Eestisse laieneb Suurbritannia suurima tehnikatoodete müüja Dixons Retaili Norras tegutsev tütarfirma Elkjøp. Eestisse tullakse tõenäoliselt Soomes kasutatava brändiga Gigantti.
Elkjøp tegutseb erinevate brändidega Norras, Soomes, Taanis ja Rootsis ning on kõikidel turgudel olnud edukas. Äripäevale teadaolevalt on Elkjøp juba Tallinnas endale krundi leidnud, kuid planeerib ka mujal Eestis tegutsema hakata.
Elkjøp Nordic ASi tegevjuht Ronny Blomseth tunnistas laienemise kavatsusi, kuid ei kinnitanud veel Eestisse tulekut. “Elkjøp Nordic ei ole teinud veel ühtegi otsust, mis puudutab laienemist Baltimaades. Me kaalume praegu uusi asukohti terves Euroopas, kuid midagi pole veel otsustatud,” sõnas Blomseth. Kui aga otsus tehtud, lubas ta sellest lähemalt rääkida.
“Kui siinset turgu on uuritud ja saadud aru, et konkurents on siin selles vallas suhteliselt hõre –siis miks mitte tulla,” kommenteeris uudist Colliersi investeeringute ja hindamise juht Margus Tinno. “Praegu valitseb siin turul valdavalt ikkagi Euronics. Ning valiku mõttes oleks tarbijaskonnale kindlasti teretulnud, kui keegi tuleb ja teeb korraliku suure asja, kus on valikut ja hinnad okey. Üks selline tegija mahuks kindlasti siia turule ära,” rääkis ta.
Eestis suurem kasvuvõimalus. Kui võrrelda eestlaste ja skandinaavlaste ostujõudu, siis see on üks asi, kuid Tinno arvates on asi potentsiaalis. “Kui vaadata jaekaubanduse ja käibe kasvu Eestis ning selle lähiaastate prognoosi, siis mõningates analüüsides arvatakse see olevat protsentuaalselt Skandinaaviast märkimisväärselt suurem,” nentis ta. Kui koduturul tuleb konkureerida kõikide teistega nendes karmides tingimustes, kus kasvupotentsiaal on väiksem, tasubki Eestisse tulla.
Tinno arvates mängib Elkjøp kasvupotentsiaali peale. “Arvan, et vaade on pikk. See ei ole vast mingi viie aasta vaade, pigem kümne aasta vaade.” Investeering pole tema hinnangul suur, vaatamata hinnatõusule on ehitus Eestis tõenäoliselt soodsam kui kusagil mujal.
Asukohtadeks pakkus ärikinnisvara ekspert magistraali-äärseid asukohti, kus on hea ligipääs ja piisavalt parkimisvõimalusi. Kesklinn võib tema sõnul liiga kallis olla, kuna kauplused asuvad lihtsatel ja suurtel pindadel. “Sellised big-box- tüüpi asjad asuvad pigem ikka kesklinnast väljaspool,” lisas ta.
Frantsiisilepingu alusel tegutsetakse üldjuhul siis, kui selles sihtturus ei olda väga kindlad. “Siis lastakse frantsiisivõtjal esmane risk võtta ja turg ära testida ning kui turg töötab, siis võib ettevõte ise mingi hetk turule tulla ja hakata asju vaatama.Seda on ette tulnud küll,” ütles Tinno.
Ruumi leidmiseks peab eristuma. Elektroonika hulgimüüja Sandman Grupi juhatuse liige Jaan Koppel tõdes, et on sellest plaanist kuulnud, kuid ainult külajutu tasemel. “Aga neil on see plaan olnud juba kümme aastat.”
Põhjus, miks nad pole seni tegudeni jõudnud, võib Koppeli arvates olla selles, et nende suurust arvestades ei ole kohapealne turg lihtsalt nii atraktiivne, puhtalt ostujõu tõttu. Tema sõnul sõltub kasvupotentsiaal sellest, kuidas eestlaste elu-olu läheb. “Mina praegu kasvupotentsiaali ei näe, aga loodame, et see on olemas tulevikus.”
“Kui uus elektroonikamüüja teeb midagi uut ja põnevat, siis ta teeb endale turul ruumi,” rääkis ta turuolukorrast. Koppel siiski ruumi turul ei näe, kuna elektroonikapoode on iga nurga peal.
Soome Giganttist rääkides ütles ta, et Eestis on kogu see valik olemas ja esindatud, seal pole midagi teistmoodi. Samas ei ütle ka Koppel, et Giganttit ei võiks Eestis edu saata. “Tõenäoliselt on nad oma edus veendunud. Ega nad muidu ei investeeriks siia, kui nad pole oma edus kindlad,” rääkis konkurent.
“Suhtun uue konkurendi tulekusse positiivselt. Kui asi konkreetseks läheb, siis ma kindlasti rahulikult ei võta,” naeris ta. “Ma arvan, et hinnasõjaks ei lähe, hind hakkab nii ehk nii olema sama igal pool,” arutles Koppel.
Elkjøp oli mullu väga edukas
Dixons Retaili mulluse aruande põhjal tegi Elkjøp Põhjamaades järjekordse tugeva tulemuse, kasvatades müüki 8% võrra, 2,7 miljardi euroni. Kasum põhitegevusest kasvas 8%, 127 miljoni euroni.See oli oluline üleminekuaasta Elkjøpile, kuna ettevõte saavutas selge turuliidri positsiooni kõikidel turgudel, seisab aastaaruandes. Müügi- ja kasumitulemused olid Norra, Soome, Taani ja Rootsi turgudel tugevad, kusjuures eriti heade kasumitulemustega esinesid Soome ja Taani. Elkjøpi hinnangul on neil suurepärane võimalus kõigil neljal turul äri edasi areneda kaupluste uuenduste, megapoodide avamise ja veebimüügi kaudu. Umbes 11% Elkjøpi müügist käib läbi frantsiiside, mis võimaldab tegutseda väiksemates ning vähem ligipääsetavates kohtades terves Põhja regioonis.
Mis on mis
Dixons Retail – mitme nime all
brändidSuurbritannia ja IirimaaCurrys ja PC WorldDixons Travel (lennujaamades)KNOWHOW
PõhjamaadElkjøp ja Lefdal – NorraEl Giganten – Rootsi ja TaaniGigantti – Soome
Mujal EuroopasKotsovolos – KreekaUnieuro, PC City – ItaaliaElectro World – Tšehhi, Slovakkia, TürgiOnlinePIXmaniaDixons.co.uk
tulemused Põhjamaades, mln eurodes
Müük2009/2010 25122010/2011 2723
Tegevuskasum2009/2010 1172010/2011 127
Seotud lood
Suurel osal tuleohutusülevaatuse kohuslastest on jätkuvalt ülevaatus tegemata. Päästeamet on viimasel ajal saatnud ettevõtetele hoiatusteateid. Foruse praktika näitab, et tihti pole ettevõtete juhid ja hoone haldjad kursis, millised tuleohutusnõuded peavad olema täidetud ning mis regulaarsusega tuleb seadmeid kontrollida. Valdavalt on murekohad objektidel sarnased.
Enimloetud
4
Panus oli suurel renoveerimiskaval
5
Ennustab riigivõlakirjadele vähest kauplemist
Viimased uudised
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
Hetkel kuum
Lagarde: euroala majandus liigub vastutuult
Panus oli suurel renoveerimiskaval
Kas keegi läheb ka vangi?
Tagasi Äripäeva esilehele