• OMX Baltic0,58%308,82
  • OMX Riga−0,07%869,76
  • OMX Tallinn0,68%2 049,63
  • OMX Vilnius−0,04%1 213,1
  • S&P 5000,08%5 963,22
  • DOW 300,33%42 797,19
  • Nasdaq −0,04%19 203,69
  • FTSE 1000,17%8 699,31
  • Nikkei 225−0,68%37 498,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,43
  • OMX Baltic0,58%308,82
  • OMX Riga−0,07%869,76
  • OMX Tallinn0,68%2 049,63
  • OMX Vilnius−0,04%1 213,1
  • S&P 5000,08%5 963,22
  • DOW 300,33%42 797,19
  • Nasdaq −0,04%19 203,69
  • FTSE 1000,17%8 699,31
  • Nikkei 225−0,68%37 498,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,43
  • 10.06.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ettevõte peab rahuldama väga erinevate huvigruppide nõudmisi

Carroll nimetab huvigruppideks indiviide või gruppe, kes ise mõjutavad või keda organisatsioon mõjutab oma tegude, otsuste või eesmärkidega.
Erinevate definitsioonide puhul on läbivad elemendid ettevõtte ja huvigrupi vaheline kahesuunaline mõju, sõltuvus ja seotus, mis määravad mõlema poole eesmärkide saavutamise ning eksisteerimise jätkuvuse.
Ettevõtte ja tema huvigruppide vaheline kahesuunaline sõltuvus mõlema poole eesmärkide saavutamise ning jätkuvuse seisukohalt on huvigruppide teooria lähtekohaks. Huvigruppide teooria järgi (ingl k stakeholder theory) saab ettevõte eksisteerida ainult huvigruppide vajadusi rahuldades. Seega peab ettevõte oma jätkuvuse seiskohalt arvestama ja looma väärtust kõikidele huvigruppidele, mitte ainult ettevõtte omanikele.
Ettevõtte juhtkond on vastutav, et kõik huvigruppide vajadused on arvesse võetud, mis eeldab, et juhtkond mõistab ning teab, millised on ettevõtte huvigrupid ning mida nad vajavad.
Üks vahendeid, mis võimaldab saada infot ettevõtte tegevuse tulemuste kohta, on ettevõtte tegevuse hindamise süsteem PMS (ingl k Performance Measurement System).
PMS võimaldab erinevate näitajate (finants-ja mittefinantsinfol põhinevad) põhjal koguda ettevõtte eesmärkide saavutamise seisukohalt olulist infot.
Võrreldes tegelikke tulemusi seatud eesmärkidega, annab PMS teada probleemidest ning nende võimalikest põhjustest. Seega on PMS sobiv vahend ka ettevõtte huvigruppe puudutava info hankimisel.
Artikli autori seisukoht on, et seni kasutusel olnud ettevõtte tegevuse hindamise süsteemid (nii Balanced Scorecard, Tableau de Bord, Performance Pyramid jt) on suunatud ettevõtte omanike väärtusloomele ning ei võimalda hinnata väärtusloomet teistele huvigruppidele. Analüüsides neid süsteeme, on võimalik välja tuua kolm peamist puudujääki: rõhuasetus kontrollil, vähene orienteeritus tegevuskeskkonnale ja eesmärk on ainult ettevõtte omanikele väärtuse loomine.
Kuid vastavalt oma eesmärkidele peab ettevõtte tegevuse hindamise süsteem võtma arvesse erinevaid tegureid, mis tulenevad nii ettevõtte strateegiast kui ka tegevuskeskkonnast. See asjaolu ning traditsiooniliste tegevuse hindamise süsteemide puudujäägid on artikli autori arvates üheks põhjenduseks, miks ettevõtte tegevuse hindamise süsteemi tuleb käsitleda koos huvigruppide teooriaga.
Huvigruppide väärtusloomele suunatud ettevõtte tegevuse hindamise süsteemi peamised eesmärgid on anda vajalikku informatsiooni huvigruppide ootuste kohta, jälgida ja suunata protsesse, mis mõjutavad huvigruppide ootusi ning tagada kahesuunaline kommunikatsioon ettevõtte ja tema huvigruppide vahel.
Nendele eesmärkidele vastava ettevõtte tegevuse hindamise süsteemi ülesehitus peegeldab erinevate huvigruppide olulisust ettevõtte jaoks (huvigruppide paiknemise suhteline kaugus ettevõttest) ja ettevõtte ja huvigrupi vaheliste suhete iseloomu (millises keskkonnas huvigrupp asub). Süsteemi põhikomponent on väärtusloome allikatel põhinevad eesmärknäitajad, mis võimaldavad hinnata, kas ettevõte tegevus vastab huvigruppide ootustele või mitte.
Väärtusloome allikate puhul on tegemist nende teguritega, mis loovad ettevõtte tegevuse seisukohalt antud huvigrupile lisaväärtust ja vastupidi. Peamiste huvigruppide levinumad väärtusloome allikad ja võimalike eesmärknäitajate näited on ära toodud tabelis.
Ettevõtte tegevuse hindamise süsteemi peamine eesmärk huvigruppidele väärtuse loomise seisukohalt tagada vajalik informatsioon, mis võimaldab kindlustada ettevõtte edukuse ning jätkuvuse.
Samuti võimaldab huvigruppide väärtusloomele suunatud PMS olla ettevõttel konkureeriv muutuvas keskkonnas ning muudab ettevõtte tegevuse nii sisemiselt kui ka väliselt efektiivseks, jagades ressursse otstarbekalt. Kui ettevõttesisene kommunikatsioon ning õppimine ja innovatsioon on iga ettevõtte tegevuse hindamise süsteemi lahutamatu komponent, siis huvigruppidele väärtuse loomise seisukohalt lähtuva PMSi puhul tuleb veelgi enam rõhutada PMSi rolli väliskeskkonna informeerimisel.
Väliskeskkonna informeerimine on seotud asjaoluga, et huvigrupid ise on tänapäeval märgatavalt aktiivsemad, kui nad olid seda kümmekond aastat tagasi.
Huvigrupid on muutunud teadlikumaks oma õigustest ning ootavad ettevõttelt rohkem avatust ning informatsiooni oma tegevuse kohta. PMS vahendab ettevõtte ja huvigruppide vahelisi suhteid, võimaldab erinevatel huvigruppidel mõista ja hinnata oma panuseid ning ootusi (ehk rolli) ettevõtte suhtes. Huvigruppidele suunatud PMS võimaldab anda huvigruppidele teada, mis on ettevõtte jaoks oluline ning vastupidi.
Autor: Signe Saar

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele