Eile ostis meediakontsern Ekspress Grupp 846 miljoni krooni eest ära Baltimaade juhtiva internetiportaali Delfi. Äripäeva hinnangul oli portaali ost Ekspress Grupi jaoks möödapääsmatu tehing, et haarata nii kala kui ka õng.
Kalast kõigepealt. Delfi on hästiõlitatud rahamasin - seda näitab juba tõik, et võrreldes eelmise müügitehinguga vaid kolm aastat tagasi, kui Microlink portaali edasi müüs, on ettevõte oma hinda kümnekordistanud. Ettevõtte kasv on olnud stabiilne ja kuna interneti reklaamiturg kasvab, peaks see ka edaspidi samas tempos ülesmäge rühkima.
Uued omanikud prognoosivadki Delfi 35-40protsendilise marginaali jätkumist ka järgnevatel aastatel. Delfi väärtust näitab hästi ka Allan Martinsoni aus kommentaar, et portaali müük 2004. aastal 81 miljoni krooni eest oli MicroLinki suurim viga.
Kuid Ekspress Grupp vajas Delfit enamaks. Nagu Peeter I vaatas juurdepääsu Läänemerele kui akent Euroopasse, nii on Delfi Hans H. Luige ja tema meeskonna jaoks aken internetti.
Just internetis on praegu meediaettevõtete jaoks kasv ja marginaalid. Seda näitab juba see, et Ekspress Grupp hakkab nüüd internetiga teenima 13 protsenti oma käibest, kuid tervelt 30 protsenti kasumist. Äripäeva peatoimetaja Igor Rõtov ennustab, et kui kogu reklaamikäive kasvab järgmisel aastal 10 protsenti, siis veebireklaam kasvab samal ajal kaks korda.
Ekspress haukas üleöö kohalikust internetiturust hiigeltüki - Delfi portaalide turuosa Baltimaade internetireklaami turul on nende endi andmeil umbes 45-48 protsenti.
Ekspressi jaoks oli asi veel seda kriitilisem, et kontsern oli konkurentidest maha jäänud. Erinevalt paberversioonist ei suutnud kultusleht Eesti Ekspress oma kodulehel lugejatele ega järelikult ka reklaamiandjatele erilist särtsu pakkuda. Just möödapääsmatu vajadus internetiturule siseneda põhjendab ka hinda, mida eksperdid just odavaks ei pea.
Iga meediaportaal koosneb muidugi sisust ja reklaamist. Üheta pole teist. Delfi ja Ekspressi ühteheitmine annab kuhjaga võimalusi teha kvaliteetset uut meediat - ja samas pole ka peldikuseina "hellitusnimest" põhjust loobuda. Siin peitubki konks, millega veel kalu püüda.
Kui vaadata Delfi ostu Ekspress Grupi aktsionäride seisukohast, on Luigel õigus, et Delfi ostmist tuleb vaadata kui aktsionäridele antud lubaduse täitmist. Lubati ju börsile tulles laiendada tegevusi nii Baltimaades kui ka internetis.
Ja kui vaadata tehingut lugejate seisukohast, siis erinevalt konkurentsiametist usub Äripäev, et see samm pigem tugevdab konkurentsi tegijate vahel. Postimees ja Äripäev annavad tuld juurde.
Autor: ÄP