• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,24
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,24
  • 10.11.10, 23:00

SASi kohutav aasta jätkub

Põhjamaade suurim lennufirma teatas taas kahjumlikust kvartalist, millele üleeile lisandus suur trahv Euroopa Komisjonilt. Aktsia jätkab kolinal kukkumist, kuid mis aitaks olukorda parandada?
Heites pilgu firma viimase kolme aasta majandustulemustele, paistab olukord väga nukker. Viimase 12 kvartaliga on firma napilt kasumisse jõudnud vaid möödunud aasta kolmandas kvartalis.
Selle aasta kolmanda kvartali puhaskahjumiks kujunes 155 miljonit dollarit. Lennufirma käive kukkus 3,5% võrra, 1,6 miljardi dollarini. Tulemus ei olnud meeltmööda ka analüütikutele, kes olid SASile hoopis 42 miljoni dollari suurust kasumit prognoosinud.
Teisipäeval kuulsime, kuidas Euroopa Komisjon määras seoses kartellikoostööga 11 lennufirmale 800 miljoni euro suuruse trahvi, millest 70 miljonit eurot tuleb kinni maksta SASil.
Teine häda SASi juures on kindla juhi puudumine, kes veaks ettevõtet rasketel aegadel läbi tule ja vee nagu Ed Whitacre tegi General Motorsiga. Möödunud kuul teatas SASi senine tegevjuht Mats Jansson ootamatult, et astub tagasi. Firma vajab tugevat ja kindlat kätt, kes taastaks SASi kui kvaliteetse Skandinaavia ettevõtte maine. Jään lootma, et jaanuaris ametisse astuv Rickard Gustafson suudab seda.
Minu silmis on SASi poolt vale pöörata jäärapäiselt selg ühinemistele. Ka lennundussektor peaks toimima kulude vähendamise eesmärgil uusi liite sõlmiva autotööstuse eeskujul. SASi tegevjuhi asetäitja John Dueholmi hinnangul hakkavad Euroopa lennufirmad tõenäoliselt lähema 2-3 aasta jooksul ühinema, kuid ta välistas seejuures SASi ühinemise mõne teise lennufirmaga.
SASile oleks kindlasti kasulik keskenduda sarnaselt Finnairiga Aasia lennuliini täiustamisele, sest see jõukust koguv piirkond on tohutu potentsiaaliga. On ju sama soovitatud ka Estonian Airile. Miks siis mitte teha koostööd Aasia suunal ja nautida koos selle tulemusi.
Investorina hoiaksin mina esialgu SASi aktsiast kõrvale, sest liiga palju küsimärke ripub veel õhus. Trahv, juht, Aasia ja tegevuskulud on selle firma märksõnad.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele