Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistika põhimõisted (14)
Müügimarginaal Hinnalisa protsentides, mis näitab müügikatte suhet müügihinda ehk kui suure osa müügihinnast moodustab müügikate.
Müügimarginaali saamiseks jagatakse müügi- ja ostuhinna vahe ehk müügikate müügihinnaga.
Nõudlusahela haldamine Infovoogude koordineeritud juhtimine kogu väärtusahela ulatuses alates lõpptarbijatest kuni toorainete tarnijateni.
Nõudlusahelas vahendatakse informatsiooni nõudluse ja klientide tarbimiskäitumise kohta.
Nõudlusahel sisaldab logistilise ahela kõiki osapooli (lõpptarbijad, sisemised kliendid, müük, jaotus, tootmine ja toorainete tarnijad). Nõudlusahela haldamine rõhutab ahela tegutsemispõhimõtteid, mis lähtuvad tarbijate soovidest ja vajadustest.
Nõuete spetsifikatsioon Detailne kirjalik spetsifikatsioon teenuste ostmiseks, millest ilmneb soovitud tulemus ja/või teenuste soovitud kvaliteeditase, informatsioon töömeetoditest ja seadmetest, ajastamisest jne.
Neljas osapool logistikas Ettevõte, kes organiseerib logistilises ahelas kõikide logistiliste toimingute sooritamise.
Klient annab neljandale osapoolele üle nii logistika juhtimise kui ka füüsiliste toimingute teostamise.
Enamasti teostab neljas osapool logistika juhtimise ise, füüsilise logistika toimingute sooritamine ostetakse logistika teenindusettevõtetelt.
NRT (netoregistertonn) Väljendab laeva lastiruumide mahutavust.
Open-book'i koostööpõhimõte Koostööpõhimõte, mille järgi teenuste ostja pühendab partneri väga sügavale oma äriprotsessi, mille käigus saab partner hulgaliselt konfidentsiaalset teavet kliendi äritegevuse kohta.
Teenusepakkuja omakorda avab partnerile oma kulustruktuuri, kulude suuruse ja kasumimarginaali.
Usalduslik ja pikemaks perioodiks planeeritav koostöösuhe pole võimalik ilma sellise vastastikuse usalduseta.
Operatiivne juhtimine logistikas Operatiivne juhtimine toimub igapäevase töö tasandil. See tähendab töö korraldamist vastavuses strateegia ja taktika poolt määratletud põhimõtete ja tegutsemismudelitega.
Operatiivne juhtimine hõlmab näiteks ostutellimuste tegemist, klientide tellimuste käsitlemist, transpordi tellimist, ressursside juhtimist lao igapäevase töö korraldamisel, veoühikute ja veovahendite liikumise korraldamist ja jälgimist jne.
Osaoptimeerimine Osaoptimeerimisel optimeeritakse üksikuid tegevusi ja protsesse terviku asemel. Osaoptimeerimise vältimiseks on tähtis saada ettevõtte toimingud ja protsessid ühesuunaliseks ehk suunata need ühiste eesmärkide saavutamisele.
Eesmärkideks on ettevõtte kogukulude optimeerimine, teenindustaseme tõstmine ja nende kaudu ettevõtte rentaabluse ja konkurentsivõime parandamine.
Ettevõtte allüksused optimeerivad sageli oma tegevusi, arvestamata teiste allüksuste taotlusi ja eesmärke.
Sellisel juhul on ettevõtte eri allüksuste tegevus ja taotlused suunatud erinevalt, mis vähendab tervikuna ettevõtte rentaablust ja konkurentsivõimet.
Autor: ÄP