VW Golf 1600 võistlusauto on suures osas tehaseseades ? suuremad kohustuslikud ümberehitused on seotud turvakarkassi ja sportistmega, tingimata peab olema ka võidusõidu turvavööd, lisaks nipet-näpet, näiteks tulekustutussüsteem ja esikapoti lisakinnitused. Suurem osa auto juurde kuuluvast on reguleeritud kahel viisil ? kas peab vastav detail vastama seeriatoodangule või pole ümberehitus piiratud. Nõuded on enamikus vaid sõitjate turvalisuse jaoks.
Näiteks pole auto massile vähimaidki piiranguid seatud, vaid masina tehniline seisund peab reeglitele vastama. Seda õigust kasutatakse usinasti ja korralikust võistlus-Golfist ei leia midagi üleliigset ? autost on välja visatud nii heli- ja soojusisolatsioon, armatuurlaud kui ka üleliigsed istmed. Tänu sellele kaalub auto koos juhiga 700?800 kg ja 1,6-liitrisest mootorist piisab kiireks sõiduks täiesti.
Mootori ja pidurisüsteemi osas on reeglid karmimad: suuremad ümberehitused on keelatud, nii mootoriplokk kui pidurisüsteem peavad olema seeriatoodang. Väiksemad muudatused, nagu võidusõidu piduriklotsid, on mõistagi lubatud. Kui võidust olulisem on osalusrõõm ja mugavus, võib võistelda ka standardkorras mootori ja pidurite ning polsterdatud salongiga, kuid kiirusele need ?lisakilod? mõistagi kasuks ei tule.
Algajal pole tarvis ise autot ehitama hakata ? paljud võistlejad müüvad pärast hooaja lõppu oma masina maha, et talvel uus ja parem ehitada, seega on peaaegu alati mõni võistlus-Golf müüa. Olenevalt auto tehnilisest seisukorrast kõiguvad hinnad 25 000?50 000 krooni vahel, tippauto võib maksta ka kuni 100 000 krooni.
Teine suurem väljaminek on võistlusriietus ? kohustuslikud on FIA (Rahvusvaheline Autospordi Liit) aktsepteeritud tulekindel kombinesoon, kiiver, peasukk, kindad ja saapad. Uus kombinesoon maksab umbes 5000 krooni, kuid veidi kasutatuna saab varustuse soodsamalt.
Kulutused hooajale on võrreldes teiste tehnikaspordialadega küllaltki väikesed ? tagavaraosad on odavad ja tänu turvakarkassile lõpevad avariid enamasti kerge plekimõlkimisega. Kui võistelda ilma abilisteta, st olla ise sõitja, mehaanik ja asjaajaja, kulub hooajale umbes 60 000 krooni. Professionaalsemal lähenemisel on ka kulud märgatavalt suuremad, näiteks Euroweb Racingu võistkonna hooajaeelarve on üle 400 000 krooni, meeskonda kuulub kolm sõitjat, kolm mehaanikut ja meeskonnapealik. Sellise eelarve juures on sõitjad staarid: nemad vaid tulevad kohale, panevad kindad kätte ja istuvad rooli, asjaajamine ning masina ettevalmistus on teiste töö.
Keskmiselt registreerub üheks hooajaks 13?18 võistlejat, aktiivselt osaleb neist 13?14. Et teist sama palju on Läti sõitjaid, on konkurents Balti karikale tihe. Euroweb Racingu sõitja Erki Lehiste sõnul poleks sari ainult eestisiseselt ka kuigi huvitav. ?Õige hoog tuleb sisse alles konkurentsis lätlastega,? tunnistab Eesti ühes suurimas hulgimüügiettevõttes logistika alal töötav Lehiste.
Huvilistele veel teadmiseks, et Balti meistrivõistluste esimene etapp toimub mai alguses. Kel liigse kihutamise tõttu politseiga probleeme, peaks osalemist kindlasti kaaluma, sest Eurowebi meeste sõnul täidab võidusõit igasuguse kiirusevajaduse ja kokkuhoid liiklustrahvide pealt on tuntav.
Autor: Jürg Samel