Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    'Ajujahi' võidukatest ideedest teostub pool

    Mari moeateljee asub Kadriorus tagasihoidlikus puumajas, kuid ateljee ise meenutab Coco Chaneli töötuba omaaegses Pariisis: nurgas on õmblusmasin ja seinu ääristavad disainrõivad, mis on siiski vallatumad kui möödunud sajandi esimeses pooles.
    Ruumi keskel diivanil istub suurte kilavate silmadega kass, kes möirgab sissetulijate peale lõvi kombel, ja Mari kõpskingad teevad kivist põrandal ärevat heli.
    Mari istub pliiatssirge seljaga, üks põlv üle teise. Ta ise on väike, aga jutt on suur. "Eesti on väike riik ja siis kõik siin arvavad, et nad on ka ise väikesed," ütleb Mari. Ta seletab, et Eestis on talente palju, kuid ambitsioonid on väikesed. Selle tõttu pidavadki meie talendid justkui kännu taha kinni jääma. "Meie disainerid on tipptasemel, aga keegi neist pole jõudnud kaugele. Probleem pole disainis, vaid võimekuses viia asju väljapoole."
    Mari sai oma ettevõtmistele hoo sisse tänu "Ajujahi" konkursile, kui võitis projektiga ReUse Republic 175 000 krooni, mille abil loodi ettevõttele kodulehekülg ja oma nägu.
    ReUse Republicu äriidee seisneb rõivatootjate praakkauba ümberdisainimises - selle asemel, et nässu läinud riided hävitada, antakse need noortele disaineritele, kes teevad need jälle kantavaks ja omanäoliseks.
    EAS uskus rõivaste ümbertöötlemisse samuti ja toetas pärast telesaadet äriplaani poole miljoni krooniga. "Ajujahi" üks korraldajatest Taavi Türner nimetab ReUse Republicut konkursiaastate üheks edukamaks projektiks.
    Osa äriplaanidest luhtub aga juba eos.
    "Tundus mõistlik vaadata peeglisse ja jätta see asi veel sel korral katki," nentis koduste tuulikute müüki plaaninud Hannes Linno. Ta räägib, et ostjaid oleks tuulikutele olnud ja isegi investor juba ootas, kuid lõplike arvutuste järgi ei tasunud asi ära. Kaks päeva enne "Ajujahi" konkursi lõppu jäi asi katki. Linno ütleb, et on palgatööl edasi, sest teda ootasid uued väljakutsed.
    Internetiportaali rate.ee looja ja "Ajujahi" pikaaegse žüriiliikme Andrei Korobeiniku hinnangul teevad ligi pooled finalistid äriplaani teoks, teisel poolel saab enne raha otsa ja kui uut investorit kohe taha ei saada, jääbki asi katki.
    "Muidugi on mul vedanud," ütleb Mari.
    Samas ei saa suure raha võitu vaid vedamiseks nimetada, sest erinevalt teistest "Ajujahil" osalejatest hakkas Mari oma ideed kohe ellu viima. Ta ei jäänud investoreid ega auhinnaraha ootama. "Tulemused olid näha juba konkursi ajal," räägib Mari.
    Kuigi Mari loodab tulevikus koostööd teha tuntud kaubamärgiga H&M, jääb ta numbritest kõnelemisel hätta. "Ma pean raamatupidamisest järele vaatama," vastab Mari küsimusele, kui suur on ReUse Republicu käive. Siiski ütleb ta, et äri areneb jõudsalt. Soomes töötavad inimesed asja kallal ja huvi on tuntud ka Rootsis.
    Nüüd teeb Mari juba uut asja. Ta on välja mõelnud lahenduse, kuidas kõige odavamalt saaks disainriiete poodi pidada. Eeskuju on võetud Londoni pop-up-poodidest, mis rändavad ühest kohast teise.
    Mari rajab kokkupakitava poe ka Eestisse. Selle ühekordne investeering on ligi 150 000 krooni. Odavaks teeb lahenduse see, et poel pole vaja pidevalt renti maksta. "Võime oma poe avada üllatuslikult Raekoja platsil või hoopis Londonis," räägib Mari.
    Mattias Lepp, Click & Grow' üks omanikest (isetoimiva lillepoti müüja)
    Sain "Ajujahist" hindamatuid kontakte ja õppisin palju. "Ajujaht" on hea mudel, sest pead ennast tõestama ja oma äriplaani detailideni läbi mõtlema. Meie võiduraha (321 000 krooni) läks tootearendusse, aga praegu me veel neid lillepotte ei müü, sest selliste elektroonikatoodete arendus kestab aastaid.
    Me oleme isegi teinud kõike tohutu kiirusega. Kõigi eelduste kohaselt tuleme tootega varsti turule, sest nõudlus on juba väga suur.
