder lasi asendada kaks aastat vana Volvo S80 tuliuue nelikveoga Volvo V70 vastu. Mõlema auto maksumus ulatub üle poole miljoni krooni. Linnajuhi sõnul on uus variant ohutum libedatel teedel sõitmiseks. Kõik kulutused ? ametiauto kasutusrent, limiteerimata summas hoolduskulu ja kütuse raha ? katab linnaeelarve.
?Miks on vaja Kelderile nii kallist autot? Oleks võinud sõita eelmise linnapea Sooniste Volvo S80ga ringi,? ei mõista ametivenna tegu erakonnakaaslasest Tartu linnapea Andrus Ansip. Tema kasutab sama mudelit, mis Kelder välja vahetas. Ansip ostis Volvo S80 eelmisel aastal pereautoks. Ta hindab auto turvalisust ja esinduslikkust. Linnaga on Ansipil kokkulepe, et iga kuu saab ta kompensatsioonina isikliku sõiduauto kasutamise eest 6000 krooni. Kõik, mis sellest summast üle läheb, tuleb linnapeal endal katta. Ansipile makstav kompensatsioon ei ole maksuvaba.
?Kunagi kaalus ka Pärnu linnavalitsus võimalust maksta linnapeale isikliku auto kasutamise hüvitust, kuid selline hüvituse maksmine läheb erisoodustuse alla ja seetõttu tuleb tasuda erisoodustuse eest maksu veel umbes 80 summast,? selgitab Pärnu linnavalitsuse avalike suhete nõunik Romek Kosenkranius.
Ametisõitueks kasutab isiklikku autot ka Tallinna linnapea Edgar Savisaar, kuid kulud kannab ta ise. ?Isikliku sõiduauto kasutamist ametisõitudeks linnapeale ei hüvitata. Vajadusel teenindab linnapead ametisõitudel linnakantselei koosseisus olev autojuht,? märgib tema suhtekorraldaja Urmas Liiv.
Andrus Ansip leiab, et kokkuhoidlikum variant eelarvelisele asutusele on maksta linnapeale kindlas summas kompensatsiooni. Siis ei üllata ootamatud kulutused, mis võivad teha ametiauto ülalpidamise maksumaksjale kulukaks.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele