3. oktoober 2005 kell 22:00

Kohuke Keskerakonna teenistuses

Reklaamiagentuuri Ecwador juht Heily Aavik nentis, et see on suhteliselt alatu trikk, mis iseenesest ju pole seadusega keelatud ka. ?Siiski arvan ma, et iga idioot saab aru, mille jaoks see tehtud on,? ütles Aavik. ?Kui siin just räägiti kaks nädalat eetikakriisist pärast Hanschmidti lahkumist ning Keila-Joa tehinguid, siis see paneb kindlasti i-le täpi peale. Tavakodanikule jääb mulje, et miks peaks üldse korralik olema.?

Kontuur Leo Burnetti juhi Jane Oblikase hinnangul kasutatakse kampaaniaga julmalt ära reklaami ja tootjaid. ?See kokkulepe on nii läbinähtav ja piinlik. Minu meelest oleks Keskerakond võinud selja sirgu lüüa ning öelda ?jah, tegime küll?,? lausus Oblikas. ?Kui reklaami tavalise inimesena näen, siis ei tärka küll kohe pähe, et tegu on kohukese reklaamiga. Seal pole isegi kohukest peal! Nad kahjustavad sellega kogu reklaamitööstuse mainet. See võtab ära igasuguse isu valima minna.?

?Minus tärkas siiras huvi, mis asi see üleöö tänavatele on tekkinud,? ütles reklaamifirma Zavod BBDO juht Marek Reinaas. ?Uurisin seda reklaami, kuid mis puutub siia kohuke, ei saa aru.?

Küsimusele, mida ütleks Reinaas kohukesefirmast tulnud kliendile, kes pöörduks tema firma poole ja sooviks tellida sellist reklaami, vastas Reinaas naerdes: ?Ilmselt keelduksin sellisest tööst.?

Reklaamiagentuuride liidu juht Rein Iida märkis, et välireklaam on suunatud massidele ja normaalse tähelepanelikkuse juures seostub see reklaam Keskerakonnaga. Põhjuseks on pikaajaliselt Keskerakonna kasutuses olnud visuaalse sümboolika kasutamine reklaamplakatitel, lausus Iida. ?Kuna tegemist on poliitreklaami välireklaami keelu ajaga, siis on saavutatud ilmselt loodetud efekt, et kõik meediakanalid kajastavad aktiivselt teemat ning K-Kohuke saab Eesti piimatoote kohta enneolematu meediakaja,? ütles Iida.

?Hetkel tundub aga, et seoses meedia erakordse huviga ei saavutata tootele positiivset lisaimagot, vaid saadakse juurde tugev poliitilise kohukese varjund,? lisas Iida. ?Teadupärast aga on tarbija mälu lühike ning tehtuga jäävad kokkuvõttes rahule nii Keskerakond, kes on enda mainimist võrreldes teiste erakondadega mitmekordistanud, kui ka Kohuke, kelle uuest tootest tarbijad eriti jõuliselt teada said.?

Reklaamiagentuuri Idea juht Mark Eikner kinnitas, et seost Keskerakonnaga kampaanial kindlasti pole.

?Nad ei pretendeeri K-tähe ainuõigusele, nagu nad ka ise välja ütlesid, ega ka rohelise värvi ainuõigusele. Poliitilist tooni on kampaaniates varemgi kasutatud. Res Publica loeb Limpa reklaamile teksti ja... Ma arvan, et see pole esimene kord, kui poliitilist tausta ära kasutatakse,? väitis Eikner.

Eikner ei soovinud avalikustada kampaania pikkust, põhjendades seda info konfidentsiaalsusega. ?Loodan, et pikemat aega. Töötame ka reeglina pikaajaliste klientidega. Kampaania ei ole ainult Tallinnas, on ka teistes linnades. Mitmes, seda ei oska täpselt öelda, aga rohkem kui ühes või kahes,? lausus Eikner.

Põhiseaduskomisjoni aseesimees keskerakondlane Evelyn Sepp selgitas, et mingit seost kohukese ja erakonna vahel pole. ?Kohuke on piimatoode. Keskerakond on poliitiline ühendus. Kohukesi toodab Tallinna Piimatööstus, see on nende kommertstegevus. Keskerakonna poliitikat kujundavad aga tema liikmed ja valijad ning see on maailmavaateline ühendus,? kirjutas Sepp avalduses.

