• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,98%39 593,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,98%39 593,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • 27.01.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Autod Eesti kaudu

Tollistatistika andmeil viidi Eestist eelmise aasta jooksul välismaale üle 12 000 uhiuue sõiduauto. Eestisse imporditi aga kokku ligi 30 000 uut sõiduautot. Eesti oma siseturu müügimaht on ca 16 000 autot aastas.
Rahas teeb see vähemalt 4 miljardi kroonise transiidivoo ja 2 miljardi kroonise ekspordimahu, samas suurusjärgus viiakse Eestist välja näiteks elusloomi, liha, kala, piima, mune, mett ja muid loomseid tooteid kokku.
Enim autosid (8894 tükki) toodi eelmisel aastal Eestisse Soomest, seal asuvad siinse regiooni jaoks mõeldud suured nn hulgilaod; mõistetav on ka suur eksport Lätti-Leetu, sest paljuski varustatakse lõunanaabrite automüüjaid Eesti kaudu, kuid tollistatistikas avaldub aga anomaalia, mida ei oska või ei taha kommenteerida ükski Eesti autokaupmees.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nimelt ? Eestisse tulevad tuhanded sõiduautod Venemaalt!? Seda enam, et Eestis müüdi Vene autosid möödunud aastal vaid 387 tükki. Tollistatistika andmetel saabus mullu idanaabri juurest Eestisse 6655 autot. Peaaegu sama palju (5741) autosid viidi omakorda Venemaale.
Ainus võimalus, et tegemist on Vene autotehaste osalisel või täielikul teadmisel toimuva ?autoliigutamisega?, mille eesmärk võib olla näiteks ekspordi- ja koduturu hinnavahe ärakasutamine. Sellele vihjavad automüüjad, seda kinnitab kaudselt ka Eesti Raudtee. ?Peamiselt oli tegemist VAZ-tüüpi sõiduautodega ning põhiliselt töötame selles valdkonnas 3?4 kliendiga?, ütles Eesti Raudtee pressiesindaja Priit Koff.
Eesti Raudtee abil toodi mullu Venemaalt üle 5000 uue sõiduauto ja sinna viidi peaaegu sama palju.
?Huvitav statistika,? kommenteeris autode transiidinumbreid Mihkel Vaks ASist Veho Eesti.
Info-Auto juht Viktor Siilats lisas: ?Venemaale, Ukrainasse, Lätti ja Leetu väljaviimne on ju suht loogiline, kuigi nende kaudu võib ka hämamise eesmärgil kolmandatesse riikidesse hiljem edasi viia.?
Venemaa autotehase AvtoVaz esindaja AS Lada Eesti turundusjuht Indrek Jakobson ei oska suurt autotransiiti Venemaaga esialgu kuidagi kommenteerida ? autod, mis nemad tehasest ostavad, on Euroopa karmide keskkonnanõuete tõttu nii kõrge hinnaga, et neid ei saa kusagile müüa. ?Küsitud on küll, Ukrainast ja mujaltki, aga kui ütled hinna, siis öeldakse kohe: nägemist! Ja isegi kui hind sobiks, oleks meil sellise äri ajamine lepinguga keelatud,? lisas Jakobson.
Jakobsoni hinnangul võib aga tegemist olla autodega, mis mõeldud Venemaa siseturule, kuid ilmselt on kellelgi avanenud võimalus ülisoodsatel tingimustel (ekspordihinnaga) autod tehasest kätte saada, need korraks Eestisse vedada ja hiljem Venemaale tagasi viia. Mõni aeg tagasi nägi ta oma silmaga ühe Eesti tollilao territooriumil Lada 2105 jt autosid, mida Eestis enam ammu müüa ei tohi. Kes nad siia toob ja kuhu nad edasi lähevad, selle kohta puudub Lada esindajal seletus. ?Venemaa äriavarustes võib toimuda aga mida iganes,? lausus Jakobson.
Ekspedeerimisfirma ASi Schenker esindaja Andres Vühner ütles, et Schenkeri kaudu tuleb Eestisse ~4300 uut autot ja väljub ~2000 autot aastas. ?Eestisse tulevad autod põhiliselt Soomest ja Saksamaalt, väljuvad aga ~95% ulatuses Lätti-Leetu. Ülejäänu on läinud Ukrainasse ja Slovakkiasse. Sõiduautode sisse-väljaveo, ladustamise ja muuga seotud teenuste tellijad on AS Toyota Baltic ja Kia Auto AS. Margid vastavalt Toyota, Lexus ja Kia,? lisas Vühner.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seni ainsa teadaoleva autode transiidiga tegeleva Eesti firma PP Int OÜ käive küündis mullu 400 miljoni kroonini.
PP Int OÜ juht Urmas Põld ütles, et nemad müüvad hulgi ja aastate jooksul väljakujunenud koostööpartneritele, mullu müüdi üle 2000 auto. ?Umbes 85?90% meie sõidukitest on Peugeot?d, kuid müüme ka muid marke,? rääkis Põld.
?Ega meie ainsana autosid Eestist välja vii, ka Toyota, Kia ja Nissan on üsna levinud ekspordiartiklid,? ütles Põld.
Viktor Siilats kommenteeris tollistatistikat järgmiselt: ?Tundub, et Peugeot?d lähevad siis Belgiasse, Hispaaniasse, ehk ka Prantsusmaale, kuigi väidetud on, et Aafrika riikidesse."
Kommest Auto peadirektor Toomas Rüütmann: ?Peugeot kontsern ja Kommest Auto on teinud koostööd edasimüüja PP Int OÜga juba neljandat aastat. Mahud on stabiilselt kasvanud.?

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele