Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Inimjaht sõjakoldes
Prantslaste tehtud mitteprantslaslik linateos "Eriüksus" on action-draama Afganistani sõjast ja selle koledustest.
Filmi fookuses on üks aktuaalsemaid ja erutavamaid 21. sajandi filmiteemasid - ajakirjaniku katsumused sõjakoldes.
Ajakirjaniku rööv sõjatandril. "Eriüksus" räägib prantslasest naisajakirjanikust Elsast (Diane Kruger), kes langeb õnnetu juhuse läbi Talibani mässuliste küüsi. Viimased avalikustavad peagi internetis video, milles teatavad, et kavatsevad ajakirjaniku hukata.
Prantslased sattuvad sellest loomulikult ärevusse. Naist saadetakse päästma kuueliikmeline eriüksus. Kuigi ajakirjaniku päästeoperatsioon õnnestub, ei garanteeri see veel õnnelikku pääsemist kodumaale. Algab inimjaht metsikutes ja kaunites Hindukuši mägedes.
Ajakirjanikku Elsat kehastav Diane Kruger on öelnud, filmis osalemine oli ülimalt põnev ja silmi avav kogemus. Sõjaajakirjaniku rolli mõistmiseks intervjueeris ta mitut ajakirjanikku, kes on olnud Talibani mässuliste röövitud ohvrid. Tema sõnade kohaselt pani nendega kohtumine ning filmis osalemine ta sõda, ajakirjanike tööd sõjakolletes ning sellega kaasnevaid riske ja ohte teistmoodi nägema.
Sõda vaheldumisi lummavate looduskaadritega. Filmi "Eriüksus" miinuseks on peetud tüüpilist sõjasündmuste jada. Teose kaitseks võiks aga öelda, et sõjad ja sõjafilmid ongi suuresti ühe mustriga. Siiski võib sellest filmist ka mõningaid omapäraseid seiku leida.
"Eriüksuse" eripära seisneb näiteks selle valmimise meetodis. Filmi ei võetud üles stuudios, vaid mägede heitlikes oludes, mis pani proovile terve filmitiimi närvid ja tervise.
Filmi taga on kogenud tiim. Samuti võib filmi puhul pidada märkimisväärseks prantslaste erilist oskust muuta kõik sõjafilmide juurde käivad jubedused vaatajale serveeritavaks. Võikad sõjastseene on tasakaalustatud äärmiselt lummavate looduskaadritega, mis pole just sõjafilmide kõige iseloomulikum tunnus.
Eeliseks teiste sõjafilmide ees võib pidada ka kogenud lavastajat ning stsenaristi Stéphane Rybojadi. Kuigi tegu on tema esimese täispika filmiga, on ta varem teinud mitu dokumentaaltööd, mis keskendusid just ajakirjanike tööle sõjas.
Kasutades kogutud teadmisi filmi valmimise kohta, võib seda nägematagi juba eeldada, et tegu pole tavalise sõjafilmiga, mille ebareaalsed seigad võivad kogu elamuse ära rikkuda.