Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
USA ajalehtede tiraažid vähenevad
Peaaegu kõik USA suuremad ajalehed kannatasid viimasel aastal makstud tiraažide vähenemise all, näitas USA Tiraažide Auditeerimise Büroo (ABC) iga poole aasta tagant avaldatav raport. 30. septembri seisuga avaldatud raport kinnitas, et ajakirjandustööstus seisab raskuste ees, sest lugejad kasutavad üha enam internetti ja muid uudiskanaleid.
ABC-le levist raporteeriva 770 ajalehe päevane tiraaž kahanes aasta varasema ajaga võrreldes keskmiselt 2,8 protsenti. Pool aastat varem oli aastane langus 2,5 protsenti ja aasta varem 2,6 protsenti. 619 ajalehe keskmine laupäevane tiraaž vähenes keskmiselt 3,4 protsenti.
Ajalehtede tiraažide raportile eelnes mitme suurema kirjastaja teade kolmanda kvartali nõrgematest reklaamituludest, mis tugevdas investorite muret ajakirjandustööstuse väljavaadete suhtes. Need mured on sundinud suurinvestoreid nõudma kirjastustelt nagu näiteks Tribune'ilt (ühelt suurimalt lehekirjastuselt) ümberkorraldusi tegevuses või koguni enda müükipanekut.
Nõrgemad tiraažid võivad anda kirjastajatele põhjust oma tegevusplaane muuta, asetades suurema rõhu Internetile. Ameerika Ajalehtede Liidu uuringu kohaselt on ajalehtede võrguväljaannete loetavus kasvanud viimasel ajal keskmiselt 8 protsenti.
Suuremad tiraažilangused tabasid USA suurlinnade ajalehti, sealhulgas ka neid, mis on hiljuti omanikku vahetanud või mille ärimudel on küsitava väärtusega.
Tribune'i Los Angeles Timesi tiraaž kukkus protsentuaalselt kõige rohkem, vähenedes aastaga 8 protsenti, 775 766ni. Tribune'i juhatus, mis on firma aktsia hinna suhtes rahulolematute investorite surve all, uurib firma müügivõimalusi. Tribune'i teised suuremad lehed teatasid väiksemast tiraažide kahanemisest: Chicago Tribune'i levi vähenes 1,7 protsenti ja Newsday oma 5 protsenti.
Philadelphia Inquireri - endine McClatchy ajaleht, mille too ostis Knight Ridderilt ja müüs siis edasi Brian Tierney juhitavale investorite rühmale - makstud tiraaž vähenes 7,6 protsenti ja oli 330 622. New York Timesi kirjastusele kuuluva Boston Globe'i tiraaž vähenes 6,7 protsenti, olles 386 415. Spekulatsioonid Globe'i tuleviku üle said eelmise kuu teises pooles uut hoogu, kui tuli välja, et General Electricu juhataja Jack Welch oli arutanud rühma bostonlastega võimalust teha pakkumine ajalehe ostuks. New York Times ei ole aga viidanud võimalusele, nagu sooviks ta lehte müüa, vaid on pigem andnud mõista, et peab lehte oluliseks varaks.
USA üleriiklike ajalehtede jaoks oli tiraažide vähenemine vähem valus. Kirjastusele Gannett kuuluv USA Today säilitas oma koha suurima riikliku tiraažiga ajalehena. USA Today levi vähenes 1,3 protsenti ja oli 2 269 509.
Suuruselt teine, Dow Jonesi kirjastatav Wall Street Journal kaotas 1,9 protsenti lugejatest ja selle tiraaž ulatus 2 043 235. Riigi kolmanda lehe New York Timesi tiraaž suurenes 0,3 protsenti ja jõudis 741 665ni.
Ühendriikide kümnest suurimast lehest suutsid vaid New Yorgi tabloididest rivaalid New York Post ja New York Daily News oma tiraaži kasvatada. Tänu tiraaži 5,1protsendilisele suurenemisele tõusis News Corpi kirjastatav New York Post ettepoole oma konkurendist New York Daily Newsist. New York Posti makstud tiraaž ulatus 704 011ni, New York Daily Newsi tiraaž kasvas 1 protsendi ja oli 693 382. New York Post möödus ka Washington Postist, tõustes suuruselt riigi viiendaks leheks. Washington Posti tiraaž kahanes 3,3 protsenti, olles 656 297.
Kokkuvõttes on leheturul tunda kerget survet. Selle põhjuseks on ilmselt internet, kus mõningaid ajalehti on võimalik tasuta lugeda ning kus tegutseb ka hulk vähem või rohkem spetsiifilisi uudisteportaale. USA lehtedel seisavad ees keerulised ajad. Küllap võib mõni leht lähiajal ka omanikku vahetada.
USA ajakirjandustööstus võib seista raskuste lävel: ajalehed kaotavad lugejaid interneti uudisteportaalidele ja nende makstud tiraažid vähenevad. Vähenemine ei ole siiski suur, kuid see on toimunud juba vähemalt viimased poolteist aastat.
Ka Eestis läheb paberlehe lugejaskonna kasvatamine iga aastaga raskemaks. Lehed on leidnud tee internetti ja seda enamasti tasuta. Eesti olulisematest lehtedest on vaid Äripäev internetis tasuline. Ülejäänud lehed on tasuta ja loodetakse, et reklaamimüük internetis korvab tasulise portaali puudumise.
USAs suutsid vaid tabloidlehed New York Post ja New York Daily News oma lugejaskonda suurendada. New York Posti lugejate arv kasvas koguni 5,1 protsenti. Ajaleht tõusis ka viie suurema loetavusega lehe hulka.
Loetavamate lehtede eesotsas triumfeerivad USA Today, Wall Street Journal ja New York Times. Kuid kõik need kolm lehte on kaotanud lugejaid. USA Today 1,3 protsenti, Wall Street Journal 1,9 protsenti ja New York Times koguni 3,5 protsenti.
Kirjastajad peavad kõvasti pead murdma, kuidas lugejaid lehtede küljes hoida.