    Pelgalt auhinnarahast ei aita ja seega kaasasime alguses investorid. Väga paljud investorid tulid ise minu juurde, sest kui ikka lähed saatesse hea ideega, tullakse sinu juurde. (Click & Grow'le pani õla alla WMB Investeeringute OÜ - toim)
    Mait Kaup, Teooria OÜ omanik (e-õppe teenuse osutaja)
    Tulime 2009. aasta voorus kümne finalisti hulka, kuid auhinnaraha ei saanud.
    Samas oli "Ajujahiga" kaasnenud koolitusprogramm abiks äriplaani valmistamisel ning arvan, et tänu läbimõeldud äriplaanile õnnestus meil ka hiljem ellu jääda.
    E-õpet hakkasime müüma selle aasta märtsis. Praegu on olukord selline, et müüme iga kuu järjest rohkem. Käivitusfaas kindlasti veel kestab, aga olukord on tunduvalt lõbusamaks läinud, kui alguses oli.
    Raskusi on ikka tekkinud, aga see pole kindlasti seotud "Ajujahiga". Arvan, et kõigil ettevõtetel on keeruline, kui nad proovivad rakendada ärimudelit, mida pole veel tehtud. Aeg-ajalt tuleb meil ikka ette asju, mis ei õnnestunud nii, nagu esialgu plaanisime.
    Eero Koplimets, HomewievSolutions OÜ omanik (internetiprogramm, kus saab koju mööblit paigaldada)
    Ilma "Ajujahita" poleks sellega tegelema hakanud. Võib-olla mõni on sündinud ettevõtja, aga mul oli vaja tõuget. "Ajujaht" andis kinnitust, et minu ideel on potentsiaali, ning koolitused andsid idee, kuidas see teoks teha ja raha saada.
    Võitsime 145 000 krooni, aga kõike sellest rahast pole veel ära kulutanud - pole vajadust olnud. Käin ikka palgatööl edasi ja teen oma projekti töö kõrvalt. Arvan, et töölt äratulemine eeldab suurema investeeringu saamist. Kõik ei ole läinud täpselt nii, nagu plaanisime, sest ettekujutus ja tegelik elu on natuke erinevad. Sul võib olla väga hea toode, aga siis, kui müüma lähed, saad aru, millest puudu on. Praegu on paljuski puudu kliendi vajadustest.
    Autor: Katariina Krjutshkova
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Andre Nõmm: kapitalism ei lakka rohepöörde tõttu olemast
Enne, kui ESG investeeringud temperatuuri jahutama hakkavad, võivad nad vahel liiga kuumaks kütta ühte ja sama alusvara, kirjutab finantsinspektsiooni juhatuse liige Andre Nõmm
Enne, kui ESG investeeringud temperatuuri jahutama hakkavad, võivad nad vahel liiga kuumaks kütta ühte ja sama alusvara, kirjutab finantsinspektsiooni juhatuse liige Andre Nõmm
Investori nädal: LHV uus nimiväärtus, USA tööhõive määr on taastumas
LHV Groupi aktsiate nimiväärtuse muutmise tõttu täna LHV aktsiatega kaubelda ei saa. USA börsil on täna kauplemispüha.
LHV Groupi aktsiate nimiväärtuse muutmise tõttu täna LHV aktsiatega kaubelda ei saa. USA börsil on täna kauplemispüha.
Kasvuekspert: lühiajaline mõnu tekitab halbu harjumusi
Lühiajaline mõnu kipub alati võitma pikaajalisi eesmärke ning see on põhjus, miks inimesed ei saa lahti halbadest harjumustest, selgitas kasvuekspert Indrek Saul.
Lühiajaline mõnu kipub alati võitma pikaajalisi eesmärke ning see on põhjus, miks inimesed ei saa lahti halbadest harjumustest, selgitas kasvuekspert Indrek Saul.
Idufirmade juhid energiakriisist: talv võib tarbimise isu ära võtta
Tuleva talve üleelamine tuleb paras katsumus, nendivad energeetikaga seotud iduettevõtete Gridio, Fusebox, Sunly, Roofit.solar ja Fermi Energia juhid. Nad lahkavad, mis aitaks üha süveneva energiakriisi ajal pinnal püsida.
Tuleva talve üleelamine tuleb paras katsumus, nendivad energeetikaga seotud iduettevõtete Gridio, Fusebox, Sunly, Roofit.solar ja Fermi Energia juhid. Nad lahkavad, mis aitaks üha süveneva energiakriisi ajal pinnal püsida.
Tuntud varuosafirma vahetas suuromanikku
Balti Autoosade suuromanik, Soome ja Eesti juhtiv auto varuosade müüja Koivunen saab uue omaniku.
Balti Autoosade suuromanik, Soome ja Eesti juhtiv auto varuosade müüja Koivunen saab uue omaniku.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.