Laupäevasest rongiintsidendist raevunud siseminister Ain Seppik leebus eile, kui Eesti Raudtee vastne juhatuse esimees Herbert H. Payne käis talle oma seaduskuulekust tõestamas.
Seppik võttis tagasi politseijõududele antud korralduse olla valmis tõkestama Eesti Raudtee vedurite ebaseaduslikku liiklemist, sest Payne lubas edaspidi kasutada turvaseadmeta vedureid ainult jaamavahedes, millel ei ole teisi veeremeid ning plommida turvaseadmete lülitid.
?Vedurite laupkokkupõrkest tekkida võinud kahju pole rahas väljendatav, sest oleks olnud inimohvreid,? rääkis Seppik. ?Keskkonnakahju oleks olnud korvamatu, sest naftareostusele kaasneksid tulekahjud, mida praeguse kuivaga oleks väga raske peatada.?
Politsei ootab esmaspäevaks raudteeameti ettekannet, et algatada avariiohu põhjal kriminaalasi. ?Raudteel on punase tule alt läbi sõitmine suurem kuritegu kui autoliikluses punase foori eiramine,? ütles Seppik. ?Tundub, et Eesti Raudtee on raudteeametit ignoreerinud või esitanud valeteavet.?
Siseministrile lubatud piirangud vedurite kasutamisel vähendavad raudtee läbilaskevõimet, kuid transiitvedude madalseisu tõttu suudetakse kaubad ära vedada järjekordadeta, ütles Eesti Raudtee kommunikatsioonijuht Margus Värav.
Suurem osa Eesti raudteel kasutatavatest Ameerika veduritest pole ohutusseadmetega varustatud, sest Soome tarnija pole juunikuust alates suutnud tarnida veduritele nõutavaid ohutusseadmeid.
23st Eesti Raudteel töötavast Ameerika vedurist vaid kuus töötavad automaatse navigatsiooniseadmega, mis peab vedurijuhti tabanud õnnetuse korral rongi peatama.
Laupäevaks saavad veel kolm vedurit nõutava ohutusseadme, kinnitas Värav.
Eesti Raudtee turvanguamet alustab täna Soomest tellitud ohutusandurite kontrollimist. Samalt tarnijalt juunikuus Eestisse toodud seadmed ei vastanud esitatud nõuetele ning saadeti tagasi. Kui praegused seadmed vastavad nõuetele, saabuvad ohutusseadmed nelja kuni kuue nädala jooksul, kinnitas Värav.
?Seadmete tarnija ja tehingu maksumus on ettevõttesisene asi, mida me ei soovi avaldad,? lisas Värav.
Praegu sõidab raudteeameti nõusolekul katsetuse nime all Eesti raudteedel 17 ilma ohutusseadmeteta Ameerikast ostetud vedurit.
Hetkel kuum
Kõik kopterites olnud inimesed hukkusid
Laupäeval oleksid kokku põrganud Eesti Raudtee ja Venemaa ettevõtte Linkoil rongid, sest Ameerikast ostetud veduri juhid uinusid ning selle vältimiseks paigaldatud ohutussüsteem oli välja lülitatud. Katastroofi hoidsid ära Venemaa vedurijuhid.
Eesti Raudtee varjas juhtunut esmaspäeva õhtuni raudteeameti eest ning teatab täna lõunaks ametkondliku juurdluse põhjal vahejuhtumi põhjused.
Siseministri ja raudteejuhtide kohtumisel viibinud raudteeameti peadirektorilt Oleg Epnerilt ei olnud võimalik enne artikli valmimist kommentaari saada.