• OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,24%6 395,78
  • DOW 300,04%44 938,31
  • Nasdaq −0,67%21 172,86
  • FTSE 1001,08%9 288,14
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,79
  • OMX Baltic−0,04%297,24
  • OMX Riga0,33%919,57
  • OMX Tallinn0,49%2 026,77
  • OMX Vilnius0,07%1 219,34
  • S&P 500−0,24%6 395,78
  • DOW 300,04%44 938,31
  • Nasdaq −0,67%21 172,86
  • FTSE 1001,08%9 288,14
  • Nikkei 225−1,51%42 888,55
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,79
  • 30.09.08, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ärimudel - mis see on?

Kirjutamiseks andis osalt tõuke Mait Raava kirjutis "Palka tõstab uus ärimudel" (10.09). Ei, mitte soovist autoriga vaielda. Lihtsalt terminit "ärimudel" kasutatakse üha sagedamini, ent alati pole päris selge, mida selle all mõeldakse. Üldistatult: ärimudel kirjeldab, kuidas ettevõte konkureerib, kasutab ressursse, korraldab suhteid partnerite-klientidega, et luua uusi väärtusi ja teenida kasumit. Vaatame Gary Hameli käsitlust. Ta leiab, et ärimudel koosneb neljast põhikomponendist: põhistrateegia, strateegilised ressursid, partnerluste võrgustik, kliendisuhted.
Põhistrateegia määratleb, kuidas ettevõte konkureerib: milles näeb missiooni, milliste toodete-teenustega millistel turgudel konkureeritakse, milles seisneb taotletav eelis - põhivõimalused on ikka saavutada kululiidri positsioon, diferentseerida tooted konkurentide omadest või fokuseerida tegevus kitsama turuniši teenindamisele.
Strateegilised ressursid on tuumkompetentsid ja strateegilised varad. Tuumkompetentsid on oskused või võimed, mille abil saab edestada konkurente ning pakkuda tarbijatele täiendavaid hüvesid. Strateegiliste varade all peetakse silmas midagi haruldast ja väärtuslikku, mida ettevõte omab (nt asukoht, brändid, patendid, kvalifitseeritud töötajad, kliendiandmebaasid, olulised partnerlused).

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tuumkompetentsidele ja strateegilistele varadele tuginedes püütakse luua püsiv konkurentsieelis.
Partnerluste võrgustik: siia kuuluvad hankijad, allhankijad, sisseostetavate teenuste pakkujad jt olulised partnerid, nt võrgustikud, ettevõtete organisatsioonid, ühisettevõtted, strateegilised liidud.
Kliendisuhted: sihtturu määratlemine - reeglina tuleb ettevõttele kasuks, kui sihtturg on võimalikult konkreetselt fikseeritud; klientideni jõudmine - kuidas toode või teenus "läheb turule"; klientidele pakutavad tugiteenused; hinnakujunduse eripära - otsustada tuleb näiteks see, kas auto rentimise eest tuleb maksta vastavalt kasutusajale või kilometraažile, kas konsultant võtab tasu tunnitariifi järgi või täidetud ülesandest sõltuvalt. Mõelda sellele, millelt eelkõige teenitakse - kas suurem tulu saadakse toote müügist või hoopis hiljem sellele lisatarvikuid müües, hooldust pakkudes.
Uue ettevõtte rajamisel võiks sündmuste järjekord olla siis selline, et kõigepealt leitakse äriidee, seejärel analüüsitakse selle teostatavust, seejärel koostatakse ärimudel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 27 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele