Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Esimesel põlvel lühike eluiga

    Euroopa Liidu Ülemkogus kevadel heakskiidetud eesmärgid taastuvate energiaallikate laiema kasutuse kohta seadsid eesmärgiks ka suurendada vedelate biokütuste kasutust transpordis 10%-ni. Samas on klausel, et see kehtib vaid siis, kui suudetakse rakendada nn teise põlvkonna biokütuseid.
    Esimese põlvkonna biokütuste kasutamine on praegu suhteliselt vastuoluline tegevus: ühelt poolt suurendab nende kasutamine taastuvate energiaallikate kasutamist ja tööhõivet ning vähendab sõltuvust imporditavatest naftakütustest. Teisalt on tootmise ja kasutamise juures ilmnenud muret tekitavaid trende. Sageli kulub tootmiseks rohkem energiat kui kütuses endas sisaldub. Kasutatavad ressursid (nt teravili, raps, suhkruroog) konkureerivad toiduainete turul, nõudluse suurendamine on kaasa toonud toiduainete hinnatõusu. Sõidukimootorid tuleb biokütuste ulatuslikumal kasutamisel ümber seadistada; talvel on biokütuste kasutamine raskendatud jne.
    Sellega seotult ongi tekkinud kaks leeri. Ühes on biokütuste tootjad, ressursikasvatajad ja ka mitu autotootjat, kes biokütuste tootmist ja kasutamist propageerivad. Teises toiduainete tootjad, transpordifirmad ja ka rohelised, kes puudustele jõuliselt tähelepanu juhivad.
    Probleemide lahendusena nähaksegi praegu nn teise põlvkonna biokütuseid, mida hakataks tootma biojääkidest ja -massist, mitte enam toiduaine toormest. Loodetakse ka, et selliste kütuste tootmiseks kulub oluliselt vähem energiat.
    Arvestades meie põldude madalat saagikust võrreldes lõunapoolsete riikidega, põlevkivist elektri tootmist ja külma kliimat, on Eestis biokütuste tootmine kindlasti energiamahukam kui mõneski teises riigis. Praegu aitab tasuvusele kaasa odav elekter, kuid elektriturgude avanedes võib olukord muutuda. Eestis arendatavad projektid on suunatud esimese põlve biokütuste kasutamisele, mil pikka perspektiivi kindlasti pole.
    Biokütuste arengule kaasa aitamiseks on oluline ka turu teke. Praegu on biokütuse kasutamine Eestis aktsiisivaba, samas pole see tekitanud piisavat huvi biokütuseid kasutada. 2010. aastaks on ELis seatud indikatiivne eesmärk suurendada biokütuste kasutust 5,75%-ni transpordikütustest. Mitu riiki on seadnud biokütuste osakaalu nõude transpordikütustes, eriti riikides, kus on oma autotööstus.
    Eesti peaks minema sama teed, sätestades teatud biokütuste osakaalu nõude transpordikütustes. Samas tuleks enne läbi arutada ka kaasnevad negatiivsed aspektid ning leida lahendus, kuidas tagada kiirem üleminek teise põlvkonna biokütustele, kui leitakse tehnoloogiline lahendus nende rakendamiseks. Muidu võime sattuda olukorda, kus esimese põlve biokütuste tootjad hakkavad turu säilitamise huvides takistama teise põlvkonna arengut.
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Lühikeseks müüjatel oli rekordiline nädal
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tootjahinnad tööstuses jätkasid langemist
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, langes märtsis võrreldes veebruariga 0,4% ja võrreldes eelmise aasta märtsiga 3,9%, teatas statistikaamet.
Tööstustoodangu tootjahinnaindeks, mis iseloomustab Eestis nii koduturule kui ka ekspordiks valmistatud tööstustoodete hindade muutust, langes märtsis võrreldes veebruariga 0,4% ja võrreldes eelmise aasta märtsiga 3,9%, teatas statistikaamet.