?Piima ja Keskerakonda seob soe suhe tasuta koolipiima nagu ka tasuta koolitoidu programmi toetamisse, mitte aga rohelist värvi K-täht,? kinnitas ta. Piima ja Keskerakonda seob ka ühine reklaamiagentuur ? Idea, kes teeb reklaame nii Keskerakonnale kui ka käesoleval juhul ka ASile Kohuke K-Kohukese kampaania näol.

ASi Kohuke Eesti müügijuht Jüri Kambura ütles, et K-täht K-Kohukese nime ees viitab ettevõtte brändile. ?Tahame tarbijale meelde tuletada kohukese brändi ja K-Kohuke kuulub meie tootesarja,? ütles Kambura.

K-Kohuke on tavapärasest kohukesest viis grammi kõhnem ja moosi ei sisalda.

Jüri Kambura sõnul jääb läikivas rohelises pakendis K-Kohuke müügile ka pärast kohalikke valimisi järgmisel nädalavahetusel. ?Müügimahtudest sõltub muidugi ka, kas ta jääb müügile,? ütles Kambura. Uue K-Kohukese reklaamikampaania maksumust Kambura avaldama ei nõustunud, sest see on konfidentsiaalne info. ?Meie jaoks on see tavaline suur reklaamikampaania,? ütles Kambura. ?Idee selline kampaania teha tuli meilt ja teostanud on selle reklaamibüroo Idea.?

AS Kohuke on Tallinna Piimatööstuse tütarfirma. Tallinna Piimatööstuse üks omanik on Oliver Kruuda, kes oli Keskerakonna suurtoetaja ka möödunud kohalike valimiste ajal. Tookord annetas Kruuda Keskerakonnale miljon krooni, Keskerakonna mõjusfääris olev politseiamet aga sai varsti pärast seda endise Kalevi kommivabriku hoone rentnikuks. See rendileping toob Oliver Kruudale aastas sisse miljoneid kroone.

Kohukese nõukogusse kuuluva Aare Annuse elukaaslane on keskerakondlasest Tallinna abilinnapea Kaia Jäppinen. Kohukese eelmise aasta käive oli 77 miljonit krooni ja kasum 4,6 miljonit krooni.

Samuti kohukesi tootva ASi Balbiino juhataja Riho Niils ütles, et esimese hooga ta rohelistes plakatites kohukese reklaami ära ei tabanud. ?Kui nad tahavad selle K-Kohukesega vallutada poolt reklaamiturgu, pole see kampaania suur midagi,? ütles Niils. ?Meie siiski oma turuosa pärast väga ei karda.?

Kui hea nimi kohukesele on K-Kohuke ning kui hea koht prügikast toote reklaamimiseks, selle kohta ütles Niils, et kui toode on hea, võib ta nimi olla milline iganes. ?Prügikastide reklaamipinnana kasutamise kohta oleme meie seni arvanud, et ta ehk ei ole kõige õigem koht,? lisas ta.

Analüüsides kuu aega tagasi välireklaami keelustamise põhiseaduspärasust, sealhulgas välireklaami keelustava seadusemuudatuse vastavust õigusselguse põhimõttele, viitasin oma märgukirjas Riigikogule, et kehtestatud regulatsioon võib tekitada probleeme.

Antud K-Kohukese reklaami puhul kombatakse teadlikult lubatava käitumise piire. Kas tegemist ei ole järjekordselt poliitilise kepikõnniga, mille eesmärk on valijate hullutamine ja valimisvõitluses seadusevastase eelise saamine?

Ma ei anna siinkohal hinnangut sellele, kas K-Kohukese reklaami puhul on seadust rikutud, kuna vastava otsuse tegemine kuulub käesoleval hetkel õiguskaitseorganite kompetentsi. Kuid tahan rõhutada, et reklaam ei või olla eksitav ? seda silmas pidades nii reklaamis kasutatavat sümboolikat, värve kui ka sisulist teksti.

Arvestades kõiki nimetatud aspekte koosmõjus, samuti reklaamide ülespaneku aega ja seda, et reklaam on paigutatud kohta, kuhu varasematel kordadel on valimisreklaam paigutatud, on ilmne, et tegu ei ole mitte toidureklaami, vaid poliitilise reklaamiga. Vähetähtsaks ei saa pidada küsimust, kuidas tajub reklaami tarbija.

Kõnealune juhtum tõstatab kahetsusväärselt taas kord ka küsimuse erakondade varjatud rahastamisega seotud probleemidest.

Autor: Gert D. Hankewitz

Hetkel kuum