Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sillamäe sadam astub transiidiärisse
Sillamäel on valmis sadama infrastruktuur, administratsioonihoone, raudteejaam ja -tunnel, mis läksid maksma 600 miljonit krooni. Detsembri lõpus antakse käiku 400 miljonit krooni maksev naftaterminal.
Sillamäe Sadama ühe omaniku ASi Silmet Grupp juhatuse liikme Tiit Vähi kinnitusel laaditakse esimene laev üldkaupade terminalis järgmisel nädalal. Tuleval aastal suudavad terminalid vastu võtta umbes 10 miljonit tonni kaupa. ?Multifunktsionaalse transiidisadama esialgne võimsus on kuni 20 tonni kaupa aastas,? täpsustas Vähi.
Vähi sõnul on Sillamäe Sadama konkurentideks samuti transiidile keskendunud AS Tallinna Sadam ja Peterburi sadamad. ?Lähedal asuv Kunda sadam ei ole konkurent, sest nemad vahendavad kohalikku kaupa,? lisas Vähi.
Tallinna Sadam oli uue konkurendi tekkimist kommenteerides napisõnaline. Lisaks edu soovimisele toonitas firma avalike suhete juht Sven Ratassepp elektronkirjas, et edukaks ei sünnita. ?Edukas olemiseks tuleb pidevalt tööd teha ? kaup ei lähe ise sadamasse, sadam ja operaator peavad kaupa otsima,? edastas Ratassepp ja nentis, et konkurents on Tallinna Sadamale ainult kasuks. Tallinna Sadama koosseisus olevaid sadamaid läbis tänavu esimesel poolaastal kokku 19,8 miljonit tonni kaupa.
ASi Kunda Sadam direktor Aleksander Nikolajev ütles, et uue suure infrastruktuuriettevõtte käivitumine Sillamäel edendab kogu Ida-Virumaa majanduselu. ?Loodame tänu sellele nii mõnedki uued kaubagrupid ka enda sadamasse meelitada,? lausus Nikolajev. ?Samuti loodame Sillamäe sadamaga koostööd teha talvel, sest kahepeale on odavam jäämurdjat rentida.?
Silmet Grupp hakkas Sillamäe sadama ideed arendama 90ndate aastate lõpus.
2003. aasta kevadel laiendati ASi Sillamäe Sadam aktsiakapitali 15 miljonilt kroonilt 428 miljonile kroonile ning kompanjonideks kaasati Peterburis asuva Kinex Grupi kaasosanik Andrei Katkov ja Venemaa raudteefirma Link Oil kaasosanik Jevgeni Malov. Vene ärimeeste firmadele OÜ-le Kaakon Holding ja OÜ-le Kaakon Kuljetussuunnittelu kuulub mõlemale 25 protsenti Sillamäe Sadamast.
Enne Sillamäe sadama projekti tegid Katkov ja Malov koostööd Aadu Luukase kütusevahendusfirmaga Pakterminal.
Sillamäe sadama ehitusega alustati 2003. aasta septembri keskel. Sadama territooriumi suurus on 600 hektarit ja kaide kogupikkus veidi üle ühe kilomeetri.
Järgmise aasta mais käivitub Sillamäelt ka regulaarne reisijatevedu üle Soome lahe Kotkasse. ASi Saaremaa Laevakompanii parvlaev St. Ola tegi esimese proovireisi Sillamäelt Kotkasse selle aasta juunis.