Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sild kaotab saared

    Vastukaja ÄP ajakirjaniku Sirje Niitra kolumnile "Sild on parem kui laev" .
    Ei saa olla nii, et keskendume silla ehitamisele mandri ja Muhumaa (on tähelepanuväärne, et Sirje Niitra kirjutab Muhu, mitte Saaremaa sillast, nagu ajakirjanduses tavaks) vahel ning unustame praamiühenduse sootuks. Püsiühenduse rajamine võtab aastaid, senikaua peab ühendus toimima ja alternatiivi praamiühendusele pole. Väide, et hiidlased ei hakka ringiga mandrile sõitma, võib olla tõene või mitte.
    Eiki Nestor formuleeris Kuku raadios ühendusele esitatavad nõuded väga selgelt: "Saaremaa, Hiiumaa ja Muhu elanikke ja ettevõtjaid huvitab üheselt, et mandrile ja tagasi pääseks kindlal, ette teada oleval kellaajal ja et selle eest nõutaks mõistlikku tasu." Seega pole üheselt selge, kas tarvis on püsiühendust või suurepäraselt korraldatud parvlaevaühendust. Või hoopis raudteesilda, nagu provotseeris EPLis Marek Strandberg. Teema vajab palju rehkendamist, mis peab tuginema arvväärtustele, kuid mille juures jäävad ikkagi lahtiseks ka pr Niitra mainitud riskifaktorid ning neid kajastavad arvud. Pigem tundub õige olevat pr Niitra kahtlus, et sõidukite vool kasvab kahekordseks vaid ajutiselt - kui sedagi. Sild võib valmistada üllatusi, olles suletud jäite, tormi, tuisu tõttu.
    Et Väikese väina tamm on silmanähtavalt käivitanud Muhu saare looduse muutumise Saaremaa poolsaareks, siis üks püsiühenduse variantidest näib sedasama soovivat teha Viirelaiuga. Kas see on hea või halb, jäägu kompetentsete inimeste otsustada. Saareks olemine püsiühenduse valmimisel kaob ja saareks olemise atraktiivsus väheneb.
    Enamik Saaremaale siirduvaid inimesi, kellega olen teemat arutanud, väidab juba praamil saabuvat pingelanguse - selge piirjoone, kus eemaldutakse töönädalast. Seda funktsiooni ei suuda sild kindlasti täita. Tõsi, kaunis loodus muidugi jääb, kuid sõna "saar" kaotab oma tähenduse. Leedo Saaremaa Sillakompanii on igati loogiline jätk, teenus jääb ju samaks.
    Väide, et ehitusfirmadele on materjal Saaremaal teistest kallim, on muidugi õige, kuid samaviisi kallim on see ka kõigile Saaremaal ehitavatele mandrifirmadele. Sillaületus ei ole ju tasuta, vaid pigem kallim tänasest praamipiletist ning ehitustöö saarel lihtsalt on ja jääb kallimaks.
    Uuringuid tuleb teha Euroopas aktsepteeritud reeglite ja riigikontrolli valvsa pilgu all, sest tulemustel on Eestis kahjuks kalduvus kõrvaliste mõjutuste toel amorfselt moonduda. Ja otsuse peavad langetama ikka saarlased ise, mitte mandriinimesed, kes ehk aastas vaid kord või paar üle väina käivad.
    Kuidas aga võimalikult demokraatlikult otsustada? Kas sild või tunnel, täissild või osaliselt tamm? Kas madalaima ehitusmaksumusega variant või hoopis kõige odavam hooldada? Või kallim, aga millegagi maailmas esiletõstmist vääriv projekt? Või kõige kaunim?
    Autor: Ülo Laanoja
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.